$
רכב

פרסום ראשון

המשרד להגנת הסביבה מציג: יש תקן צריכת דלק חדש, נא להציג את הישן

ב-1.4 ייכנס לתוקף המתווה החדש של חישוב מס הקניה על מכוניות חדשות המשווקות בישראל לפי שיטת מדידת זיהום חדשה. אבל במשרד להגנת הסביבה מדגיש: למרות העדכון יבואני הרכב מתבקשים להמשיך ולפרסם ללקוחותיהם נתוני זיהום בהתאם לשיטה הישנה; המשרד להגנת הסביבה: "קיימים עדיין דגמי רכב המאושרים להימכר בישראל ובאירופה תחת שיטת הבדיקה הישנה"

תומר הדר 15:3725.03.19

ביום שני 1.4 ייכנס לתוקף המתווה החדש של חישוב מס הקניה על מכוניות חדשות המשווקות בישראל, אשר מבוצע לפי שיטת מדידת זיהום חדשה שנכנסה לתוקף באירופה.

 

 

 

השיטה מיועדת להציג נתוני זיהום אוויר וצריכת דלק אמיתיים, ולא כאלה שנמדדו במעבדה בתנאים סטריליים, אך במשרד להגנת הסביבה מתעקשים שיבואני הרכב יציגו לציבור דווקא את הנתונים הישנים שנחשבים פחות מדויקים, כך עולה מתוכן מסמך שנשלח היום (ב') לגורמים במשרד התחבורה, רשות המסים והמשרד להגנת הסביבה.

 

על פי המסמך שהגיע לידי "כלכליסט", המשרד להגנת הסביבה מדגיש כי למרות שאופן חישוב המס על מכוניות בישראל מתעדכן מיום שני הקרוב בהתאם לשיטת החישוב החדשה, בישראל מתבקשים יבואני הרכב להמשיך ולפרסם ללקוחותיהם נתוני זיהום בהתאם לשיטה הישנה.

  

ביום שני הקרוב יכנס לתוקפו מתווה המס הירוק החדש. כיום, על כל המכוניות החדשות המשווקות בישראל מוטל מס קניה בשיעור של 83%. משיעור מס קניה זה מנוכים סכומים של עד 17 אלף שקל אשר נקבעים בהתאם לכמות המזהמים שהרכב פולט.

 

  בדיקת זיהום לרכב בדיקת זיהום לרכב צילום: עמית מגל למצולמים אין קשר לכתבה

 

 

תקן זיהום חדש WLTP

 

הנוסחה לחישוב המזהמים מתעדכנת מדי כשנתיים – והעדכון הקרוב יכנס כאמור לתוקף ב-1 באפריל, אלא שעדכון זה נחשב למחמיר במיוחד, זאת מכיוון שהוא מתבצע על פי תקן זיהום חדש שנכנס לתוקף באירופה לפני כחצי שנה. התקן, שנקרא WLTP, מחליף תקן ישן יותר שנקרא NEDC. תקן ה-WLTP נחשב למחמיר ביותר שהוצג בתולדות האיחוד האירופי. כך לדוגמה קובע התקן שחובה על יצרני הרכב להציג צריכת דלק אמיתית, כלומר כזו שבה פליטת המזהמים וצריכת הדלק מחושבים בנסיעה אמיתית בכביש ציבורי ולא במעבדה סטרילית.

 

ה-WLTP גם לא מאפשר ליצרן הרכב לפרסם נתוני צריכת דלק משוערים, כלומר היצרן מחויב להחמיר ולפרסם תנאי צריכת דלק אמיתיים כפי שנמדדו בנסיעת המבחן. יתרה מזאת, נסיעת המבחן נחשבת מחמירה וכוללת נסיעה העליות ובמהירות גבוהה. נתוני צריכת הדלק המוצגים במבחני WLTP נחשבים מהימנים משמעותית מאלה שהוצגו לפי השיטה הישנה.

 

בעיה נוספת שבפניה ניצבים יבואני הרכב, נוגעת לקטלוגים עצמם: כיום על פי חוק מחויבים יבואני הרכב לפרסם את צריכת הדלק הרשמית של דגמיהם השונים בכל פרסום שהם מוציאים, החל בקטלוג וכלה במודעה בעיתון. מכיוון שרוב יבואני הרכב נערכים לקראת פרסום מחירים חדשים ביום שני הקרוב, הדפיסו יבואני הרכב מאות אלפי קטלוגים המיועדים להפצה באולמות התצוגה מיום שני הקרוב ועד סוף 2019. היות ושיטת החישוב החדשה נכנסת לתוקף ביום שני הקרוב, חלק ניכר מהקטלוגים שכבר הוכנו בעלות מיליוני שקלים כוללים הצגה של שיטת הזיהום החדשה.

 

מהמשרד להגנת הסביביה נמסר: "הרוב המכריע של כלי הרכב במשקל כולל עד 3.5 טונות הנמכרים בישראל כיום, נבדקו ואושרו לפי השיטה החדשה (WLTP). עם זאת, קיימים עדיין דגמי רכב המאושרים להימכר בישראל ובאירופה תחת שיטת הבדיקה הישנה (NEDC). בתקופת ביניים זו, האיחוד האירופי קבע, כי שני סוגי הנתונים ידווחו בתעודות הבדיקה הרשמיות של דגמי הרכב. כדי לייצר פשטות ואחידות, המשרד הנחה את משווקי הרכב בישראל להמשיך ולפרסם בשלב זה את הנתונים לפי השיטה הישנה, אשר קיימים נתונים לפיה לכל דגמי הרכב. יודגש, כי עבור מרבית דגמי הרכב, הבדיקה מתבצעת בשיטה החדשה והמחמירה, ולאחר מכן הנתונים מחושבים לצורך הצגתם בהתאם לקריטריונים של השיטה הישנה. בעתיד, ובדומה לתהליך במדינות אירופה, המשרד ינחה את היבואנים לפרסם את הנתונים בהתאם לשיטה החדשה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x