מבחן רכב
טויוטה ראב 4 החדש: השתפר אבל גם התייקר
עדכוני המיסוי של האוצר גרמו לזינוק במחירו של טויוטה ראב 4 החדש, מרכבי הכביש־שטח הבינוניים היחידים שמוצעים בישראל עם מנוע היברידי. האם העובדה שמדובר בדגם משופר ומרווח של רכב מבית טוב, עם מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות, תספיק לו כדי להישאר להיט מכירות?
מעטים הם הרכבים שהופכים ללהיטי מכירות בן לילה, כמו טויוטה ראב 4. מה הסוד של רכב הכביש־שטח היחסית אנונימי, שבגללו נאלצים אנשי המכירות בסוכנות טויוטה בתל אביב להסביר בנימוס שהמשלוחים נגמרו והמכוניות הבאות יגיעו ארצה אחרי שגשמי החורף ייגמרו?
- מתחילות עליות המחירים בגלל המיסוי הירוק: טויוטה ראב4 מתייקר ב-10,000 עד 18 אלף שקל
- יבואנית טויוטה נערכת למהלך שובר שוק: תתמחר את הקורולה ההיברידית ב-132 אלף שקל
- רכב הכביש-שטח החדש של דאצ'יה: עם האף למעלה, במחיר של מטה
התשובה מתחלקת לשניים. ראשית, וזה פחות רלוונטי: מדובר ברכב ראוי. שנית: שר האוצר משה כחלון. שבוע לפני הבחירות עתיד מס הקנייה על מכוניות חדשות, ובמיוחד חלק מן הדגמים ההיברידיים, לעלות באופן ניכר. זה עניין של מיסוי: בתחילת השנה שיטת החישוב התעדכנה עקב שקר כלשהו, והשינוי ייכנס לתוקפו בתאריך הסימבולי למדי 1 באפריל. הבעיה היא שמי שמזמין את הרכב עכשיו כבר משלם את התוספת.
אם עד לפני שבוע הראב 4 ההיברידי עלה 177 אלף שקלים, עכשיו הוא כבר עולה 187 אלף שקלים. בסוכנות מדגישים שבאפריל הוא יתייקר ל־190 אלף שקלים. כלומר מדובר כבר בהתייקרות של 13 אלף שקלים, שזה יותר מהשכר הממוצע במשק. זו לא אשמת היבואנית, זו בפירוש אשמתה של מדינת ישראל.
אז מה עושה הצרכן הישראלי הנבון? הוא ממהר לסוכנות ורוכש לו רכב כביש־ שטח חדש לפני שהמחיר עולה. זה לא רקוב, זה דבש. מהלימון עושים לימונדה. יש בעברית הרבה ביטויים ליכולתנו להפיק את המיטב ממצב בלתי נסבל.
הצרכן נדפק פעמיים
טויוטה ראב 4 נופל בדיוק על המשבצת הבעייתית ביותר בענף הרכב הישראלי: הוא אחד מרכבי הכביש־שטח הבינוניים הבודדים שמוצעים עם מערכת הנעה היברידית, מאפיין ייחודי שעומד לזכותו וגם בעוכריו, בגלל ההתייקרות, שתקפה במיוחד לרכבי כביש־שטח היברידיים שקודם נהנו מהטבת מס “ירוקה”.
עם ההתייקרות מגיע גם קיצוץ באבזור: בראב 4 שלנו יש משטח הטענה אלחוטי לטלפון, אבל בקרוב כבר לא יהיה, וכך גם לגבי הווייז שייעלם. היבואן נאלץ לספוג חלק מן ההתייקרות, כך שבעצם, הצרכן נדפק פעמיים.
