הטרנד החדש בעבודה - באים למשרד כדי לשחק
החזון ב'מישחוק' הוא שמתכנתים למשל, יסיימו לכתוב קוד ארוך ואפרורי באותה התלהבות השמורה לרגעים בהם הם משחקים פורטנייט, PUBG או פוקימון גו. המטרה של גיימיפיקציה היא להפוך משימות שגרתיות ואף משעממות, לחוויה כיפית, תחרותית ומרגשת
החזון הוא שמתכנתים למשל, יסיימו לכתוב קוד ארוך ואפרורי באותה התלהבות השמורה לרגעים בהם הם משחקים פורטנייט, PUBG או פוקימון גו. המטרה של מישחוק, או גיימיפיקציה, היא להפוך משימות שגרתיות ואף משעממות, חלקן בתוך פרוייקטים ארוכי טווח לחוייה כיפית, תחרותית ומרגשת. היעד הוא להפוך את העבודה למהנה יותר ולגרום לעובדים להיות מושקעים ומחוברים יותר למשימות שבפניהם ולמשימה ומטרות החברה.
במאנדיי.קום, פלטפורמה לפרודוקטיביות וניהול צוותים, למשל, נוסף לאחרונה פיצ׳ר שמאפשר למשתמשים להבין בצורה וויזואלית ומהירה איפה דברים עומדים ביחס לפרויקט, הצוותים או הלקוחות שלהם. מה התקדמות המשימות, מה תקוע, מה לוחות הזמנים ומי עובד על מה. מעבר לגרפים, לוחות זמנים ועדכונים חיים נוסף גם פיצ׳ר בשם ״חוות לאמות״.
בחוות הלאמות, כל משימה הופכת ללאמה שהולכת בחווה ומידי פעם מבצעת ריקוד קטן. משימות גדולות הופכות ללאמות גדולות ושמנמנות בעוד משימות קטנות הופכות ללאמות תינוקות. כל לאמה צבועה בצבע הסטטוס של המשימה, כך כל הצוות יכול לראות בכמה שניות איפה הדברים עומדים.
״מאנדיי בנויה על יסודות של גמיפיקיישן, אחד הדברים שליוו אותנו מההתחלה זה הכיף של להפוך סטטוסים לירוקים כאשר משימה מבוצעת. חוות הלאמות לוקחות את זה צעד אחד קדימה - המשימות והיעדים ה״רציניים״ לכאורה קיבלו צורה חמודה וכיפית. זה משפיע על האופן שבו אנשים עובדים כצוות; מעבר לטוויסט הכיפי, מנהלים יכולים להבין איפה הפרויקטים הכי מורכבים עומדים במבט חטוף על הלאמות שלהם", אומר רועי מן, מנכ״ל החברה ואחד מהוגי חוות הלאמות.
במקרה של חוות הלאמות המשחק הגיע בעצם מאחד העובדים בחברה. ״הייתה לנו משימה גדולה תשתיתית ומורכבת. ואז רונן, אחד המפתחים בצוות, הכין דשבורד, הקרין אותו על מסך והפך כל משימה ללאמה. מאותו רגע זה הפך להיות חלק מהטקס היומי שלנו. היינו עומדים מול הטלוויזיות, ומדברים על התקדמות שלנו לפי הצבעים של הלאמות, שכבר זכרנו בעל פה. כשראינו בהתחלה את כל הלאמות אפורות היה נראה חסר סיכוי. עכשיו כולן ירוקות וזה פשוט לא יאומן", מספרת שני פרנקל, מעצבת מובייל בחברה.
משחק להטמעת ערכי החברה
בחברת סודהסטרים משתמשים בגיימיפיקציה בתהליכי העבודה ואף בהטמעת הערכים הארגוניים. הם יצרו משחק תחרותי שמאתגר את העובדים להציג יוזמה אישית אותה הם הולכים להוציא אל הפועל בתוך חמישה ימים. "דוגמא אחת לגיימיפיקציה היא בהטמעת הערכים הארגוניים שלנו: אומץ עסקי, יוזמה ודחיפות, אופטימיות ואנרגיה, יצירתיות ושקיפות. יצרנו ערכות משחק עם משחקים צוותיים שונים להטמעת ערכים אלה, בכל ערכה משחק שרלוונטי לערך אחר. אנחנו קוראים לה: ערכת Soda Soul, ומשתמשים בה בימי גיבוש של הצוותים.
דוגמא בולטת היא ביוזמה שעשינו להטמעת ערך ה'יוזמה ודחיפות'. כדי לעודד עובדים להעז, לצאת מהקופסא ולהוציא לפועל רעיונות חדשים בזמן קצר, ערכנו משחק גלובלי שבו כל עובד הציג יוזמה אישית, שהוא הולך להוציא לפועל תוך 5 ימים. המשחק הארגוני התבצע באמצעות מערכת דיגיטלית, וחילקנו פרסים לכל העובדים שעמדו באתגרים שלהם. כדי לעודד את האנשים להשתתף, דניאל בירנבאום, המנכ"ל שלנו, אפילו הצטלם לסרטון וידאו משעשע, בחלוק אמבטיה", אומרת גלית צוקר, סמנכ"לית משאבי אנוש גלובלית של סודהסטרים.
תחום נוסף בו עושה סודהסטרים שימוש בגיימיפיקציה הוא תחום ההדרכה: "גם בלומדות שלנו יש חידונים ומשחקים, אפילו בנושאים שנחשבים שמרניים או אפורים יותר. למשל בלומדה רגולטורית של התנהגות אתית, הלומד משתתף במשחק שבו הוא כתב חדשות המבצע תחקיר ומנסה לחשוף שחיתויות פיננסיות בארגונים", אומרת צוקר ומוסיפה: "אנחנו אפילו משלבים משחקים לילדים, שאותם העובדים שלנו יכולים לקחת לבתי הספר של הילדים שלהם, וללמד את הקהילה על החשיבות של שמירה על הסביבה, והימנעות משימוש בפלסטיק חד פעמי - ערך משמעותי בארגון שלנו", היא אומרת.
