ההפרטה גוברת: ירידה בפעילות הממשלה והמלכ"רים ברווחה, עלייה בעסקים פרטיים
נתונים שמפרסמת הלמ"ס מגלים שחלקם של משקי הבית במימון ההוצאה הלאומית לרווחה גדל מ-22% ב-2013 ל-24% ב-2015. היבט אחר של ההפרטה: חלקם של העסקים בביצוע פעולות הרווחה גדל מ-31% ל-34%
הפרטת שירותי הרווחה הולכת ומעמיקה. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על ההוצאה הלאומית לרווחה ב-2015.
- דו"ח העוני: עיניים עצומות לרווחה
- חיים כץ נלחם בעוני בפלסטרים
- למרות חוק לבנת פורן: זינוק חד במספר הפונים לביטוח לאומי בסיוע מתווך
חלקם של משקי הבית במימון ההוצאה הלאומית לרווחה עלה מ-22% ב-2013 ל-24% ב-2015. לא רק בתחום מימון הרווחה, גם בתחום הביצוע ההפרטה העמיקה. חלקה של הממשלה בביצוע פעולות הרווחה ממשיך לרדת מ-27% ב-2011 ל-26% ב-2015. גם חלקן של העמותות ירד מ-42% ב-2011 ל-40% ב-2015. לעומת זאת חלקם של העסקים גדל מ-31% ל-34%.
ההוצאה הלאומית לרווחה (כולל העברות למשקי בית, פנסיות וקצבאות) הסתכמה ב-2015 ב-152 מיליארד שקל, גידול של 6% לעומת 143 מיליון ב-2014. ההוצאה הלאומית היוותה ב-2015 13.1% מהתוצר המקומי הגולמי. בכך היא שמרה פחות או יותר על רמתה בשנים האחרונות: 13.1% מהתמ"ג ב-2013 ו-13% ב-2014. לשם השוואה, ב-2015 ההוצאה הלאומית לחינוך הייתה 7.8% מהתמ"ג וההוצאה לבריאות - 7.5%. בדומה לשנים קודמות 81% מסך ההוצאה הלאומית לרווחה הועברו למשקי הבית כפנסיות לגמלאים וקצבאות לזכאים. ההוצאה הלאומית לנפש גדלה ב-4% מ-17,400 ב-2014 ל-18,200 ב-2015.
שיעור המימון לפעילות הרווחה שהגיע מהמגזר הממשלתי (כולל מלכ"רים ציבוריים) ירד מ-62% מההוצאה הלאומית לרווחה ב-2013 ל-60% בלבד ב-2015. שיעור המימון שהוטל על משקי בית לעומת זאת עלה מ-22% ב-2013 ל-24% ב-2014. 13% מהמימון הגיע ב-2015 מהמגזר העסקי, 1.5% ממגזר המלכ"רים הפרטיים (עמותות) ו-1.5% מתרומות מחו"ל. בין היתר 74% מהמימון לשירותים לקשישים במוסדות הגיע ממשקי הבית.
ההוצאה הלאומית לרווחה (ללא העברות למשקי בית) הסתכמה בשנת 2015 ב-29 מיליארד שקל, וחלקה בתוצר המקומי הגולמי היה 2.5%. ההוצאה הלאומית לרווחה, ללא העברות למשקי בית מבטאת את סך ההוצאות על ייצור שירותי רווחה שאותן אפשר לחלק לפי מגזר מבצע. ההוצאה הלאומית ללא העברות למשקי בית עלתה ב-2015 ב-12.4% במחירים קבועים, לעומת 2014, אז עמדה על 26 מיליארד. אומדנים מוקדמים מעידים על התמתנות העלייה ל-2.8% ב-2016 ו-2.3% ב-2017.
חלקו של המגזר העסקי באספקת שירותי הרווחה עלה מ-31% ב-2011 ל-34% ב-2015. הפעילות העסקית כללה בעיקר שירותים בתחום הקשישים, כלומר הפעלת בתי אבות ושירותי סיעוד. חלקה של הממשלה ירד בשנים אלה מ-27% ל-26%. חלקם של המלכ"רים הפרטיים והציבוריים ירד מ-42% ב-2011 ל-40% ב-2015.
רובם המכריע של שירותי רווחה עבור אזרחים ותיקים ניתנו על ידי המגזר העסקי (כ-66% מסך הביצוע) וחלקו של מגזר המלכ"רים הפרטיים היה כ-27%.