$
בארץ

קניתם רחפן לילד? תצטרכו לרשום אותו ולעבור מבחן

תקנות חדשות יאפשרו לשוטרים להטיל קנס על מי שמטיס רחפן לא רשום. בעקבות תקרית בין רחפן למסוק של חיל האוויר, סקיילוק הישראלית פיתחה מערכת התרעה ראשונה מפני רחפנים לטייסי מסוקים

אודי עציון 08:0402.01.19

רוכשי רחפנים יהיו חייבים לרשום אותם ברשות התעופה האזרחית (רת"א) ולעבור מבחן ידע לגבי מגבלות ההטסה שלהם. המבחן והרישום יתבצעו באתר הרשות תמורת אגרה מינימלית של 30 שקל. כך עולה מתקנות חדשות שתציג רת"א לקבלת הערות מהציבור בשבועות הקרובים.

 

החוק התקף כיום נחקק עוד ב־1981, וכוון לטיסני רדיו שהחלו לתפוס אז תאוצה כתחביב. הוא אמנם מגדיר מגבלות כמו איסור על הטסה בגובה של יותר מ־150 מטר ובמרחק של פחות מ־2 ק"מ משטח סגור של שדה תעופה, אבל מסורבל לאכיפה ולא תואם את המציאות. כיום כבר לא מדובר בטיסנים שמטיסים חובבים, אלא בעידן שבו רחפנים נמכרים בכל חנות. להערכת רת"א, בישראל יש 15־20 אלף רחפנים במשקל של 250 גרם עד 25 ק"ג. רחפנים במשקל רבע ק"ג נמכרים במחיר של מאות שקלים, טיסתם אוטומטית, ואינה דורשת התמחות מיוחדת.

 

רחפן רחפן צילום: רויטרס

 

רשיונות בבקשה!

 

לפי התקנות החדשות, כל מי שירכוש רחפן יהיה חייב לרשום אותו על שמו באתר הרשות, לציין את מספר הרישוי שקיבל על הכלי, ולעבור מבחן אינטרנטי על מגבלות ההפעלה. קנס של כמה אלפי שקלים יוטל על מי שיטיס רחפן ללא רישום או קורס. מאגר בעלי הרישיון והכלים יהיה פתוח בפני המשטרה, ושוטר יוכל לדרוש פרטים מכל מטיס ולבדוק אם הוא רשום במאגר.

 

מי שמטיסים רחפנים לצרכים מקצועיים כמו צילום או במסגרת גופים כמו עיריות, יהיו חייבים ברישיון מפורט יותר ובבחינה מקיפה יותר, בעלות של 300 שקל. מטיסים מקצועיים יוכלו לבקש אישורים להטסת הכלים בקרבה גדולה יותר למבנים ולקהל.

 

"רוב התקריות בין רחפנים לתעופה אזרחית נגרמות מחוסר ידע או רשלנות של מטיסי הרחפנים, לא מזדון", אומר גורם ברת"א. "מדובר בכלי שמטיס את עצמו וכל אחד יכול לרכוש ולשחק איתו, ולאנשים אין ידע מוקדם לגבי הסיכונים והמגבלות".

 

קירבה מסוכנת למסוק

 

השבוע, 10 ימים לאחר ששדה התעופה גטוויק בלונדון נסגר ל־36 שעות בגלל רחפנים שסיכנו מטוסי נוסעים, תועדה התקרבות מסוכנת גם בישראל: רחפן שהוטס בשטח האווירי של בסיס פלמחים התקרב יותר מדי למסוק "בלק הוק" צבאי. התקרית לא עצרה את הטיסות בבסיס. בעליו של הרחפן לא אותר.

 

להערכת גורמי מקצוע, גם רחפן תמים, שלא מופעל בידי ארגון טרור, עלול לגרום להתרסקות מסוק אם הוא פוגע בחלקים מסוימים בו.

 

חברת סקיילוק מקבוצת אבנון השיקה באחרונה מערכת חדשה בשם Safe Skies שנועדה להזהיר טייסי מסוקים מפני רחפנים בסביבתם, בדומה למערכות אזהרה מפני התקרבות לחוטי חשמל.

 

האחריות בישראל להתמודדות עם רחפנים המופעלים למטרות טרור מצויה בידי חיל האוויר, כפי שנקבע בעקבות דוח מבקר המדינה מלפני שנתיים. הדוח הזהיר כי המדינה טרם הסדירה את תחומי האחריות בתחום, האזרחית והביטחונית.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x