$
רכב

הפינוק של הנהג הישראלי דוחף את מחירי הרכב לשיא

איפה ההוזלה שהבטיח ישראל כץ? מחירי הדגמים הפופולריים של המכוניות החדשות שמשווקות בישראל הגיעו בחודש ינואר לשיא של כל הזמנים. וזה לא הסוף: מגמת עליית המחירים תימשך, והיא תלויה בעיקר בצרכנים שמוכנים לשלם כל מחיר עבור אביזרי יוקרה, בקרת אקלים וגג נפתח

תומר הדר 18:5914.01.19

שנת 2019 תהיה השנה היקרה ביותר בענף הרכב הישראלי. זו אינה נבואה, מדובר בעובדה היסטורית: בחודש הראשון של השנה, ינואר 2019, הגיעו מחירי המכוניות החדשות שמשווקות בישראל לשיא של כל הזמנים. זאת לאחר שיבואני הרכב פרסמו מחירונים חדשים שברובם ניכרות עליות ביחס למחירוני 2018 בדגמים הפופולריים. והמחירים עוד צפויים לעלות במהלך השנה.

 

לפני שנגיע לעתיד, נעצור רגע בהבטחה משמעותית מן העבר הלא רחוק. "רגע לפני שמהפכת המחירים בענף הרכב יוצאת לדרך, אני קורא לכם, אל תקנו רכבים חדשים עד שהמחירים יירדו! דברו עם משפחותיכם וחבריכם והסבירו זאת גם להם".

 

מניפסט זועם זה לא נכתב על ידי פעיל חברתי או על ידי עובד מתוסכל בחברת הייטק אשר נדרש לשלם שווי שימוש גבוה על המכונית הצמודה. הצהרה זו נכתבה על ידי לא אחר משר התחבורה המכהן ישראל כץ. הדבר קרה באפריל 2013, זמן קצר לפני כניסתו של חוק רישוי רכב לתוקף, אותו חוק שאמור היה להסדיר את ענף הרכב הישראלי ולפתוח אותו לתחרות שאמורה היתה, בעיקרון, להביא להפחתת מחירים.

 

עוד הגדיל שר התחבורה לעשות וציין בהודעה רשמית לתקשורת שפורסמה באותו חודש, כי מחירי המכוניות יופחתו ב20% לפחות.

 

בפועל, כאמור, וכך אף עולה מנתונים עדכניים של יבואני רכב, ינואר 2019 הוא החודש שבו המכוניות החדשות אשר נמכרות בישראל יקרות מאי פעם. ויש עוד חדשות רעות בדרך: מחירוני הרכב שפורסמו בינואר רחוקים מלהיות המילה האחרונה. באפריל הקרוב יעלו המחירים עוד, מה שיהפוך את החודש הזה, רגע לפני הבחירות, ליקר ביותר בתולדות ענף הרכב הישראלי.

 

בראייה היסטורית, מחירי מכוניות חדשות אשר משווקות בישראל נמצאים במגמת עלייה מתמדת זה עשור. וזה כנראה לא קשור לגובה המס המשולם על המכוניות. רשות המסים טוענת חזור וטעון כי נטל המס הממוצע על מכונית חדשה אשר משווקת בישראל הולך ופוחת. ולראיה, בדו”ח רשות המסים האחרון אשר מסכם את שנת 2017 בענף הרכב הישראלי, נרשם כי ההכנסות ממסי היבוא בשנת 2017 הסתכמו ב־9.2 מיליארד שקל - המהווים ירידה של 33% ביחס לשנת 2016.

 

לא קונה בלי בקרת שיוט

 

המסים, או הכנסות המדינה מהם, יורדים, אך בפועל מחירי המכוניות נמצאים במגמת עלייה. מטבע הדברים קשה להשוות במדויק בין מכונית מדגם שנמכר בישראל בשנת 2009 ובין דגם משנת 2019, אך דוגמאות לא חסר.

 

מבין יבואני הרכב המובילים, כלומר אלה שמאכלסים את המקומות הראשונים בטבלה, רובם העלו את מחיריהם של דגמים רבים. יבואנית יונדאי, יבואנית טויוטה, יבואנית קיה, כולן העלו את מחירי הדגמים הפופולריים. בשוק המכוניות המשפחתיות, למשל, כיכבה בשנת 2009 מכונית המהווה דוגמה מייצגת בולטת בשוק הרכב הישראלי - מאזדה 3.

