$
הכמוסה

הכמוסה

"הקמפיינרים והפוליטיקאים הם אלה שמזהמים את המרחב הפוליטי"

הפצת שמועות דרך ווטסאפ, טוקבקים ממומנים ותעמולה חסרת רסן ברשתות החברתיות: פרופ' קרין נהון צופה מערכת בחירות סוערת ומלוכלכת ומסבירה למה הפלטפורמות הגדולות הן בעצמן שחקניות פוליטיות

קרן צוריאל ואורי פסובסקי 12:1725.01.19

"ישבו איתי פוליטיקאים מכל רחבי הקשת הפוליטית", מספרת פרופ' קרין נהון, "והם היו מודאגים מהבחירות והמניפולציה בבחירות ושינוי התודעה. אבל הדיסוננס הגדול הוא שהפוליטיקאים לא מבינים שגם הם עצמם, או הקמפיינרים שלהם, משתמשים בטקטיקות נלוזות לא פחות לעיתים. וכאן הדיסוננס. פוליטיקאים רבים ניצבים בפני החלטה לא פשוטה: הקמפיינר מגיע ואומר להם 'אתם רוצים להיות עם יד אחת קשורה לאחור? אין בעיה, רק תבינו את המשמעות: המשמעות היא שאנחנו או הולכים להפסיד או הולכים להיות מאחור'. והרבה פוליטיקאים לא יכולים להתמודד עם המחיר הזה. ואז באמת הם חוצים את הקווים.

 

 

 

 

"כך שלצערי הרב ,קמפיינרים ופוליטיקאים הם אלה שמזהמים לרוב את המרחב הפוליטי", אומרת נהון בראיון פוקח עיניים לפודקאסט "הכמוסה" מבית כלכליסט. היא מסבירה שבקמפיין הבחירות שרק החל אנחנו לא בהכרח נזהה את המסרים שמגיעים אלינו ומנסים להשפיע עלינו. כי בימינו, הקמפיינרים מנסים להגיע אל הבוחרים דרך פרוקסי, מן נציגים שהם "אנשים כמוך וכמוני שיכולים להדהד את המסר".

 

תוכלי להרחיב?

 

"כן. אם אתה היום קמפיינר שחושב מה הנקודה הבאה שדרכה אתה יכול להגיע לאנשים, התשובה היא דרך אנשים אמיתיים. תחשבו על עצמכם. למי תאמין? לחבר שלך שנמצא באותה קבוצת ווטסאפ, או לחשבון שאתה לא מכיר? סביר להניח שלחבר שלך. אז שם המשחק הוא לדעת ולהכיר אותך: מי הם האנשים שיוכלו להדהד את המסר הנכון בזמן הנכון. וזה אומר שהם יאספו עלינו המון מידע - ואגב, בניגוד לחוק. וזה אומר שהם יטרגטו את האנשים הנכונים. הרי זה מה שעשו בקיימברידג' אנליטיקה (החברה שניהלה את קמפיין הבחירות הדיגיטלי של דונלד טראמפ). הם טירגטו 20 מיליון בוחרים אמריקאים מתלבטים ב-11 מדינות, ואותם הם טירגטו כל הזמן, וניסו לפמפם להם את המידע שרצו להעביר הלאה. וזה יהיה גם שם המשחק בבחירות האלה אצלנו".

 

פרופ' קרין נהון. "כדי לייצר שיח ברשתות החברתיות צריך הרבה כסף" פרופ' קרין נהון. "כדי לייצר שיח ברשתות החברתיות צריך הרבה כסף" צילום: עמית שעל

 

 

קרין נהון היא פרופ' בבית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי, וגם פעילה ציבורית. היא מכהנת כנשיאת איגוד האינטרנט הישראלי, והיתה בין היתר ממקימי התנועה לזכויות דיגיטליות. כמו כן, היא היתה גם חברה בוועדת בייניש, שבחנה איך ניתן לעדכן את חוק דרכי תעמולה, המסדיר את תעמולה הבחירות, למציאות הדיגיטלית של 2019. הוועדה הגישה את מסקנותיה כבר בסוף 2017. המלצה אחת שלה, שנועדה לקדם שקיפות בתעמולה באינטרנט, למשל ברשתות חברתיות או בטוקבקים ממומנים, כבר היתה בתהליכי חקיקה, כך שתחול גם בבחירות 2019. אלא שהליך החקיקה הזה נעצר בדקה ה-90, על פי הפרסומים בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו.

