$
בארץ

רשות התחרות מגמישה את הרף להכרזה על מונופולים

הרשות פרסמה היום קריטריונים חדשים להכרזה על חברה כמונופול, ביניהם העלאת מחירים בלי לחשוש מתגובה אפשרית של לקוחות וספקים

תומר גנון 22:0203.02.19

רשות התחרות (שמה החדש של רשות ההגבלים) מנסה לשנות כיוון: אחרי שנים שבהן נמנעה מלעסוק ישירות בתמחור מוצרים ושירותים, הודיעה היום (א') הרשות כי תכריז על חברה כמונופול גם אם היא יכולה לגבות מחיר הרבה יותר גבוה מהמחיר שהיה נגבה בשוק תחרותי.

 

 

כך עולה מטיוטת גילוי דעת שפרסמה הרשות בעקבות התיקון לחוק שאושר בחודש שעבר, הקובע כי מונופול יוגדר גם כמי שמחזיק בכוח שוק משמעותי, ולא רק בנתח שוק משמעותי (מעל 50%).

הממונה על רשות התחרות מיכל הלפרין. ריככה את המדיניות של קודמה בתפקיד הממונה על רשות התחרות מיכל הלפרין. ריככה את המדיניות של קודמה בתפקיד צילום: נמרוד גליקמן

 

לפי הטיוטה, כשחברה שוקלת אם להעלות מחירים, והיא אינה חוששת מתגובת הלקוחות (ביקוש) ומתגובתם של ספקים אחרים (היצע), הדבר עשוי לאותת כי היא מחזיקה בכוח שוק משמעותי. במצבים כאלה תשקול הרשות להכריז עליה כמונופול, אבל רק אם מתקיימים תנאים נוספים כמו חסמי כניסה, חסמי מעבר בין מוצרים ועוד.

גילוי הדעת מדגיש שני עקרונות שמטרתם להרגיע את החברות. הראשון: לא כל מי שמתמחר מעל העלויות ייחשב בהכרח בעל כוח שוק משמעותי. רווחיות גבוהה לאורך זמן, למשל, אינה עדות מספקת לכוח שוק משמעותי.

 

השני, החוק אינו אוסר על עצם ההחזקה בכוח שוק משמעותי, אלא רק על ניצולו לרעה. כלומר, עצם היותו של גוף בעל כוח שוק משמעותי אינו עבירה, אלא אם כן הוא מגיע במקביל לניצול של הכוח לפגיעה בתחרות.

 

המשמעות: הרשות תכריז על חברה כמונופול לפי כוח שוק אם היא גובה מחיר גבוה משמעותית מהמחיר בשוק תחרותי, ולאורך זמן, רק אם בכוונתה לנקוט נגדה צעדי אכיפה על ניצול לרעה באמצעות מחיר. התמחור הוא רק גורם אחד מכמה שבגללם סבורה הרשות שלחברה יש כוח שוק משמעותי.

 

ניסיון שעשה הממונה על התחרות לשעבר, דיוויד גילה, לקדם מדיניות שלפיה הרשות תתערב במדיניות התמחור של מונופולים, לא הצליח. לפחות בשני מקרים שנבחנו, סכיני גילוח ג'ילט ומילקי של שטראוס, בדיקת הרשות לא העלתה פער משמעותי בין עלות הייצור למחיר המכירה, והרשות זנחה את הנושא.

 

מחליפתו של גילה, עו"ד מיכל הלפרין, ריככה את המדיניות הזאת, כך שבפועל לא הוטלו קנסות על מונופולים שגובים מחיר מופרז, בין היתר משום שברשות טוענים שהם מתקשים לקבוע במדויק מהו מחיר מופרז.

 

גילוי הדעת החדש מונה מאפיינים לבחינת כוח שוק משמעותי מלבד נתח השוק והמחיר. בין היתר: מספרם ומעמדם של המתחרים הנוספים; תנודתיות בנתחי השוק; מידת הבידול בין המוצרים בענף; חשיבות המוצר לקמעונאים וקיומם של חסמי מעבר ללקוחות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x