הדבר הבא בתעופה? הנוסעים יישקלו לפני הטיסה
חברה בריטית מציעה לחברות התעופה התקנה של "רפידות לחץ" שישקלו באופן דיסקרטי את הנוסעים בעודם עוברים בשדה התעופה. מה המטרה?
ייתכן שבקרוב תיאלצו להישקל לפני שאתם עולים לטיסה, כחלק מניסיון לצמצום עלויות ופליטות פחמן דו חמצני.
חברת Fuel Matrix מברקשייר, אנגליה, מנהלת שיחות עם חברות תעופה בריטיות שמבצעות טיסות ארוכות, לגבי התקנתן של "רפידות לחץ" שישקלו באופן דיסקרטי את הנוסעים בעודם עוברים דרך שדה התעופה.
המידע הזה יוכל להיות מועבר ישירות לתא הטייס על מנת שהטייסים יוכלו לחשב באמצעותו בדיוק לכמה דלק זקוק המטוס. הרעיונות שהועלו עד כה כוללים התקנת רפידות לחץ בעמדות מסירה עצמית של מטען, או בסורקים שמוצבים בעמדות הבידוק הביטחוני.
חברות התעופה נדרשות לחשב במדויק כמה דלק הן צריכות לטיסותיהן, וככל שמשקל המטוס רב יותר – כך יש צורך ביותר דלק. השימוש ביותר דלק לא רק שמייקר עלויות לחברות התעופה, אלא מוסיף לזיהום האוויר. כיום מחשבות חברות תעופה את המשקל הכולל על כל טיסה בעזרת אומדן מבוסס מגדר, לפיו גבר שוקל 88 ק"ג בממוצע, אשה 70 ק"ג בממוצע, וילד 35 ק"ג בממוצע. אבל Fuel Matrix מאמינה שהחישוב הזה גורם לחברות התעופה להשתמש ביותר דלק משהן צריכות.
סמנכ"ל התפעול של החברה, ניק ברסייר, אמר כי רוב הטיסות נושאות 1% יותר דלק ממה שהן צריכות, ושורפות 0.3%-0.5% יותר דלק עקב משקל הדלק העודף.
זו אינה הפעם הראשונה שרעיון שקילת הנוסעים לפני טיסות עולה לדיון. ב-2015, אוזבקיסטן איירווייז הודיעה שתחל לשקול נוסעים בדלפקי הצ'ק-אין. לדבריה אז, אנשים בעלי משקל עודף לא יורשו לעלות על טיסות עמוסות או על מטוסים קטנים, אם מגבלות המשקל נחצות.
ב-2017 חברת פינאייר הפינית השיקה גם היא תוכנית דומה, אך זו הייתה על בסיס התנדבותי בלבד.