 

קיה ספורטאז'. מחיר ב-2009 - 145 אלף שקל. מחיר ב-2019 - 156 אלף שקל קיה ספורטאז'. מחיר ב-2009 - 145 אלף שקל. מחיר ב-2019 - 156 אלף שקל

מחירה של מאזדה 3 חדשה ברמת הגימור הבסיסית בשנת 2009 היה 122 אלף שקל. מחירה של מאזדה 3 החדשה מודל 2019, ברמת הגימור הבסיסית, הוא 134 אלף שקל.

 

אם נעבור לפלח אחר, של רכבי כביש־שטח עממיים, נגלה את קיה ספורטאז', רכב הכביש־שטח הנמכר בישראל. מחירו הרשמי של קיה ספורטאז' בשנת 2009 היה 145 אלף שקל עבור רכב מאובזר, בעל מנוע המפיק 175 כוחות סוס ומערכת הנעה כפולה. מחירו של קיה ספורטאז' מקביל, עשור מאוחר יותר, עומד על כ־156 אלף שקל.

 

מאזדה 3. מחיר ב-2009 - 122 אלף שקל. מחיר ב-2019 - 134 אלף שקל מאזדה 3. מחיר ב-2009 - 122 אלף שקל. מחיר ב-2019 - 134 אלף שקל צילום: מאזדה

 

 

דוגמאות נוספות לא חסר, וברובן אנו מגלים כי מחירה של מכונית מודל 2019 גבוה משמעותית ממחירה של מכונית מודל 2009 כשהיתה חדשה.

 

מאזדה 6, מכונית המייצגת נאמנה את קטגוריית המנהלים, הושקה בישראל בשנת 2007. מחירה דאז היה 151 אלף שקל. מחירה של מאזדה 6 החדשה מודל 2019, שהושקה בישראל בשבוע שעבר, הוא 170 אלף שקל.

 

ועוד דוגמה: טויוטה קורולה מדגם בסיסי (סאן) עלתה לפני עשור 111 אלף שקל, וכיום עולה דגם דומה 130 אלף שקל.

 

טויוטה קורולה. מחיר ב-2009 - 111 אלף שקל. מחיר ב-2019 - 130 אלף שקל טויוטה קורולה. מחיר ב-2009 - 111 אלף שקל. מחיר ב-2019 - 130 אלף שקל צילום: טויוטה

 

מה הסיבה שבגללה מחירי המכוניות החדשות בישראל יטפסו ב־2019 לשיא היסטורי של כל הזמנים? ראשית, נדגיש, כי מחירי המכוניות בישראל נמצאים במגמת עלייה זה כמה שנים. הסיבה העיקרית לכך, לטענת גורמים בענף הרכב, נוגעת להוספה של אבזור שבעבר לא היה קיים במכוניות. למשל בקרת אקלים, בקרת שיוט וגם הוספה משמעותית לגודלן הפיזי של המכוניות. "זהו תהליך טבעי”, מסביר אחד היבואנים בשיחה עם "כלכליסט”. "יצרן רכב רוצה להרוויח יותר כסף וכך המחיר עולה לאטו עם השנים. אך כמובן שאת התהליך הזה לא הגו היצרנים. יבואני הרכב יכולים להזמין מכונית גם ללא בקרת אקלים. הם יכולים גם להזמין אותה ללא חלון בגג. אבל הצרכן הישראלי נהיה מפונק. כך שאם יש מישהו שהצרכן בישראל יכול להפנות כלפיו אצבע מאשימה - זהו הצרכן הישראלי בעצמו. כיום גם בליסינג רוצים גג נפתח ואי אפשר לרכוש מכונית בלי בקרת שיוט. אחד רואה מה קורה אצל השני ומוסיף גם הוא את האבזור, כי אין דרך אחרת להתמודד. אז המחירים מזדחלים כלפי מעלה".

