תשכחו מסייבר ודאטה: אלו העובדים הכי מבוקשים בהייטק
בישראל פועלות היום 600 חברות סטארט-אפ ומרכזי פיתוח בתחום טכנולוגיות הרכב ובשנה הקרובה התעשייה צפוייה לגדול בכ-17%; מנהל מעבדת החדשנות של רנו-ניסאן מיצובישי בישראל: "חסרים עובדים עם מומחיות טכנולוגית חזקה וגם עם רקע באוטומוטיב, מאחר ואין כאן באמת תעשיית רכב מסורתית"
המחסור בעובדים בהייטק הוא לא דבר חדש, אבל בתעשיית האוטו-טק (טכנולוגיות רכב) המחסור מורגש אף יותר. בישראל פועלים היום כ-600 ארגונים, סטארט-אפים ומרכזי מחקר ופיתוח של תאגידי רכב מהגדולים בעולם, בתעשיית האוטו-טק, והתעשייה צפוייה לגדול בכ-17% בשנת 2019.
- חלה ירידה בביקוש לעובדים בהייטק הישראלי בשנה האחרונה
- מחקר: לאומת ההייטק אין לאן לגדול
- חסרים 10,000 עובדים בסייבר – האם התחום מתאים לכם?
"תעשיית האוטו-טק הישראלית נמצאת כעת בצמיחה מואצת והדרישה לעובדים צומחת במהירות בהתאם. תעשיית האוטו-טק הישראלית זוכה למוניטין מעולה בסצינה הגלובלילת וזה ברור שזה המקום הנכון להיות בו עבור יצרני רכב וחברות Tier1. העניין הבינלאומי והגידול בהשקעות בתחום מתורגמים לביקוש הולך וגובר לעובדים", אומר אנטואן בסוויל, מנהל מעבדת החדשנות של רנו-ניסאן-מיצובישי בישראל.
לדבריו, יש פער בין היכולות הטכנולוגיות של ישראל, שהודות לטכנולוגיות פורצות דרך הפכה למעצמה עולמית בתחום האוטוטק, לבין חוסר היכרות של חלק מהסטארט-אפים עם תעשיית הרכב העולמית. "בישראל חסרים עובדים עם מומחיות טכנולוגית חזקה וגם עם רקע באוטומוטיב, מאחר ואין כאן באמת תעשיית רכב מסורתית", הוא אומר.
לפני כשבועיים התקיים יריד תעסוקה ראשון מסוגו לתחום תעשיית האוטוטק שאליו הגיעו 40 סטארט-אפים שני מרכזי פיתוח של יצרניות רכב ומעבדת החדשנות של רנו-ניסאן-מיצובישי. ליריד הגיעו 650 מחפשי עבודה והוצגו מעל ל-300 משרות פנויות. "הדבר המעניין הוא שרוב מחפשי העבודה היו עם מעל ל-9 שנות ניסיון", אומרת אורלי דהן, מנכ"לית קהילת EcoMotion, קהילת תחבורה חכמה של למעלה מ-600 סטארט-אפים וחברים מהאקוסיסטם. המיזם אקומושן משותף למכון הישראלי לחדשנות יחד עם המנהלת לתחליפי דלקים תחבורה חכמה (משרד רוה"מ) ומשרד הכלכלה.
היום 62 חברות מתחום התחבורה החכמה מעסיקות 2,084 עובדים והן נמצאות בתהליך גיוס של 344 עובדים נוספים. "התחרות לרכב אוטונומי בשיאה, הטיים טו מרקט מאוד חשוב. מה שחזר על עצמו בקרב החברים בקהילה זה שיש חוסר במשק במהנדסים אבל הרבה מהם לא יודעים שהם רלוונטיים לשוק התחבורה. היום גם מהנדס צ'יפים וגם אלגוריתמיקאים, או מהנדסי אופטיקה הופכים להיות רלוונטיים לתעשיית הרכב".
השוני במחסור בעובדים לתעשיית ההייטק באופן כללי לבין המחסור לתעשיית האוטו-טק הוא שהדרישה היא לעובדים עם הבנה במספר תחומים, עם זאת, אין כמעט עובדים עם ניסיון בתחום מכיוון שאין בארץ תעשיית רכב מסורתית. "מאז הסוסיתא לא מייצרים בארץ מכוניות. תעשיית הרכב העולמית היא תעשייה שבעבר הייתה מנותקת מישראל ואיכשהו צמחה פה נישה גדולה שמחברת את ישראל כתעשייה לעולם שלם שכלכלית היינו פחות מחוברים אליו. קשה להניח שיהיו בישראל קווי ייצור למכוניות אבל תעשיית האוטו-טק, שעדיין אינה גדולה היא אחת מהתעשיות שתגדל לדעתי בקצב גבוה", אומר גיל אמיד, שותף מייסד וסמנכ״ל תפעול ופיתוח עסקי בחברת פורטליקס (Foretellix).
לדבריו מה שמאפיין את העובדים בתעשייה הוא דרישה לוורסטילית משמעותית - לא מדובר על תכנון ברקסים או מנוע אלא על אנשים שיש להם רקע בעולם הרכב, חומרה ותוכנה.
העבודה בתחום האוטו-טק מתאימה לעובדים מתחומים רבים. "מועמדים מעניינים עבורנו הם מי שמגיעים מתחומים משיקים שישפיעו על עתיד התעשייה כמו סייבר, דאטה וסנסורים. במרכז מו"פ סטנדרטי אפשר למצוא הרבה מהנדסים בעלי רקע דומה ואילו אנחנו מחפשים מועמדים שיוכלו להוביל פרויקטים עם שותפים, כאלה שיש להם ניסיון טכנולוגי במגוון תחומים שונים", אומר בסוויל.