דעה
ככה לא מורידים את יוקר המחיה
במשרד החקלאות גררו רגליים במשך 17 שנים ביישום החלטת הממשלה להקים שוק סיטונאי חדש. במקום זה, שיגר המשרד אחת לתקופה מיזמים שונים שלא התרוממו, והצרכנים נותרו עם ירקות ופירות במחירים בלתי מושגים
שבוע אחרי פרסום דו"ח מבקר המדינה שכלל ביקורת חריפה על הסחבת המתמשכת של משרד החקלאות ביישום מהלכים להורדת מחירי הפירות והירקות, נראה כי במשרד עדיין לא הפנימו את הצורך בעשייה משמעותית שתוביל להורדת יוקר מחירי התוצרת הטרייה בישראל.
- משרד החקלאות במאבק במחירים הגבוהים של הירקות והפירות: יקים זירת מסחר דיגיטלית
- מחיר הפלפלים זינק מתחילת החודש ביותר מ-50%; משרד החקלאות מתריע על מחסור זמני
- מבקר המדינה: למרות המלצות משרד החקלאות - טרם ננקטו צעדים להורדת יוקר המזון
אתמול הזניק משרד החקלאות בשיתוף רשות החדשנות מיזם שנועד לאפשר שיווק ישיר מהחקלאים ובהתאם להוריד את המחירים לצרכן. אלא שהמיזם לא נועד לייצר מכירה ישירה מהחקלאי לצרכן, אלא לקמעונאים ולעסקים כמו מסעדות ובתי מלון.
לשיטת המשרד, מטרת הטכנולוגיות שיפותחו בתמיכה בהיקף של עד 20 מיליון שקל, היא בין היתר לספק מידע עדכני על המסחר בתוצרת חקלאית טרייה לספקים ולכלל הציבור. כך יתאפשר לחקלאים להציע את תוצרתם והמחירים המבוקשים על ידם, וגורמים בענף והצרכנים ייחשפו למחירים הסיטונאיים ולמרווחי השיווק במשק.
אלא שלציבור לא חסר מידע עדכני על המחירים הסיטונאיים ואין לו מה לעשות עם המידע על הרווח שתגזור רשת השיווק על כל פלפל שיקנה. בנוסף, לרשתות השיווק הגדולות, האחראיות על פי נתוני המשרד לכ־65% ממכירות הירקות והפירות, יש מנגנוני רכישה ישירה מהחקלאים, כך שהן אינן צפויות לעשות שימוש במיזם. ליתר הגורמים הקטנים בשוק ממילא אין די כוח לשנות את רמות המחירים בענף.
כבר לפני שנתיים וחצי הצהיר שר החקלאות אורי אריאל כי יבחן הכנסה של פירות וירקות לסל הפיקוח על מחירים. עשרה חודשים לאחר מכן כבר חתם השר על צו המחייב את רשתות השיווק למסור נתונים על עלויות הרכישה והמכירה מ־2015 ועד סוף 2017. זאת, כדי שיהיו בידי ועדת המחירים די נתונים לקיים מדגם מייצג של התפלגות מחירי הפירות והירקות. אלא שלא רק שלמשרד החקלאות כבר היו נתונים על המחירים, והוא עצמו פרסם באותה תקופה דו"חות מעקב שבועיים בנושא, הרי שמלכתחילה ברור היה שפיקוח המחירים לא יורחב, בשל התנגדות עקרונית של משרד האוצר.
במשרד החקלאות ערים לבעיה הענפית, אולם גררו רגליים במשך 17 שנים בכל הנוגע ליישום החלטת הממשלה מ־2001 להקים שוק סיטונאי חדש שישמש זירת מסחר מודרנית. במקום זה, שיגר המשרד אחת לתקופה מיזמים שונים דוגמת תמיכה בשווקי איכרים למכירה ישירה. אלו לא התרוממו, והצרכנים נותרו עם קמפיין לעידוד צריכת ירקות ופירות, שמחיריהם הפך אותם בשנים האחרונות לבלתי מושגים עבור רבים.