ניתוח כלכליסט
מיזוג רנו־פיאט־קרייזלר פותח לונה פארק חשמלי
היערכות תעשיית הרכב לעתיד של מכוניות אוטונומיות ורגולציה כבדה בתחום הזיהום מחייבת איחוד כוחות כדי למקסם השקעות. בעוד רנו פיתחה מכוניות חשמליות כבר לפני עשור, פיאט וקרייזלר תקועות הרחק מאחור
היום הונחו היסודות למיזוג בין החברה־האם של פיאט וקרייזלר (FCA) לבין רנו. על פי הודעות שתי החברות אמורה FCA לרכוש 50% ממניות רנו באמצעות חברת החזקות הולנדית. מהלך כזה, שבו FCA רוכשת חברה צרפתית, עשוי היה להיראות תמוה לפני שנים ספורות, אך כיום, בהינתן מבנה תעשיית הרכב העולמית והעתיד של אי־ודאות שאליו היא צועדת, מדובר במהלך שעשוי בהחלט להיות הגיוני.
למיזוג שבו תיהפך רנו לחלק מ־FCA עשויות להיות משמעויות גלובליות נרחבות, כפי שהבהירה FCA בהודעתה לבורסה. לפי לשון ההודעה, במקרה של מיזוג תהיה החברה החדשה הרביעית בגודלה בארה"ב, השניה בגודלה באירופה והגדולה ביותר באמריקה הלטינית. בחישוב גלובלי, מדובר ביצרנית חדשה שתהיה השלישית בגודלה בעולם אחרי פולקסווגן וטויוטה ואשר תדיח את הענקית האמריקאית ג'נרל מוטורס (GM) למקום הרביעי. על פי הודעת פיאט קרייזלר, מיזוג עם רנו יחסוך למעלה מ־5 מיליארד יורו בשנה בהוצאות עבור החברות השותפות לעסקה.
מפעלים לא ייסגרו
הודעת FCA מדגישה באופן חריג כי מדובר במיזוג שבמסגרתו לא ייסגרו מפעלים, כלומר, משרות העובדים יישמרו ברובן הגדול. משפחת אלקאן המחזיקה ב־29% מ־FCA, והממשלה הצרפתית המחזיקה ב־15% מרנו, הביעו כבר הסכמה עקרונית למיזוג. "יש לנו חברות גדולות שהוקמו מחוץ לאירופה, והיום אנחנו זקוקים לחברות גדולות שיוקמו בתוך אירופה", כך בהודעת דובר מטעם ממשלת צרפת.
לעת עתה לא נשמע קולה של ניסאן, המחזיקה ב־15% ממניות רנו, אך איננה בעלת זכות הצבעה בדירקטוריון. בפועל, בתרחיש בו יאושר המיזוג, יצומצמו אחזקות ניסאן ברנו ל־7.5%, ואילו FCA עשויה להפוך לבעלת מניות בניסאן.
רנו, אחת מיצרניות הרכב הוותיקות בעולם, שאותה הקימו האחים רנו ב־1899, היא כיום אחת הגדולות באירופה וחלק מתאגיד רנו־ניסאן־מיצובישי. FCA שנוסדה ב־2014 היא החברה־האם של מספר גדול של מותגים החוסים תחת מטריית פיאט וקרייזלר. אלה מונים את פיאט, אלפא רומיאו, לנצ'יה, מזראטי, פרארי, קרייזלר, דודג' וג'יפ. לשתי קבוצות העל הללו יש מכנה משותף — מדובר בקבוצות שנותרו ללא יד מכוונת.
היו"ר האגדי השאיר תוכנית
יו"ר FCA האגדי סרג'יו מרקיונה מת במפתיע ב־2018 והותיר את החברה עם תוכנית ניהולית ברורה, אך ללא מי שיוציא אותה אל הפועל בהצלחה. במקרה של רנו־ניסאן־מיצובישי, קרלוס גוהן, היו"ר שנעצר ביפן בנובמבר שעבר והודח, שרוי בעיצומו של מאבק משפטי לאחר שהואשם בדיווח כוזב של נתוני הכנסותיו.
