מחיר הבנזין יזנק, הממשלה תתעלם
השבוע יעלה המחיר ב־19 אג' לליטר. המדינה יכולה להילחם בהעלאה על ידי הפחתת המס אבל הבור בתקציב ימנע זאת
התנודות במחירי חבית הנפט מתגלגלות גם החודש לכיס של בעלי המכוניות הישראלים: מינהל הדלק שבמשרד האנרגיה פרסם היום את מחיר הדלק שייכנס לתוקפו בתחילת חודש מאי. מהפרסום עולה שבלילה שבין יום שלישי לרביעי תירשם עלייה של 19 אגורות לליטר במחיר הבנזין. מדובר במחיר בנזין באוקטן 95 ובשירות עצמי.
לפיכך, המחיר החדש יתקבע באמצע השבוע על 6.51 שקלים לליטר, זאת לעומת 6.32 שקלים לליטר כיום. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מהחודש הקודם. המחיר באילת יעלה במקביל, ומאמצע השבוע בעלי המכוניות ישלמו שם 5.56 שקלים לליטר, עלייה של 16 אגורות מחודש קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 18 אגורות לליטר (ללא מע"מ), ללא שינוי מהחודש הקודם.
עיון בנתוני משרד האנרגיה מלמד שעיקר העלייה מיוחסת לזינוק של כ־9% במחיר הבנזין באגן הים התיכון. ירידה של כ־0.2% בשער הדולר מיתנה במעט את ההתייקרות. בכל מקרה, ניתוח מרכיבי המחיר מעלה ש־62% ממחיר הליטר החדש מיוחסים למס.
הכנסות של 20 מיליארד שקל בשנה
ההתייקרות הזו היא השלישית במספר השנה: בינואר מחיר הליטר נקבע על 5.83 שקלים, ומאז נרשמה עלייה של 8 אגורות בתחילת פברואר, עוד 21 אגורות בתחילת מרץ ועוד 20 אגורות בתחילת אפריל. עתה, עם ההתייקרות המיועדת לתחילת מאי, ניתן לומר שמתחילת השנה זינק מחיר הבנזין בכ־12%, זאת במציאות שבה שירותי התחבורה הציבורית אינם מעניקים שירות טוב לאזרח והחזקת רכב צמוד הופכת לצורך יומיומי.
למדינת ישראל אין שליטה על מחירי הנפט בעולם, שהבנזין הוא תוצר זיקוק שלהם. מחיר הנפט עלה מאז תחילת השנה ב־43%, הליך שיוחס בזמנו להחלטת המדינות החברות באופ"ק, לרבות רוסיה, לצמצם את היקף הפקת הנפט, מה שגרם לעלייה במחיר החבית. על זה יש להוסיף את הסנקציות שארה"ב הטילה על שורת מדינות שרוכשות נפט מאיראן, בהן סין, הודו, יפן, דרום קוריאה וטורקיה, כמו גם שורת הציוצים של הנשיא דונלד טראמפ מסוף אפריל בחשבון הטוויטר הנשיאותי על היכולת שלו לשלוט או לבקש עזרה בהיקף הפקת הנפט היומי.
ישראל ממשיכה להישען על יבוא דלקים מחו"ל ובהיקף של כ־100 מיליון חביות בשנה, 60% מהם מיועדים לבית הזיקוק בחיפה והשאר לבית הזיקוק באשדוד. המדינה יכולה אמנם להוריד את מחירי הבנזין על ידי הורדת המס הישיר (בלו) שמוטל על מחיר הליטר, אולם במציאות תקציבית קשה ותחת בור בקופה הסיכוי שמישהו ייגע בסעיף הזה הוא נמוך. הכנסות המדינה ממיסוי על דלקים מניבות לה כ־20 מיליארד שקל בשנה.
גם הטיסות יתייקרו
אז מה עוד יושפע בקרוב מעליית מחירי הדלקים? אם מגמת התייקרות הדלקים תימשך, אז קרוב לוודאי שמשרדי האוצר והאנרגיה ייאלצו לבצע תיקון (התייקרות) במחירי התחבורה הציבורית, זאת מכיוון שהרכבת והאוטובוסים נשענים על שימוש בסולר. התייקרות שכזו גם תשפיע על מחירי הטיסות לחו"ל, שם דלק המטוסים הוא מרכיב חשוב במחיר הכרטיס, כמו גם מחירי מוצרי המזון, זאת אם חברות התובלה יגלגלו עלייה אפשרית במחיר הסולר על מחירי המוצרים ברשתות הקמעונאות.
בתוך כך, בחברות הליסינג הגדולות לא ממהרים להגביל את הקילומטראז' של הנהגים, ובשלב זה הדגש הוא על מעבר למכוניות היברידיות כדי לצמצם את הנזק לקופה.