$
הכמוסה

הכמוסה

"אנחנו צריכים להשתמש בטכנולוגיה במקום שהיא תשתמש בנו"

ד"ר יובל דרור שם לב שהוא הפסיק להבין את העולם, והוא משוכנע שזה קרה לכולנו. דרור, סוציולוג של הטכנולוגיה, חושב שיצאנו מאיזון, והסיבה לכך טמונה בסמארטפון שלנו, בווטסאפ ובאינסטגרם

קרן צוריאל ואורי פסובסקי 08:0115.02.19

מה פייסבוק, יוטיוב, גוגל ושאר ענקיות הרשת רוצות מאיתנו? לפי ד"ר יובל דרור, התשובה ברורה. "הדבר העיקרי שהן רוצות מאיתנו הוא תשומת לב. ואיך עושים את זה? הקולנוע, למשל, ניסה לייצר סרט מוצלח. ואילו פייסבוק מנסה להכעיס אותנו. והסיבה היא שאנחנו נשאבים לסביבה שמכעיסה אותנו. אנחנו נמצאים בסביבה שמותאמת אישית לכל אחד מאיתנו לפי החולשות שלנו, שמנצלת את החולשות שלנו, כדי שנישאר שם".

 

 

 

 

דרור, סוצילוג של הטכנולוגיה,הוא חסיד של הגישה האקולוגית: כמו שהחזרתם של הזאבים לשמורת הטבע בילוסטון שינתה שם את כל האיזון, מזרימת הנחלים ועד למספר ציפורי השיר, כך גם בסביבה התקשורתית והטכנולוגית שבה אנחנו חיים - ברגע שמשהו נכנס לסביבה או יוצא ממנה הוא משנה אותה לגמרי. ומה שהשתנה בשנים האחרונות הוא הכניסה של הסמארטפונים, הרשתות החברתיות, והאלגוריתמים לחיינו.

 

 

 

 

הסביבה, החדשה, למשל, מפחיתה חיכוך: היא חוסכת מאיתנו את האילוץ להתלכלך בתקשורת ישירה זה עם זה. "הגישה הפתרונית אומרת שלכל בעיה יש פיתרון - והוא טכנולוגי. לכל מחלה ומצוקה חברתית אני יכול ליצור אפליקציה. אתם לא רוצים לדבר עם הקופאית? תלחצו פה והופ - שילמתם. לא רוצים לדבר עם תחנת מוניות? תלחצו ותגיע מונית. והעולם שבו אנחנו מתחככים אחד בשני הולך ונעלם. לחיכוך יצא שם לא טוב. זה מגרד ומציק ומעצבן, אבל מבחינה חברתית ואישית, הוא מצמיח אותנו. והדור הצעיר משוכנע שהוא נורא חברותי, כי הם מתקשרים בווטסאפ ובאינסטגרם. אבל המוח שלנו רגיל לפענח דברים אחרים, כמו תנועות גוף ועיניים, וזה לא קיים. ולכן מחקר אחרי מחקר בשנים האחרונות מראים שהם סובלים יותר מחרדה, דיכאון ובידוד. חסר להם חיכוך אנושי אמיתי".

 

ד"ר יובל דרור. "פיתחנו לכל מצוקה חברתית אפליקציה, והתוצאה היא שחסר לנו חיכוך אנושי אמיתי" ד"ר יובל דרור. "פיתחנו לכל מצוקה חברתית אפליקציה, והתוצאה היא שחסר לנו חיכוך אנושי אמיתי"

 

 

את השפעת אמצעי התקשורת והמדיה החדשים אפשר להרגיש בשלל אופנים בעולם האמיתי, ודרור מספק מגוון דוגמאות בספרו החדש, "קוד סמוי". למשל: אנשים מחזירים בגדים יותר מאי פעם, כי הם מזמינים אותם רק לצורך צילום באינסטגרם. הם מגיעים למועדונים כדי להצטלם בחוץ ולהתנדף. פעם מסעדות רצו לפתח את המנות הכי טעימות, והיום את אלה שיצטלמו הכי טוב.

 

אלא שלכל זה יש מחיר פסיכולוגי, והוא מתוכנן היטב. התגמול ברשתות החברתיות, וזה לא סוד, הוא הלייק ותשומת הלב שאנחנו מקבלים. אבל לכך נוסף גם אלמנט ממכר: חוסר הוודאות האם הם יגיעו. "כשהתגמול אקראי, ואני לא מצליח לפענח מתי הוא מגיע ומתי לא, אני הופך לאובססיבי לגביו. אולי עכשיו הוא יגיע? ואולי עכשיו? ממש כמו במכונות מזל", מסביר דרור. "המנגנון הזה דוחף אותנו להיכנס פעם אחר פעם לעולם הזה, שבו החברים שלי עושים חיים משוגעים, אני בודק אם יש לי תגמול חדש ומגלה שכל הזמן אני מפסיד משהו. זו תחושה די מזוויעה שבחרת לא נכון. ואם תבין שהסביבה מהנדסת את ההרגשה הזו, יכול להיות שתכעס שעבדו עליך".

 

דרור, בעצמו חובב טכנולוגיה, לא חושב שהפיתרון הוא למחוק את פייסבוק ולהחרים את גוגל, אלא להשתמש בהן בצורה מאוזנת. "אנחנו חיים בסביבה שיצאה מאיזון, שמעדיפה מהירות על אמינות, את הוויזואלי על הטקסטואלי. וזה בסדר, אבל יש לזה מחיר ומה שצריך הוא להחזיר את השפיות ואת האיזון. אנחנו צריכים להבין מה המחיר ואם אנחנו מוכנים לשלם אותו. להשתמש בטכנולוגיה ולא שהיא תשתמש בנו".

 

 

רעיונות ואנשים יוצאי דופן שיגרמו לכם לראות את העולם קצת אחרת
 
להאזנה לפודקאסט לחצו כאן >>

 

 

"הכמוסה" הוא פודקאסט שבועי שבו קרן צוריאל ואורי פסובסקי מציגים רעיונות ואנשים יוצאי דופן. פרק חדש מתפרסם מדי יום שישי באתר כלכליסט וזמין גם בספוטיפיי , ב-iTunes ובאפליקציית הפודקאסט האהובה עליכם (חפשו את "הכמוסה" או העתיקו את הקישור הזה ).

בטל שלח
    לכל התגובות
    x