 

כדי להסביר מה עומד מאחורי המהלך, נהון חוזרת לפוסט שפירסם יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, בדצמבר 2018, אחרי שפייסבוק הורידה את אחד הפוסטים שלו. "הימין בכל העולם צריך להתעורר", כתב נתניהו. "הכלי ביטוי היחיד שיש לנו הוא הרשתות החברתיות מכיוון שהתקשורת הממוסדת כולה נשלטת על ידי השמאל הקיצוני (בישראל כמו באמריקה ואירופה). כעת מנסים לסתום לנו את הפה במקום היחיד שבו יש לנו זכות להביע את דעתנו".

 

"הציוץ הזה חיבר את כל העולמות יחד בציוץ אחד", אומרת נהון. "מי שעוקב אחרי ראש הממשלה נתניהו והפעולות שלו בשנה האחרונה - הוא עצר את חוק הפייסבוק בדקה ה-99 לפני קריאה שלישית, וגם את חוק הפורנו (שאגב הוא חוק רע מאוד), שעבר קריאה ראשונה ונעצר, ועכשיו הסיפור של השקיפות - יש איזשהו קו מחבר".

 

מהו?

 

"נתניהו, כמו טראמפ, מבין שהרשתות החברתיות הן המקום שבו הוא יכול לגשת לציבור בצורה מאוד ישירה. זה לא שהתקשורת נעלמת. היא מהדהדת את מה שטראמפ אומר דקה אחרי שהוא אומר אותו, וכנ"ל נתניהו, הם יודעים את זה. אז הם אומרים, מה אנחנו צריכים מסיבת עיתונאים? אנחנו צריכים לעבוד מול העיתונאים שישאלו אותי שאלות קשות? מה פתאום? אני מתחבא מאחורי החשבונות שלי, אני מהדהד לכל העולם, והתקשורת גם מהדהדת אותי. מצוין. זה ווין ווין - אבל רק עבור הפוליטיקאי".

 

 

 

אבל כולם יכולים להשתמש בכלים האלה. לא רק נתניהו.

 

"נכון , אבל נתניהו הוא שחקן פוליטי שהוא לא כולם. מבחינת הרשתות החברתיות שלו הוא בדרגה אחת מעל האחרים, גם מבחינת העוקבים האחריו, גם מבחינת התגובות. וכנראה גם במבחינת הכספים שהוא שופך, גם בכספים ציבוריים וגם בכספים לא ציבוריים. ולכן צריך להבין שמדובר בשחקן שמשלב מאוד חזק גם טכנולוגיה וגם מימון. אין מה לעשות. היום כדי לייצר שיח ברשתות החברתיות אתה צריך הרבה כסף".

 

וזה מסביר למה ההתנגדות לחוק הגיעה מכיוונו?

 

"כן, אני לא חושבת שיש שחקן ותיק ומנוסה כמו נתניהו. הוא מבין שזה הדרך מבחינתו לייצר תמיכה בציבור".

 

 

רעיונות ואנשים יוצאי דופן שיגרמו לכם לראות את העולם קצת אחרת
 
להאזנה לפודקאסט לחצו כאן >>

 

"הכמוסה" הוא פודקאסט שבועי שבו קרן צוריאל ואורי פסובסקי מציגים רעיונות ואנשים יוצאי דופן. פרק חדש מתפרסם מדי יום שישי באתר כלכליסט וזמין גם בספוטיפיי , ב-iTunes ובאפליקציית הפודקאסט האהובה עליכם (חפשו את "הכמוסה" או העתיקו את הקישור הזה ).

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x