לזוז מהר בלי לשבור דברים - איך להצליח בסטארט-אפ
המוטו של פייסבוק הוא "לזוז מהר, ולשבור דברים". יזמים אוהבים לקפוץ מרעיון לרעיון מבלי להתחשב בסכנות. אנו עובדים מהיום למחר ומפנטזים על ההצלחה אבל הסטטיסטיקה לא משקרת ואנחנו בדרך כלל בעיקר 'שוברים דברים'
- כך הפכה תל אביב לזירת ניסוי עבור סטארט-אפים בינלאומיים
- יזמים, כל מה שאתם צריכים לדעת בדרך אל האקזיט
- באיזה גיל הכי כדאי להקים סטארט-אפ?
טעות עיקרית של סטארטאפיסטים צעירים היא להשיק מיד רעיון שחשבו עליו. הרבה פעמים מדובר ברעיונות בוסריים, בלתי אפויים וללא מודל סביר שיאפשר הצלחה. הרבה פעמים היוזמה תכיל שלל מרכיבים "סקסיים", מושכי שותפים ומשקיעים: למשל סייבר, אינטיליגנציה מלאכותית, ביג דאטה, קנאביס-טק, בלוקצ'יין ושאר המילים הממלאים את כותרות העיתונות הכלכלית. בשל ההייפ, יוזמות כאלה נוטות להשיג מימון או לפחות השקעה של שותפים. הן יוצאות לדרך הרבה פעמים ללא מוצר או מודל ארוך טווח, וכצפוי, נכשלות.
דוגמא אחרת לטעות פטאלית של יזמי הייטק היא היעדר היכרות עם השוק אליו הם נכנסים. אני למשל הצלחתי עם יוזמה טכנולוגית פיננסית ראשונה, ומלא ביטחון וקצת כסף להשקעה, קפצתי מיד ליוזמה נוספת - הפעם במדינה זרה. התחלתי לפעול, ואפילו התחלתי להכניס, ואז התברר לי שאני פועל באופן שאינו מתאים לרגולציה המקומית, ונאלצתי לסגור את היוזמה. לקח חשוב שלמדתי בדרך הוא שגם כאשר נכשלים, חשוב לדאוג ללקוחות, לעובדים ולשותפים. אסור להשאיר פצועים בדרך. ידעתי להגן עליהם ולספוג את הנפילה בעצמי, וקמתי מוכן יותר.
יזמי הייטק צריכים לחשוב פעמיים לפני כל צעד. להעיז לשאול ולהתייעץ עם חברים ועמיתים (אל דאגה, הם לרוב לא יגנבו את הרעיון), לעבוד מהמרתף עד שיש מוצר ולא לשחק בכסף של משקיעים, שותפים ולקוחות. הסערה הכלכלית של שנת 2018 מאותתת לנו שהשנים הבאות עשויות להיות מאתגרות יותר לגיוס כספים להון סיכון, ועל כן יש לנהוג יותר בחכמה ובזהירות לגבי כל שקל שנכנס לשוק.
לישראל יש את כל המרכיבים הנכונים להמשיך ולהיות סטארטאפ-ניישן מובילה, שניה בעולם רק לעמק הסיליקון. עלינו היזמים לשמור על המוניטין, על כספי המשקיעים, על העובדים וכמובן על עצמנו, בדרך לאקזיט הבא.
הכותב הוא מייסד משותף, סניף תל אביב של רשת לימודי פיתוח התוכנה הבינלאומית לה-ואגון (Le Wagon)