דו"ח המבקר
מבקר המדינה: החשכ"ל מפרסם את הדוחות באיחור; רשימת מורשי החתימה לא מעודכנת
מבקר המדינה תוקף את אגף החשב הכללי באוצר, וטוען ש"אי-פרסום דין וחשבון בדבר ההכנסות וההוצאות של המדינה במועד הקבוע בחוק פוגע בקיומה של בקרה ציבורית אפקטיבית על פעילות הממשלה"; לפי המבקר, קיומם של מורשי חתימה שכבר סיימו את תפקידם "מגדיל את הסיכון למעילות"
למרות הוראות חוק מבקר המדינה, הדוחות הכספיים של הממשלה לשנת 2017 פורסמו רק ב-3 לאוקטובר 2018 - כשלושה חודשים לאחר המועד הקבוע בחוק; זו השנה הרביעית ברציפות בה הדוחות הכספיים של הממשלה פורסמו והומצאו למבקר המדינה לאחר המועד שנקבע בחוק, ובכל שנה נדחה פרסומם למועד מאויר יותר ויותר. כך תוקף היום (ב') מבקר המדינה, יוסף שפירא, את אגף החשב הכללי בראשו עומד רוני חזקיהו, בדו"ח שהוא מפרסם.
- החשכ"ל לשעבר, שוקי אורן, יהיה אחראי על סגירת קצא"א
- החשכ"ל גייס אג"ח בהיקף כולל של 2.5 מיליארד יורו: "ההנפקה הגדולה ביותר של ישראל בחו"ל"
- הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת נתקעה אצל החשכ"ל
כך, את הדוחות הכספיים לשנת 2014 פרסם החשכ"ל ב-5 ביולי בשנה העוקבת, את הדוחות לשנת 2015 פרסם ב-19 ביולי בשנה העוקבת ואת הדוחות ל-2016 פרסם החשכ"ל ב-21 באוגוסט. לפי מבקר המדינה, "אי-פרסום דין וחשבון בדבר ההכנסות וההוצאות של המדינה במועד הקבוע בחוק, זו השנה הרביעית ברציפות, פוגע לא רק בהשגת מטרות הרפורמה בחשבונאות הממשלתית, בשקיפות המידע ובתועלת הנובעת מהצגתו לציבור, אלא גם בשימושיות הדוחות הכספיים ובקיומה של בקרה ציבורית אפקטיבית על פעילות הממשלה".
בתשובת אגף החשכ"ל למבקר צוין כי "בשנים האחרונות הדוחות הכספיים הורחבו בצורה ניכרת לעומת העבר, הורחב המידע הכללי בדוחות, אוחדו גופים רבים, הותאמו שיטות דיווח והכל תוך כדי מעבר מדיווח על בסיס מזומן לדיווח על בסיס מצטבר של הישויות הממשלתיות. מועד פרסום הדוחות נקבע בשיקול דעת לצורך השגת מידע מלא ומהימן ביותר למשתמשים בדוחות".
בפרק העוסק במאזן המדינה לסוף 2017 עולים ליקויים בכל הקשור לניהול חשבונות הממשלה על ידי משרדי הממשלה ויחידות הסמך בבנק ישראל ובבנק הדואר. כך למשל מצא המבקר, כי רשימת מורשי החתימה בחלק ממשרדי הממשלה והישויות הממשלתיות אינה מעודכנת וכוללת מורשי חתימה שכבר סיימו את תפקידם. תופעה זו, לפי המבקר, "מגדילה את הסיכון למעילות ופוגעת ביכולת של אגף החשכ"ל ומשרדי הממשלה לקיים פיקוח ובקרה נאותים על חשבונות הבנק של הממשלה".
עוד עולה, כי אגף החשכ"ל לא מציג את הדוחות על תזרימי המזומנים של הממשלה - וזאת למרות שחלפו יותר מעשר שנים מאז חלה חובת הפרסום על כל יישות ממשלתית לפי תקן חשבונאות ממשלתי; הדבר פוגע בקיומה של בקרה ציבורית אפקטיבית על פעילות הממשלה, ומקשה על הממשלה לקיים את המחויבות הציבורית (Accountability) על המשאבים שהופקדו בידיה.
לפי ממצא נוסף, למרות שבנק ישראל הנחה את הבנקים לבצע העברות כספים של מעל מיליון שקל במערכת זה"ב (מערכת זיכויים והעברות בזמן אמת) ולא מערכת מס"ב (מערכת מרכז סליקה בנקאי, שם התשלומים אינם סופיים ואפשר לבטלם מספר ימים לאחר ההעברה) אגף החשכ"ל ממשיך לבצע תשלומים של מעל מיליון שקל דרך בנק ישראל באמצעות מערכת מס"ב, וכך נפגע ניהול הנזילות של הבנקים ונוצר חוסר ודאות בניהול תזרים המזומנים שלהם.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "החשב הכללי לקח לתשומת ליבו את הערת המבקר, ופועל לפרסום הדוחות במועד הנדרש".