הלמ"ס: 50% מהסטודנטים במכללות לחינוך מתקבלים עם ציון באנגלית נמוך מסף הכניסה
זאת, לעומת 10% בלבד באוניברסיטאות. מנתוני הלמ"ס עולה עוד, כי רק 9% מהסטודנטים שהתמחו בהוראת אנגלית במכללות אקדמיות לחינוך קיבלו ציון פטור באנגלית. רק 8% מהסטודנטים הערבים הגיעו לרמת פטור באנגלית, לעומת 23% בקרב היהודים
50% מהתלמידים החדשים במכללות האקדמיות לחינוך התקבלו בשנת הלימודים תשע"ו למרות ציון נמוך מאוד בבחינת הפטור באנגלית, שהוא מתחת לסף הכניסה. זאת, לעומת 10% בלבד באוניברסיטאות. פערים גדולים מאוד התגלו גם ברמת הציון באנגלית לבגרות. גם הציון הממוצע המשוקלל של הסטודנטים באוניברסיטאות בבחינות הבגרות באנגלית (בשנת הלימודים תשע"ח) היה גבוה באופן ניכר (111) מהציון של סטודנטים במכללות האקדמיות (97) ובמכללות האקדמיות לחינוך (96).
- ההשכלה הגבוהה תחת מתקפה: בנט, תלמד מהסינים
- פיחות עקבי במעמד האקדמיה: האוניברסיטאות בישראל מתרחקות מהפסגה העולמית
- הלמ"ס: ירידה של 6% במספר הסטודנטים החדשים בשנה שעברה
כך עולה מנתונים על רמת האנגלית של סטודנטים בישראל שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתונים מגלים פערים דרמטיים ברמת האנגלית בין האוניברסיטאות למכללות האקדמיות לחינוך ובין חוגים שונים. הסיבה לכך שציוני הבגרות גבוהים בחלק מהמקרים מ-100 היא שבציון המשוקלל מוענק בונוס של 12.5 נקודות על בחינה ברמת 4 יחידות ו-25 נקודות על בחינה ברמת 5 יחידות.
כאמור פערים קשים ביותר התגלו בין האוניברסיטאות למכללות האקדמיות לחינוך. הציון הממוצע של הסטודנטים באוניברסיטאות בבחינות הפטור באנגלית היה 120, במכללות האקדמיות - 100 ובמכללות האקדמיות לחינוך - 90. 36% מהסטודנטים באוניברסיטאות קיבלו ציון גבוה מאוד (בטווח של 150-134) בבחינות הפטור מאנגלית וכתוצאה מכך והיו זכאים לפטור מהשתתפות בקורסים באנגלית במסגרת הלימודים האקדמיים לתואר הראשון. זאת, לעומת 5% בלבד במכללות האקדמיות לחינוך.
נתון מדאיג עוד יותר: רק 9% מהסטודנטים שהתמחו בהוראת אנגלית במכללות אקדמיות לחינוך קיבלו ציון פטור באנגלית, ו-16% קיבלו ציון נמוך מאוד, מתחת לסף הכניסה.
פערים גדולים התגלו בתוצאות מבחני הפטור באנגלית בין יהודים וערבים ובין גברים לנשים. כ-30% מהסטודנטים הגברים הגיעו במבחנים לרמת פטור באנגלית, לעומת 15% בלבד מהנשים. רק 17% מהגברים קיבלו ציון נמוך מאוד, לעומת כמעט שליש מהנשים (31%).
רק 8% מהסטודנטים הערבים הגיעו לרמת פטור באנגלית, לעומת 23% בקרב היהודים. 43% מהסטודנטים הערבים קיבלו ציון נמוך מאוד במבחנים, פי שניים מאחוז היהודים (21%). אחוז גבוה במיוחד (58%) מהסטודנטים שלמדו במוסדות חינוך חרדיים קיבלו ציון נמוך מאוד, ויותר משליש (36%) מהסטודנטים שלמדו במוסדות חינוך ממלכתיים-דתיים.
פערים התגלו כאמור גם בין תלמידי חוגים שונים. הפער הגדול ביותר התגלה בין סטודנטים לרופאה לבין סטודנטים למנהל רפואי. הציון הממוצע בבגרות באנגלית של סטודנטים לרפואה היה הגבוה ביותר בכל המערכת האקדמית – 119 נקודות. לעומת זאת, הציון של הסטודנטים למנהל מערכות בריאות, היה מהנמוכים ביותר, הן באוניברסיטאות (94) הן במכללות האקדמיות (87). פער של 20 נקודות נמצא בין ציוני הבגרות של הסטודנטים למשפטים באוניברסיטאות ובמכללות האקדמיות.