האיחוד האירופי: אלו אמצעי בטיחות ברכב שיהיו חובה בשנים הקרובות
על פי האיחוד, מ-2022 יחויבו כל המכוניות, האוטובוסים והמסחריות במערכת איתור עייפות נהג - וחשוב מכך, מערכות המאתרות הסחות דעת, למשל שימוש בסמארטפון בנהיגה, מערכת להגבלת מהירות נסיעה וגם "קופסה שחורה" המתעדת את התנהגות הנהג ומאפייני הנהיגה; מערכות אלו יהיו בגדר חובה גם בישראל
מערכות להגבלת מהירות, התראה על עייפות נהג, וגם מערכות בטיחות אקטיביות - כל אלה צפויות להפוך לציוד סטנדרטי בכל המכוניות המשווקות במדינות האיחוד האירופי במהלך השנים הקרובות, כך עולה מתוכנה של טיוטה להצעת חוק שהוגשה היום (ג') על ידי האיחוד האירופי.
- כמה המכונית שלכם באמת מזהמת? עכשיו אפשר לדעת
- מבחני בטיחות חדשים: ציונים גבוהים לסיאט, מרצדס והונדה
- ב-2020 המכוניות יהיו בטוחות יותר: יחויבו במערכות בטיחות אקטיביות AEBS
ישראל פועלת בהתאם לכללי התקינה הנהוגים באיחוד האירופי, כך שכאשר תקנות אלה יכנסו לתוקף, גם ישראל תידרש לפעול לפיהן. עם זאת, מבנה תמריצי המס הנהוג בישראל שונה: כיום בישראל מוענקות נקודות זיכוי במס על מערכות בטיחות שונות - ומבנה הנקודות והזיכויים משתנה בהתאם לאבזור החובה ברכב. לדוגמה, בעבר העניקה רשות המסים לדוגמה נקודות זיכוי לרכב בו הותקנו כריות אוויר, כיום כאשר כריות אוויר הן ציוד סטנדרטי, אין עוד צורך בזיכוי מס.
על פי תוכן הטיוטה, משנת 2022 יחויבו כל המכוניות, האוטובוסים והמסחריות במערכת איתור עייפות נהג - וחשוב מכך, מערכות המאתרות הסחות דעת, למשל שימוש בסמארטפון בנהיגה, מערכת להגבלת מהירות נסיעה וגם "קופסה שחורה" המתעדת את התנהגות הנהג ומאפייני הנהיגה.
לצד אלה יחויבו מכוניות גם במערכת בקרת סטייה אקטיבית, כלומר מערכת המסוגלת להחזיר את הרכב לנתיב הנסיעה בזמן סטיה מן הנתיב. מערכת זו קיימת כיום בחלק ניכר מהמכוניות המשווקות באירופה - אך כעת התקנתה עוגנה בחוק. במהלך השנים האחרונות הוטמעה המערכת האקטיבית גם בדגמים רבים בישראל.