קצת חבל שסקירת הטויוטה ראב 4 מתמקדת בכך שכדאי היה לרכוש אותו לפני שהטבת המס פגה - מכיוון שמדובר ברכב מרשים בפני עצמו. זה קודם כל המראה: הוא מעוצב פחות או יותר כמו גרסה מוקטנת של רכב שטח אמיתי וגדול יותר של טויוטה, שנקרא פור ראנר. יש לו את מה שצריך כדי להיראות קשוח, לפחות בעיני עשרות נהגים שעוצרים ברמזור כדי לצלם. הגריל הקדמי משחק כאן תפקיד מרכזי: הוא לא עגול, הוא זוויתי. לפני שהרמזור מתחלף הנהגים שואלים: איך הראב 4 החדש בשטח? התשובה שאין לו הנעה כפולה, וחלק מהזמן הוא נוסע על חשמל, לא מעניינת אותם: זה ג'יפ טויוטה, הכל בסדר. הם מריירים על החיפויים השחורים שעל הכנפיים, שנועדו למנוע מבוץ להכתים אותן ומציינים שהפנסים הם כמו של ג'יפ. הם כנראה רוצים ג'יפ, אבל מרשים לעצמם לפנטז רק על טויוטה ראב 4.
טויוטה ראב 4 המקורי היה אוטו פאן, רכב כביש־שטח בממדים של מכונית סופר־מיני, עם מערכת ארבע על ארבע, עם מנוע חזק, עם יכולת להגיע לכל מקום. רכב לצעירים. הדורות שבאו אחריו פחות מצאו את מקומם, אבל הדור הנוכחי קולע הרבה יותר טוב: הוא מבוסס על פלטפורמה שטויוטה מכנה TNGA, כזו שתשרת לא מעט דגמים של החברה בעתיד הקרוב. הודות לה, מדובר ברכב מרווח למדי, במיוחד בשורת המושבים השנייה, שימושי, עם תא המטען סביר בגודלו.
למשפחה שרוצה רכב כביש־שטח זה בהחלט מספיק
בלי אורות כחולים
יתרון אחר של ראב 4 החדש היא שהוא נפטר מהאורות הכחולים שהעיקו בדגם הקודם, וגם מפלסטיקים מעט נוקשים. הכיוון החדש איכותי יותר, וכמו בטויוטה, יחזיק לנצח. יש ברכב כמובן צג מידע גדול, עם הפעלה בעברית, המושבים נוחים, וידית ההילוכים הקצרה מזכירה מעט כאלה של לקסוס.
נקודה חשובה: ראב 4 מצויד במערכות בטיחות אקטיביות מקוריות שיודעות להשתלט בשעת הצורך ולהציל את הנהג מטעות, לא רק לצפצף. יש גם בקרת שיוט אקטיבית שפועלת היטב, חוץ מאשר מערכת תיקון הסטיה מנתיב שאינה מדויקת.
ראב 4 ההיברידי מצויד במנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים, עם מערכת סיוע חשמלי לנסיעה למרחקים קצרים ולמהירויות נמוכות שפועלת ללא דופי. תיבת ההילוכים רציפה, והמשמעות היא שהרכב מעט רועש במאמץ. צריכת הדלק מגיעה בקלות ל־16 קילומטרים לליטר. כיול המתלים נוקשה, אפילו נוקשה מאוד: כלומר ראב 4 נוסך הרבה ביטחון בנסיעה בינעירונית וגם בכבישים מהירים. גם בשיוט הוא שקט יחסית, אך בנסיעה עירונית הוא נוטה קצת להתרסק בבורות. בשטח, מכיוון שמדובר ברכב נוקשה יחסית, הוא לא מצליח להתקדם הרבה לפני שהוא מאבד אחיזה.
שורה תחתונה: מדי שנה מתגלים בישראל דגמים שהופכים במהירות לרבי מכר. מיעוטם מכיוון שהם רכבים מוצלחים. רובם - הודות לשיטת חישוב המס המגוחכת הנהוגה בישראל. השאלה לגבי ראב 4 היא האם הוא יישאר להיט מכירות כעת, אחרי שמחירו טיפס ל־190 אלף שקלים. התשובה, אם להתבסס רק על איכויותיו של הרכב, היא שכן - מדובר ברכב שראוי בהחלט למעמד הזה. הוא גם כנראה לא יאבד אותו - אלא אם הצרכן הישראלי יתעורר פתאום וייצא נגד המצב האבסורדי שיצר משרד האוצר. אל תבנו על זה.