בלעדי לכלכליסט
חברה סינית במרוץ לרכישת תחנת כוח של חברת החשמל
החברה הממשלתית הסינית PMEC הצטרפה לקבוצה שבה שותפות מבטח שמיר ורפק אנרגיה המקומיות בהתמודדות על רכישת תחנת אלון תבור. עוד תשע קבוצות מתמודדות על רכישת התחנה בכ־800 מיליון שקל
החברה הממשלתית הסינית PMEC מתמודדת על רכישת תחנת הכוח אלון תבור מחברת החשמל, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בניסיון כניסה ראשון של חברה סינית לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי הפעיל בישראל.
- עשרות תחנות כוח זעירות יוקמו בשכונות מגורים, קניונים ובתי חולים
- רשות הגבלים עסקיים: יצחק תשובה לא יוכל לרכוש מחברת החשמל תחנות כוח
- אחרי הקוטג': הסינים רוצים גם קנאביס ישראלי
לשלב המכרז המקדים (PQ) על רכישת התחנה נרשמו כעשרה מתמודדים, מה שיחייב את ועדת המכרזים של חברת החשמל והמדינה (משרדי האוצר והאנרגיה) לבצע מיון מקדים לפני שלב הגשת ההצעות הכספיות. ועדת המכרזים קבעה שאם יהיו יותר משמונה מתמודדים, יבוצע מיון מקדים כדי לוודא שכל המתמודדים הם בעלי ניסיון בתחום, מכיוון שמדובר בתחנת כוח פעילה.
חברת PMEC הסינית (Pan-Mediterranean Engineering Co) לא ניגשה לבדה אלא כחלק מקבוצה שבה מעורבת מבטח שמיר שבבעלות מאיר שמיר, לצד חברת רפק אנרגיה ש־50% ממנה רכשה לאחרונה קרן ג'נריישן קפיטל.
למבטח שמיר ולרפק יש דריסת רגל בתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי – רפק עם זוג תחנות בבנייה בצפון (בנילית וברמת גבריאל) ומבטח שמיר עם השקעה טרייה בתחנת הכוח קסם שבאזור ראש העין. חלק מהחברות הסיניות הקרובות אל PMEC במבנה האחזקות כבר מעורבות עמוקות בעולם התשתיות הישראלי, אם בבניית הנמל החדש באשדוד ואם בכריית מנהרות הכרמל.
מקווים שההתעניינות הרבה תעלה את מחיר התחנה
מבחינת חברת החשמל, שלב הגשת ההצעות ייסגר רשמית הבוקר. החברות הנוספות שניגשו למכרז הן גלובל פאוור של ניסן כספי ואהוד בן ש"ך, שחברה לרבוע כחול שבשליטת מוטי בן־משה; שיכון ובינוי בשליטת נתי סיידוף; OPC בשליטת עידן עופר; דליה אנרגיות בשליטת משקי הקיבוצים וגמא אפסילון; אדלטק של משפחת אדלסבורג; החברה האמריקאית איבנרג'י; וקרן נוי של המוסדיים. מי שפרשה ברגע האחרון היא EDF RE, הזרוע הישראלית של EDF הצרפתית. זו נימקה את הפרישה בטענה של התמקדות באנרגיות מתחדשות, כלומר היא אינה מעוניינת בתחנת כוח קונבנציונלית שפועלת בגז טבעי.
תחנת הכוח של חברת החשמל באלון תבור היא אחת מתוך חמש תחנות הכוח שחברת החשמל מחויבת למכור לשוק הפרטי בתוך 60 חודשים מכוח הרפורמה בחברה שנחתמה בסוף 2018.
לפי ההערכות במשק החשמל, מחיר התחנה ינוע סביב 800 מיליון שקל. במשרדי הממשלה מקווים שהעניין הרב שמגלים המשקיעים בתחנה יניב מחיר מכירה גבוה יותר. ברפורמה נקבע שככל שיירשם פער חיובי בין המחיר בספרים למחיר המכירה בפועל, ההפרש יתגלגל לצרכנים באמצעות הורדת תעריף החשמל.
המכירה עצמה צריכה להסתיים עד דצמבר 2019, כאשר לעסקה כמה יתרונות. ראשית, מדובר בנכס פועל ומניב (היא מפיקה כ־600 מגה־ואט, כ־4.4% מכוח הייצור הנוכחי של חברת החשמל) עם ביקוש קשיח לחשמל. שנית, הרוכש שלה יוכל להרחיב את הייצור בעוד 20%.
תשכחו מ־6.1 דולרים: מחיר הגז יופחת משמעותית
יתרון שלישי עבור הרוכש הוא שחברת החשמל מוכרת את הנכס ללא חוזה הגז הבעייתי שלה שבמסגרתו היא רוכשת גז ממאגר תמר, מה שיאפשר לרוכש לקבל נכס נקי עם אפשרות לרכוש גז בחוזה חדש וזול מזה של חברת החשמל. התמחור בשוק נע סביב 4–4.5 דולר ליחידת אנרגיה, זאת לעומת כ־6.1 דולר ליחידת אנרגיה שחברת החשמל משלמת היום למאגר תמר.
עם רכישת התחנה הבעלים החדש יקבל כנדוניה גם כמה עשרות עובדי חברת החשמל שתפעלו את התחנה עד היום, כאשר הוא מחויב לספק להם למשך חמש שנים את אותם תנאי עבודה (שכר והטבות) שלהם הם היו זכאים עד היום. לאחר מכן הוא רשאי להרחיב או לצמצם את מספר העובדים כראות עיניו. יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל כבר הודיע שמכירת התחנה הבאה – רמת חובב – תוקדם מעט. במקום בסוף 2020, ההערכות הן שהמכירה תהיה עד מחצית 2020.