בלעדי לכלכליסט
חברת החשמל דורשת אחריות לטעינת רכב בערים
אם רשות החשמל תיענה, חברות מתחרות עלולות להידחק מהתחום המתעורר
ממונופול ייצור חשמל למונופול על טעינת כל רכב חשמליים: ל"כלכליסט" נודע שבפגישה שנערכה ביום חמישי האחרון, בין בכירי חברת החשמל לבין בכירי הרגולטור שמפקח עליה, היא רשות החשמל, העלו הראשונים דרישה לקבל אחריות על נושא טעינת מכוניות חשמליות בשטחי הבניה הרוויה.
במילים אחרות, חברת החשמל רוצה להיות אחראית על הצבת עמדות טעינה ופיקוח על טעינה בכל הבניינים המשותפים שיש בישראל, לרבות בערים הגדולות, דוגמת תל אביב וירושלים.
- התנגדות לפשרה בפרשת סימנס וחברת החשמל
- שותפות תמר מאשרת: תוקן הסכם הגז עם חברת החשמל - המחיר יוקפא עד 2021
- חברת החשמל רוצה ללוות 2 מיליארד שקל מבנקים
הבקשה של חברת החשמל להשיג דריסת רגל בתחום אינה הראשונה, ולמעשה כבר בסוף 2012 החברה הקימה עמדת טעינה ציבורית ראשונה במצפה רמון, זאת מתוך מחשבה שרוכשי מכוניות ששווקו על ידי בטר פלייס יוכלו להשתמש בה במעבר מצפון לדרום. כחצי שנה לאחר מכן בטר פלייס קרסה ונושא טעינת המכוניות החשמליות נזנח גם בישראל וגם בעולם, בעיקר בשל מיעוט כלי רכב ומחסור בתשתיות.
הניסיון השני של חברת החשמל להכנס לתחום נרשם באפריל 2017, אז ביקשה החברה להכנס כמפעילת עמדות הטעינה במיזם הרכב השיתופי החשמלי שהפעילה עיריית חיפה אולם שם הניסיון נחסם על ידי רשות החשמל בטענה של פגיעה בתחרות.
אולם בחברת החשמל לא מוותרים, ובפגישה עם ראשי רשות החשמל מסוף השבוע האחרון הם החלו להתלות במודל הנורבגי או במודל האירופאי, כלומר ביכולת של חברת תשתית גדולה ואולי לאומית לתת פתרונות בקנה מידה רחב, תחת הנחיות האיחוד שבכל שכונה או מקום שמוגדר כ"בניה רוויה", יותקנו עשרות עמדות טעינה לרכב חשמלי.
השימוש של חברת החשמל במודל הנורבגי לא נולד סתם: לפי נתונים שהוצגו בזמנו לפני משרד האוצר, ונאספו על ידי הכלכלן הראשי של BDO חן הרצוג, חובת ההתקנה של העמדות במרכזי הערים הובילה לכך שהמדינה הסקנדינבית מובילה במכירת רכב חשמל (כ-40% מהמכירות) ולמעשה בנורווגיה פועלות כ-10 אלף עמדות שמשרתות 220 אלף מכוניות חשמליות, מה שמקל על השוק להרחיב את השימוש בהן ולצמצם את זיהום האוויר.
לכן, חברת החשמל מבקשת למעשה מהרגולטור להסיר מעליה את המגבלה של הצבת מונה חשמל לכל בית אב, כך שהיא תוכל להשתלט גם על תחום הרכב החשמלי שרק התעורר בישראל בשנה האחרונה עם פרסום מכרזי משרד האנרגיה להקמת 2,500 עמדות טעינה תוך שנים בודדות.
וחברת החשמל? זו לא נכנסת לתחום רק כי היא חוששת מזיהום אוויר, והמטרה שלה היא לגמרי אחרת. ראשית, מדובר במנוע צמיחה ואפשרות לרווח כלכלי חדש; שנית, גם בחברת החשמל מכירים את תחזיות משרד האנרגיה, לפיהן כרבע ממכירות צי הרכב בישראל יהיו חשמלי או היברידי נטען כבר בשנת 2025, ולכן שליטה על האספקה לבתים חדשים או קיימים תתן להם אפשרות "להכניס רגל בדלת" לפני כולם; שלישית, לחברת החשמל יש יכולות פיננסיות וארגוניות שאין לאף שחקן בתחום, ולכן היכולת שלה לייצר תשתית טעינה אולי תשרת את השוק אבל עלולה לצמצם כניסה של שחקנים חדשים, במיוחד חברות קטנות שרק נכנסות לתחום.
מחברת החשמל סרבו להתייחס לידיעה. מרשות החשמל לא נמסרה תגובה.