קנסות על קבלנים? אין מי שיטיל אותם
הבטחת שר העבודה לאפשר לגורמי האכיפה להטיל קנסות על קבלנים שפועלים בניגוד לחוק, היא פופוליסטית, כי אין אכיפה ללא אוכפים, וכאלה כאמור יש רק מעטים. ואם בסנקציות, הרי שיש להטילן גם על עובדים סוררים
בהמשך לתאונה הקשה השבוע באתר הבנייה ביבנה, שאחריה כבר הספיקה להתרחש תאונה נוספת באתר בנייה בלוד, הודיע שר העבודה והרווחה חיים כץ כי בכוונת משרדו לפעול להתקנת תקנות שיאפשרו לגורמי האכיפה להטיל קנסות על קבלנים שפועלים בניגוד לחוק, מעבר למצב הקיים כיום.
- בעקבות קריסת המנוף ביבנה: הקבלנים ישביתו את אתרי הבנייה ביום חמישי
- התשובה של ההסתדרות לאסון הבנייה ביבנה: עוד ועדה, סיסמאות ישנות, ושביתה של חצי יום
- מאז הסכם הבטיחות בענף הבנייה, מספר ההרוגים רק מזנק
מדובר באמירה פופוליסטית כי אין אכיפה ללא אוכפים. כל עוד מספר המפקחים במינהל הבטיחות במשרד העבודה נמוך, הרי שמדובר בתקנות שיישארו על הנייר.
התקנות שבכוונת כץ להתקין, מחמירות ככל שיהיו, לא ייושמו ללא תוספת משמעותית בכוח האדם של המפקחים הנדרשים לפקח על האתרים, לאתר את כשלי הבטיחות ולהטיל את הקנסות. מעט המפקחים המטפלים כיום בכ-12 אלף אתרי בנייה לא מצליחים לבצע את המשימות המוטלות עליהם כיום, עוד לפני הוספת קנסות נוספים.
כך, לדוגמה, באוגוסט 2018 אישרה ועדת העבודה של הכנסת תקנות המאפשרות להטיל אחריות אישית ועיצומים כספיים על קבלנים אשר באתרי הבנייה שלהם נמצאו כשלים בטיחותיים.
על-פי התקנות, גובה הקנס לקבלן יגיע עד ל-35,280 שקל בגין כל עבירת בטיחות, ומנכ"ל החברה שלא יפעל לתיקון ההפרות שנתגלו, ייקנס ברבע מהסכום או בסכום של עד כ-9,000 שקל.
העיצומים הכספיים חלים על אתרי בנייה שלא ימלאו אחר תקנות הבטיחות במשטחי עבודה ובגובה, בציוד ובדיקות, בהפעלת עגורנים, בחפירות והריסות ובארגון וניהול בטיחות. בין היתר, כוללות התקנות הוראות הנוגעות לפיגומים תקינים, מינוי ממונה על הבטיחות באתר העבודה, אופן העסקת עובדים, גידור אתר העבודה ועוד.
מכיוון שהחמרת העונשים על הפרת החוק לא לוותה בהוספת תקנים לפקחים שיאכפו את התקנות, לא היה בהן כדי להפחית את אירועי הבטיחות באתרי הבנייה בישראל, ולו במעט.
פגיעה בעיקר בחברות קטנות
בנוסף, החמרת העונשים עשויה לפגוע בשורה של קבלנים קטנים ולהותיר בתחום רק קבלנים גדולים, המסוגלים לספוג קנסות בסכומים גבוהים. חברות קבלניות קטנות יעדיפו לעזוב את התחום, ולא לקחת את הסיכון של קבלת קנס בסכום גבוה, שחלקם אינם מרוויחים אותו בחודש של עבודה. חברות אחרות יעדיפו לוותר מראש על פרויקטים עם פוטנציאל רווח נמוך, מחשש שקנסות בשל כשלי בטיחות יגרמו להן הפסדים.
מוטב היה כי משרד הרווחה יפעל באמצעים אחרים או מקבילים לפיתרון המצב. עליו ללחוץ על משרד האוצר להוסיף תקנים של מפקחים, או לפחות לאייש את התקנים הקיימים. במקביל, על ללחוץ על האוצר לשפר את תנאי ההעסקה של המפקחים.
בנוסף, המחקרים האחרונים בתחום מראים כי הכלים שיפחיתו באמת את תאונות העבודה בענף הבנייה הם שילוב של זינוק בהיקף ההוצאה ממשלתית להכשרה והדרכה של העובדים, הרחבה דרמטית של הפיקוח על האתרים וביטול חסמים שמונעים הכשרת מנהלי עבודה - שיותר מ-3,000 מהם חסרים כיום בענף.
יחד עם העמדת הכלים האלה לטובת ענף הבנייה ויישומם בשטח, נכון יהיה להטיל סנקציות נגד קבלנים, ובאותה המידה בדיוק - סנקציות נגד עובדים סוררים שאינם מבצעים את הוראות החוק בתחום זה. רק כך נראה שינוי מגמה וירידה בתאונות העבודה בענף הבנייה.
הכותב עומד בראש משרד אבי מורה עורכי דין המתמחה במשפט מסחר