אך בין הקבוצות קיים הבדל מהותי. רנו חוששת, אך אולי מקווה, לפירוק של התאגיד שבו היא חברה מכורח. FCA, לעומת זאת, איננה חוששת מפירוק ומעוניינת להגדיל את נכסיה בכל דרך אפשרית תוך שימת דגש על רכישה של מה שחסר לה בפועל, בראש ובראשונה כלי רכב חשמליים וטכנולוגיות מתקדמות.
במובנים רבים, רנו יכולה להבטיח את עתידה של FCA. אף שמדובר בישות על אירופית־אמריקאית, בפועל זוהי יצרנית שרוב פעילותה, וגם רוב הכנסותיה, מגיעות מהשוק האמריקאי. גם מבחינת היצרניות שמרכיבות את FCA, החטיבה האמריקאית היא הדומיננטית מבחינת היקף מכירות.
בהיררכיה של FCA, חטיבת ג'יפ היא זו שנחשבת לפרת המזומנים, ואחריה מדורגת ראם, כלומר דודג', שהיא יצרנית מובהקת של טנדרים ורכב מסחרי. אחריהן, אי־שם בתחתית, נמצאות קרייזלר ופיאט.
אחת המשימות הבודדות שנותרו על שולחנו של מרקיונה טרם מותו הפתאומי, אחרי שהצליח להחיות את קרייזלר בארה"ב, היתה הטיפול בחוליי החטיבה האירופית. בפיאט, הכוונה להתמודדות עם מוצרים מיושנים, באלפא רומיאו ובלנצ'יה הגוססת, במכוניות יוקרה שאינן מצליחות להתמודד עם המתחרות הגרמניות, ובמזראטי, בבעיות של עודף היצע.
פרשת זיוף נתוני הזיהום
אך במפתיע, תחלואיה הנקודתיים של פיאט אינם החשובים, כי אם התמונה הגדולה יותר שמייצגת החברה האיטלקית הכושלת. כיום, רוב יצרני הרכב באירופה נערכים לשנים קשות. מאז פרשת דיזלגייט שהתפוצצה ב־2015 וחשפה כי קבוצת פולקסווגן זייפה תוצאות של בדיקות זיהום אוויר, הרגולטורים מערימים קשיים בכל הנוגע לפליטות מזהמים. לכך יש להוסיף את מסי הגודש שצפויים להיכנס לתוקף באירופה בעוד שנים ספורות, וגם כמובן את העובדה שרוב היצרנים האירופיים נמצאים בתהליכים מתקדמים של מחקר ופיתוח בתחום הרכב האוטונומי.
פיאט למודת הקשיים כמעט ואינה מהווה חלק מהתהליכים הללו, גם לא אלפא רומיאו ובטח שלא לנצ'יה. לעומתן, רנו נחשבת לאחת היצרניות המובילות באירופה בכל הנוגע לפיתוח של רכב חשמלי, כך שמול השיממון של האיטלקים, רנו מציעה לונה פארק חשמלי. הודות לחזונו של גוהן, רנו פיתחה מכוניות חשמליות כבר לפני למעלה מעשור ומשווקת כיום את הזואי, טוויזי, קנגו ZE ובקרוב גם הקליאו, שתוצג בתצורה חשמלית. מטבע הדברים, בענף הרכב העולמי, מה שמתחיל באירופה מחלחל בסופו של דבר גם אל שוק הרכב האמריקאי השמרני. כך שלא מן הנמנע שפיתוחים של רנו יוכלו להיטמע בעתיד ברכבים שיפותחו על בסיס פלטפורמות הנעה משותפות לרנו, קרייזלר ופיאט.