 

לדברי אותו יבואן, בעולם מדובר במגמה ידועה - מכוניות הולכות והופכות יותר משוכללות ויותר מאובזרות ולכן גם יותר יקרות. "אבל בעולם יש גם חלופות. בשנים האחרונות יצרני הרכב הגדילו את המשפחתיות ואת רכבי הכביש־שטח וגם את מכוניות המיני. בדרך כלל בתהליך כזה מתווספים עוד דגמים. אם משפחתית הופכת יקרה יותר, אז היצרן מכניס דגם במקומה שממוצב מתחתיה במחירון. בישראל הדגם שמתחת לא תמיד מגיע, או שהוא מגיע בגרסה שממוצבת ישר לציי הרכב. כך אין לצרכן חלופות".

 

ההנחה לא מגיעה לצרכן

 

מעבר לתחום האבזור, ענף הרכב הישראלי צריך להתמודד השנה עם שינוי נוסף, הקשור למישור הגלובלי. בשנת 2018 נכנסה לתוקף שיטת חישוב חדשה של זיהום אוויר שפולטים כלי רכב. השיטה, הקרויה WLTP, נכנסה לתוקף באירופה, וישראל פועלת לפי התקינה הנהוגה באירופה. כדי להתאים את המכוניות לסוג התקינה האירופי, נאלצו יצרני הרכב להשקיע בשינוי מנועים ומערכות פליטה של רכבים. מדובר בהשקעות הנאמדות במאות מיליוני יורו לכל יצרן. את העלויות האלה יצרני הרכב מגלגלים לפתחם של צרכנים בעולם.

 

במישור המקומי, הבעיות שמהן סובל שוק הרכב הישראלי בעשור האחרון הלכו והחמירו. "שוק הרכב הישראלי מסבסד את השוק המוסדי יותר מאי פעם, וזה דוחף את מחירי המכוניות החדשות כלפי מעלה יותר מתמיד", מסביר גורם בענף. "לפני עשור חברות הליסינג עשו רק ליסינג. כיום נתח השוק של הליסינג הצטמצם במידה מסוימת, אך חברות הליסינג נכנסו בצורה חזקה לשני ערוצים חדשים: מכירה של מכוניות יד ראשונה עם אפס קילומטרים וליסינג פרטי. בפועל, חברות הליסינג מהוות כיום גורם מכירתי לא פחות חזק מיבואני הרכב. והן צריכות להרוויח. ההנחה על מכונית מיד ראשונה עם אפס קילומטר מגיעה בקלות ל־5% ממחיר המכונית וחברת הליסינג עדיין מרוויחה יפה. זוהי הנחה שהיתה צריכה ללכת לצרכן ולהפחית את מחיר הרכב. אך אם היבואן יוריד את המחיר - לליסינג לא יהיה נתח רווח".

 

על פי נתוני רשות המסים, בשנת 2017 רכשו ציי הרכב, כלומר חברות הליסינג, 44% מהיקף מסירות הרכב. 27% יועדו רק לליסינג. כלומר, כ־17% מן המסירות בשנת 2017 הגיעו למכוניות "יד ראשונה אפס קילומטרים". מדובר בנתח שוק משמעותי. "מוכרים לנו סיפורים שאנחנו קונים מכונית בהנחה, ושכוחות השוק פועלים, אך זה לא מדויק”, אומר אותו גורם. "יבואן הרכב בעצם שולט בשוק הזה. זה לא שיש תחרות ליבואן הרכב אם רכשת מכונית מליסינג, שיבואן הרכב בכבודו ובעצמו מכר לליסינג. הרי בין היבואן ובין הליסינג יש הסכם ברור בכמה כסף מותר למכור את המכונית. זו הוזלה שהיתה צריכה ללכת לצרכן הפרטי, אך לא מגיעה אליו".

 

בשורה התחתונה: מרבית המכוניות שישווקו בישראל בשנת 2019, יהיו היקרות ביותר ששווקו בישראל. זוהי עובדה. ככל הנראה מבין כל הגורמים הפעילים בשוק הרכב אין אפילו אחד שמעוניין לפתור זאת, בעיקר כל עוד הצרכנים קונים. כך שייתכן שהודעתו של שר התחבורה מלפני שש שנים, הקוראת לצרכנים פשוט להפסיק לקנות, רלבנטית מאי פעם. האם הצרכנים באמת יפסיקו לקנות? זו כבר שאלה אחרת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x