בלעדי לכלכליסט
הראל לעובדי חברת החשמל: שילמנו לכם יותר מדי, תחזירו
בקשה לייצוגית שהגישו עובדים בחברת החשמל חושפת התנהגות חריגה של חברת הביטוח הראל: תובעת מעובדים להשיב כספים ששילמה לפני כעשור לאחר שגילתה ש"טעתה" בניכויי המס
בקשה לתביעה ייצוגית שהגישו עובדים בחברת החשמל נגד חברת הביטוח הראל חושפת התנהלות חריגה של החברה כלפי מבוטחיה בהקשר לתשלומים שהעבירה להם.
- פוליגון תובעת 24 מיליון שקל מהראל שסירבה לכסות את נזקי השריפה בחדרה
- חברת החשמל רוצה ללוות 2 מיליארד שקל מבנקים
- צעד נוסף לרפורמה: שטייניץ אישר את תוכנית הפיתוח של רשת הולכת החשמל
לפי הבקשה שהוגשה לבית המשפט מחוזי מרכז, בשבועות האחרונים עובדי החברה המבוטחים בפוליסה קבוצתית של הראל לאובדן כושר עבודה קיבלו לידיהם דרישות להשבת תגמולים ששולמו להם ב־2016–2010. הבקשה הגיעה לידי "כלכליסט".
הדרישה הופנתה לעובדים שהראל שילמה להם פיצוי בגין הפעלת הפוליסה, בטענה כי לא ניכתה להם את המס כנדרש. לפי הבקשה, הראל דורשת כעת לתקן את הטעות לכאורה באמצעות השבת הכספים לידיה. עבור חלק מהעובדים מדובר בסכומים של אלפי שקלים ולעתים אף עשרות אלפי שקלים. מבקשי התביעה הייצוגית מעריכים כי מאות מעובדי חברת החשמל קיבלו מהראל דרישה להשבת כספים, המסתכמים לפי ההערכה ב־3 מיליון שקל
כספי הפיצויים ששילמה הראל לעובדים מהווים תחליף לשכר שניתן להם עבור ימים שהם לא עבדו בהם. מאחר והפיצויים מהווים תחליף למשכורת, העובדים נדרשים לשלם עליהם מס הכנסה כרגיל. בעוד שבעת תשלום משכורת רגילה המס מנוכה במקור בידי המעסיק, במקרה של תשלום בידי חברת הביטוח האחריות על ניכוי המס מוטלת עליה.
לפי הבקשה, במכתבים ששלחה הראל לעובדים צויין כי בעקבות בקרה קבוצתית שנערכה בחברה עלה כי מתגמולי הביטוח ששולמו להם "לא נוכו בשוגג סכומי מס הכנסה וביטוח לאומי". עוד צוין במכתבים, כי לאחר שהתגלתה הטעות החברה ניהלה משא ומתן מול רשות המסים להסדרת התשלום, ולבסוף שילמה את המס בתוספת הפרשי ריבית והצמדה.
המבקש בתביעה הייצוגית, אליהו חנוכה המיוצג בידי עו"ד אמיר ישראלי, קיבל השנה דרישה להשיב להראל תגמולי ביטוח בהיקף של כ־16 אלף שקל. מרבית התגמולים ניתנו לו בשנים 2011–2010, כלומר לפני שמונה־תשע שנים. לפי הבקשה, לדרישה להשבת הכספים צורף גם "איום" לפיו העובדים יידרשו לשלם ריביות והצמדה לסכומים ככל שיתעכבו בהעברת התשלומים.
לטענת ישראלי, דרישתה של הראל מופרכת לחלוטין, ועצם הטענה לפיה מבטח יכול לפנות למבוטח מספר שנים רב כל כך לאחר העברת התשלומי בדרישה להשבת תגמולי ביטוח ששולמו ביתר, מכל סיבה שהיא, הינה טעות. לחיזוק טענתו ציין כי אם מבוטח לא מבקש דרישת תגמול מחברת ביטוח בתוך שלוש שנים ממועד האירוע הביטוחי, תביעתו מתיישנת.
עוד נטען בבקשה לייצוגית, כי מאחר וחלפו שמונה שנים ממועד העברת התשלומים לעובדים, אין באפשרותם אפשרות לבדוק האם דרישותיה של הראל תואמות לסכומים ששילמה בפועל. למעשה, הבקשה מעלה כמה שאלות קריטיות לגבי סוגיית ההתיישנות.
כך, בעוד שהתיישנות אזרחית על תביעות מס הכנסה עומדות על ארבע שנים, התיישנות פלילית באותם מקרים עומדת על 10 שנים. משמעות הדבר היא כי אם רשות המסים סבורה שלא שולם לה מס כנדרש מסיבות שאינן פליליות, היא רשאית לדרוש אותו חזרה עד ארבע שנים לאחר אירוע המס. עם זאת, כשהיא סבורה שלא שולם לה מס כנדרש מתוך כוונה פלילית, היא רשאית לדרוש את התשלומים עד עשור לאחר אירוע המס.
במקרה שבמוקד הבקשה הייצוגית, חברת הביטוח הראל מבקשת מעובדי חברת החשמל להעביר לה החזרים עבור תשלומים שהועברו בתקופה שבין ארבע ל־10 שנים - דבר שמעלה את האפשרות כי רשות המסים איימה לפתוח בהליך פלילי נגדה בגין אי תשלום מס על התגמולים אם לא תשיב את כל הכספים. נראה כי אותו איום הוא שהביא את החברה להשיב את הכספים ששולמו לפני קרוב לעשור, וכעת היא מבקשת לפצות את עצמה על חשבון המבוטחים.
מחברת הביטוח הראל נמסד בתגובה: "התביעה טרם התקבלה בחברה ולפיכך לא נוכל להגיב לטענות". מרשות המסים נמסר בתגובה: "בשל חובת הסודיות לא נוכל להתייחס לפרטים. יחד עם זאת נדגיש כי הטיפול בתיק נעשה באופן מקצועי וענייני".