הפחד מהנשיא הטיס את כולם לדטרויט
תערוכת הרכב איבדה מזוהרה, אך השנה נהרו אליה בכירי התעשייה כדי לבדוק דופק בצל מלחמת הסחר
- סיבה לאופטימיות? שיחות סחר בין ארה"ב וסין בשבוע הבא
- כוכבית במלחמת הסחר: ארה"ב נתנה פטור ממכס לאלף מוצרים מסין
- סין מקפיאה את המכסים על מכוניות אמריקאיות
השנה הודיעו במפתיע לא מעט ראשי יצרניות רכב, כולל אקיו טויודה, נשיא טויוטה, והרברט דיס, מנכ"ל פולקסווגן, שיבקרו בתערוכת דטרויט. הסיבה אינה מקרית: יצרניות הרכב חייבות להראות נוכחות מוגברת לנוכח מהלכיו של הנשיא האמריקאי. דונלד טראמפ פתח במלחמת סחר ובמסע איומים מול מדינות ליבה של ייצור הרכב בעולם, מטורקיה, ספקית מרכזית בשוק הרכב האירופי באמצעות מפעלים של טויוטה ופורד, ועד סין.
בין הגדולות והוותיקות בתערוכה בולטת היצרנית הסינית GAC, או "חברת הרכב של גואנגז'ו". GAC, שנוסדה ב־1955, מייצרת מכוניות בסין תחת מספר מותגים שונים, ובדומה ליצרניות סיניות אחרות, גם היא מחזיקה במפעל משותף עם חברה גדולה, הונדה. אלא שעל הופעת הבכורה שלה בדטרויט מעיבים מכסים בגובה 25% שעלולים להפוך את מכוניות GAC ללא אטרקטיביות.
עבור חברה בסדר גודל של GAC, חדירה לארה"ב עלולה להיות הרפתקה מסוכנת, אך משתלמת. שוק הרכב הסיני רשם ב־2018 ירידה, לראשונה מאז 1990. בין השאר בגלל צפיפות בכבישים ודרישות איכות סביבה. דווקא בארה"ב, שעדיין לא מחייבת חברות לייצר רכבים חשמליים, ובמרחב העירוני שלה אפשר עדיין פה ושם לנסוע בלי פקקים, ייווצר בשנים הקרובות פוטנציאל לחברות הסיניות, גם אם מוגבל.