ב-DellEMC המטרה בשימוש בגיימיפיקציה הייתה להעביר מסרים ארגוניים, לחבר את העובדים לחברה ולייעל תהליכים פנים-ארגוניים. כך, העובדים במרכז הפיתוח בישראל החליטו "למשחק" את היום יום שלהם והגו משחק קופסה שמבוסס כולו על הטכנולוגיות שפותחו בישראל. המשחק מורכב מלוח הכולל את כל טכנולוגיות דל בישראל, מגוון קלפים המכילים תיאור וסלוגן משעשע על כל מוצר, מידע על אתרי החברה ועל סוגי התפקידים בחברה, שטרות המייצגים עבודה (DELL HOURS) ואפילו אפליקציה ייעודית שפותחה במיוחד המשמשת למעקב אחרי סבבי השחקנים על הלוח, וכן לבקרה של הצוות על התקדמות המשחק. המשימה של כל צוות, המונה שישה אנשים, היא לפתח את כל מגוון הטכנולוגיות של DELL EMC בישראל, במינימום סיבובים של השחקנים על הלוח. השחקנים נדרשים לפתח גירסת בטא וגירסת שחרור לכל מוצר, תוך השקעת שעות עבודה קצובות, מענה על חידות הקשורות לטכנולוגיות, לתרבות הארגונית ולמידע על החברה וביצוע משימות משעשעות ברוח החברה.
משחק להיכרות עם הארגון
בחברת מימון ישיר למשל, משתמשים במישחוק בתהליך קליטת עובדים חדשים. עובדים חדשים ביום הראשון לעבודתם בחברה צריכים ללמוד על המחלקות בחברה באמצעות שימוש באפליקציה הארגונית. עם ההגעה לכל מחלקה הם נדרשים לסרוק בר-קוד, לענות על משימה ולפרסם סלפי כעדות להגעה למחלקה המתאימה. "המטרה היא טעימה ראשונית של העשייה הארגונית, חיבור לרוח החדשנית והדיגיטלית של הארגון אומרת טלי גזית אל בחר, מנהלת תחום למידה ופיתוח ארגוני במימון ישיר.
"כיחידת הלמידה של הארגון אנחנו מחפשים כל הזמן כלי למידה שיהיו אפקטיביים ומותאמים לאוכלוסיית העובדים שלנו שהינה צעירה ודיגיטלית. אפקטיביות בעיני נמדדת ביכולת של עובד לצאת מאירוע למידה וליישם בעמדת העבודה את מה שנדרש ממנו. שימוש במשחוק מאפשר לנו לייצר בדיוק תהליכי למידה כאלו. האתגר בייצור משחקי למידה הוא ליצור את האיזון הנכון בין החוויה לבין התוכן. זה אתגר לא פשוט ולכן בתהליכי הפיתוח שלנו אנחנו מקדישים הרבה מחשבה בבחירת התוכן שנבחר למשחק לעומת תוכן שנבחר להנגיש לעובדים בדרך אחרת.
המגמה שלנו בשנה האחרונה היא למשחק כמה שיותר את קורסי ההכשרה לתפקידי המכירות והשירות שלנו, מצאנו שגם תוכן מורכב כמו גביה או המחאות נלמד בצורה אפקטיבית כל עוד מוסיפים למשחק אתגר צוותי המאפשר לעובדים לדבר ולעבד ביחד את הלמידה.במוקדי המכירות שלנו השימוש במשחקים הוא טבעי מאוד בגלל אופי העבודה של הנציגים, השתמשנו במשחק ארגוני כדי להטמיע את מערכת ניהול הידע שלנו ותחרויות של שליפת מידע ממערכת המידע שלנו היא שגרה", היא אומרת.
ירידה של 10% בתחלופת העובדים
בנס טכנולוגיות חטיבת הבדיקות של נס (V-Ness) היא הראשונה שהכניסה את נושא המישחוק לתוך תהליכי בדיקות התוכנה והחומרה במרכזי פיתוח בישראל. להכנסת המישחוק היו 3 יעדים ומשמעויות: שיפור ידע ולמידה מתמשכת במודל של מיקרו למידה עבור צוותי פיתוח ובדיקות, שיפור מדדים ( KPI ) והנגשתם לעובדים ולראשי צוותים באמצעות חיבור תהליכי המשחוק למערכת התפעולית אשר מציגים לעובדים את היעדים שלהם ברמה היומית או השבועית והמטרה השלישית היא שיפור התנהגויות על ידי יצירת משימות חוויתיות (עבודת צוות, שיתוף פעולה, שיתוף ידע מיקוד עובדים ועוד).
בנוסף לשימוש במישחוק בתוך החברה, נס גם הכניסה את התהליכים לבדיקות התוכנה בשני בנקים מובילים ובחברת הייטק ענקית גלובאלית. הפלטפורמה בה משתמשים בנס היא GameEffective שמוטמעת אצל לקוחות החברה במרכזי שירות ומכירות וגם, כאמור במרכזי פיתוח ובדיקות. לפי נס הטמעת הפלטפורמה גרמה לירידה של 10% בתחלופת עובדים, ירידה של בין 7% ל-12% בהיעדרויות בלתי מוצדקות ועליה של למעלה מ-200% ברמת הידע הנמדדת של העובדים בקשר למוצרים, תהליכים ושירותים של מקום העבודה.