דילמת הליסינג הגדולה: היברידית או בנזין?
כמעט 25 שנה אחרי הפריוס, מקבלת גם הקורולה גרסה היברידית. מפגש ראשון מול מלכת המכירות ההיברידית גם כן, יונדאי איוניק ומשפחתית הבנזין הפופולרית ביותר, סקודה אוקטביה. מי באמת הכי חסכונית?
בשבוע הבא יתייקרו מחירי הבנזין והסולר ב־25־20 אגורות. עיתוי שאין טוב ממנו עבור טויוטה קורולה החדשה, שמושקת השבוע בארץ, ומגיעה לראשונה בגרסה היברידית - ומהלך שכנראה לא יזיק גם ליונדאי איוניק, שהפכה ב־2018 למכונית הנמכרת בארץ, בניגוד למגמת העדפת הג'יפונים.
- איוניק, עיוני: מה הסוד של מכונית העם החדשה?
- טויוטה קורולה: היברידית שנוסעת על מוניטין
- עוד מוניות היברידיות: 21 מיליון שקלים יוקצו להגדלת היצע המוניות הנקיות
בניגוד לימי הטויוטה פריוס הראשונים, ב־2019 היברידיות הן כבר לא מכוניות משונות למראה שנרכשות בידי חובבי סביבה. היכן שהן מוצעות הן זוכות לפופולריות רבה, בהיותן מעקף חוקי למס הדלק המוטל עלינו, עם צריכה טובה משמעותית מדגמי הבנזין, וכפי שכבר נוכחנו לדעת במבחנים קודמים - טובה גם מדגמי דיזל. שתיהן גם ניצלו מעליית המס שתחול על חלק מההיברידיות ב־1 באפריל. הפגשנו אותן עם סקודה אוקטביה המוערכת, שעדיין לא מוצעת בגרסה היברידית, וזכתה במבחנים ההשוואתיים האחרונים שביצענו למכוניות משפחתיות.
עיצוב ותאי נוסעים: הקורולה עברה מהפך במערכת ההנעה (יש גם גרסת בנזין 1,600 סמ"ק למי שחייב), אבל היא עדיין סדאן קלאסית למראה, אם כי נאה ובעלת חזית דרמטית. יונדאי איוניק, לעומת זאת, זכתה לעיצוב מוטה אווירודינמיות, כמו של הפריוס ששימשה לה השראה, עם מבנה 5 דלתות, ואורך קצר בכמעט 20 ס"מ שימושיים בחניה. אוקטביה? שומרת על אותו עיצוב סדאני מסורתי, שמסתיר מתחתיו רכב 5 דלתות, והיא גדולה ומכובדת.
לקורולה סביבת הנהג המתקדמת ביותר, נקייה מאוד עיצובית, עם צג מולטימדיה גדול במרכז הדשבורד. היא כרגיל בנויה היטב, אבל פחות איכותית מהסקודה. המושב האחורי שלה הוא הצר ביותר. המושב האחורי של האיוניק עדיף על זה של הקורולה, אבל הניצחון בסעיף הזה הוא של האוקטביה, ברוחב, במרווח הברכיים ובמרווח הראש, אם כי המושב קצר ונמוך יותר ופחות נוח למבוגרים. לסקודה יש גם את תא המטען הגדול והשימושי ביותר (535 ליטר נפחו), לעומת 443 ליטר באיוניק, שגם נהנית מדלת חמישית וגישה קלה להעמסה ולפריקה. לקורולה 470 ליטר (סטיישן, גם האצ'בק, יגיעו בחודש הבא), ופתח צר המאפיין רכבי 4 דלתות. הסקודה היא היחידה עם גלגל חילופי בגודל מלא, לעומת אחד מוקטן וזמני באחרות.
אבזור: לכולן יציאת מזגן למושב האחורי ודיבורית בלוטות', בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ותיקון סטייה מנתיב. לטויוטה מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, לסקודה התרעת עייפות. לטויוטה מסך מולטימדיה 9 אינץ', ליונדאי מסך 7 אינץ', לסקודה רק 6.5 אינץ' בדגם הבסיסי, 8 אינץ' באחרים.
לקורולה 3 רמות אבזור, 133 עד 140 אלף שקל, בכולן מצלמות רוורס, כאשר כבר האמצעית (135 אלף שקל) מציעה משטח טעינה אלחוטי לסלולרי, והבכירה מגיעה עם חלון שמש וחישוקי 17 אינץ' קלים. ליונדאי רק 2 רמות אבזור, 136 עד 140 אלף שקל. בכולן מצלמות רוורס, מערכת מולטימדיה הכוללת וויי־פיי ומאות תחנות רדיו אינטרנטיות, כשהדגם היקר מוסיף משטח טעינה לסלולרי, מושב נהג בכיוונון חשמלי והתרעה על רכב בשטח מת במראות. גם לסקודה 3 רמות אבזור, 129 עד 140 אלף שקל. כבר האמצעית (135 אלף שקל) מוסיפה שיקוף לניידים במערכת המולטימדיה, והיקרה מוסיפה מצלמה וחיישני רוורס, כניסה ללא מפתח והתרעה על רכב בשטח מת במראות.
ביצועים והתנהגות: קורולה מציגה שיפור גדול לעומת הדורות הקודמים, בעיקר בהיגוי ובנוחות, וכבר לא עושה בושות בסיבובים. האיוניק קצת יותר עצבנית, אבל מוצלחת, והאוקטביה מעט יותר זריזה משתיהן, ובעלת התנהגות כביש רהוטה ובוגרת יותר. הקורולה נוחה יותר מהאוקטביה בעיר, האיוניק קצת משתרכת כאן מאחור. שתי ההיברידיות קצת רועשות בהאצה בגלל הגיר הרציף בקורולה ומנוע פחות שקט באיוניק. למנוע ה־3 צילינדרים של הסקודה צליל נעים יותר והיא בדרך כלל שקטה יותר.
צריכת דלק: בשיוט רשמה הקורולה 22.7 ק"מ לליטר, לעומת 21 לאיוניק ו־15 לאוקטביה. בסיכום המבחן היו המספרים 17.5 קמ"ל בטויוטה, 15.8 קמ"ל ביונדאי ורק 12.3 קמ"ל בסקודה. פער שמשמעותו הוצאה נוספת על דלק של אלפי שקלים לשנה בסקודה.
השורה התחתונה: ההיברידיות ימשיכו לככב בשוק הרכב הצמוד, עם הנחה של 500 שקל בשווי שימוש. למרות שלסקודה יש יתרונות במרווח ובהתנהגות, והיונדאי קלה יותר לחניה ונהנית מעיצוב עתידני יותר, היתרונות של הקורולה בנוחות, באבזור ובעלויות השוטפות מכריעים את הכף לטובתה.
השתתף במבחן: דרור ברלי