הפרלמנט האירופי אישר: זיהום האוויר ממכוניות יצומצם ב-37% עד 2030
זאת בנוסף להפחתת הפליטה הממוצעת ל-95 גרם, המתוכננת לעוד שנה וחצי; המשמעות: יצרני המכוניות יהיו חייבים להטמיע דגמים חשמליים באופן נרחב
הפרלמנט האירופי החליט כי יצרני הרכב יצטרכו לצמצם את היקף פליטת המזהמים של מכוניותיהם ב-37.5% עד שנת 2030.
- המדינה מגבשת תקן לקרינה בכלי רכב
- כמה המכונית שלכם באמת מזהמת? עכשיו אפשר לדעת
- הסתגלות יצרניות הרכב לתקנות הזיהום שיפרה את מכירותיהן
כיום, יעד הפליטה הממוצע לרכב באיחוד האירופי הוא 130 גרם, אך כבר בעוד שנה וחצי ייכנס לתוקף ממוצע חדש: 95 גרם בלבד. הדרישה להפחתת הזיהום עד 2030 אינה מתייחסת לממוצע הנהוג כיום, אלא לממוצע של 2021, כלומר היעד הוא להפחית 37.5% מ-95 גרם, יעד שכמעט בלתי אפשרי לעמוד בו ללא הטמעה נרחבת של דגמי רכב חשמלי.
מעבר לכך, האיחוד האירופי קבע דרגת ביניים לפיה יצרני הרכב יהיו חייבים לצמצם את שיעור פליטת המזהמים הממוצע לרכב ב-15% תוך שש שנים.
כיום, כל יצרן רכב המשווק מכוניות באירופה חייב לעמוד בתקני זיהום אוויר שנקבעו על ידי האיחוד האירופי. אלא שבשנים האחרונות נשמעים באיחוד קולות הקוראים להחמרה של התקנות. מטבע הדברים, כל יצרן רכב מייצר גם דגמים ירוקים, נקיים וחשמליים, אך גם רכבי שטח ומכוניות מנהלים בעלות מנועים גדולים ומזהמים. הזיהום נמדד בממוצע, כלומר זיהום האוויר הספציפי של רכב, כפול מספר המכוניות שנמכרו - חלקי סך המכירות. כעת יצטרכו יצרני הרכב הגדולים לייצר יותר מכוניות חשמליות ולשווק אותן באירופה, כדי לעמוד בתקנה החדשה כבר בעוד שש שנים.
התקינה האירופית, כלומר מכלול החוקים הנהוג באירופה, תקפה בישראל, אך הדרישה להפחתת מזהמים אינה תקפה בארץ. לישראל יש מכלול של תקנות מס משנה אשר מיטיבות עם רכב ירוק. עם זאת, מאחר שישראל פועלת לפי התקינה האירופית, המכוניות שיגיעו ארצה בשנים הקרובות חייבות להיות נקיות יותר, אחרת יצרני הרכב לא יוכלו למכור דגמים אלה באירופה.