איך לשווק רכב בעולם נטול נהגים
תערוכת CES הפכה לבמה המרכזית שבה תעשיית הרכב מציגה את החידושים הבולטים בתחומי הטכנולוגיה, סיוע הנהיגה והבידור. כלכליסט מיפה את המרכזיים שבהם
תעשיית הרכב העולמית מבצעת צעדי ענק לכיוון עולם הטכנולוגיה ומונחים כמו קישוריות, סייבר ונהיגה אוטונומית הפכו לחלק בלתי נפרד מהענף. תערוכות הרכב הוותיקות כפריז, ז'נבה ופרנקפורט אינן במה קורצת להצגת טכנולוגיות חדשות עבור היצרניות, שמעדיפות להציג את החידושים הטכנולוגיים שלהן בתערוכת CES, שתפתח בשבוע הבא בלאס וגאס.
התערוכה שהחלה את ימיה כמקום להצגת מוצרי אלקטרוניקה צרכניים הפכה בשנים האחרונות למקום שיצרניות הרכב מגיעות להציג את המרכולת שזכתה לכינוי אוטוטק (Autotech): טכנולוגיה שמשבשת את עולם הרכב המסורתי מבוסס מנועי בעירה פנימית ומשלבת יותר ויותר אמצעי נהיגה אוטומטיים ברכב.
למרות זאת, יצרניות הרכב לא צפויות להציב את תכונות הנהיגה האוטונומית במרכז הנוכחות שלהן ב־CES 2019. סימני שאלה על התפתחות הטכנולוגיה שבבסיס הנהיגה האוטונומית דחפו חלק מיצרניות הרכב וחברות הטכנולוגיה הפעילות בתחום לדחות את מועדי ההגעה לכביש. לכן, בתערוכה הקרובה יצרניות הרכב צפויות להציג טכנולוגיות בידוריות בעיקרן שאפשר להתקין כבר היום במכוניות לרווחת הנוסעים, ובשנים הקרובות עשויות לעשות את דרכן גם לרכב האוטונומי.
ב.מ.וו
הצצה וירטואלית ראשונה לרכב החשמלי Next
ב.מ.וו מפתחת זה מספר שנהים מכונית חשמלית בעלת יכולות נהיגה אוטונומית בשם Next, שמבוססת בין היתר על טכנולוגיה של מובילאיי הישראלית. אך היצרנית הבווארית דחתה את מועד הצגת ה־Next מספר פעמים עקב מה שהחברה מגדירה כשינויים אסטרטגיים הנובעים מהגדרות מחודשות של צורכי הלקוחות.
אולי כדי להרגיע את הביקורת — ואולי כי לב.מ.וו באמת יש אבטיפוס בקנה — החברה תציע למבקרי CES לחוות את ה־Next באמצעות "סיור וירטואלי", שנועד להמחיש את יכולות הדגם בתחומי הנהיגה האוטונומית, הקישוריות, המנוע החשמלי וחבילות השירות.
ב.מ.וו ציינה כי היא תציג אבטיפוס בתערוכה, אך לפי הפרסומים שלה המבקרים יידרשו לחבוש משקפי תלת־מימד כדי לחוות את הטכנולוגיה שתיכלל ברכב. ביצרנית הרכב טוענים כי החוויה הווירטואלית מיועדת דווקא למי חוששים מחידושים טכנולוגיים.
ברמה המיידית יותר ב.מ.וו צפויה להציע חבילות שירות של סייען אישי שתצורף לרכבי החברה שישווקו בארה"ב החל ממרץ הקרוב, ותאפשר לשלוט בתכונות מסוימות ברכב באמצעות פקודות קוליות.
קיה
מערכת מבוססת MIT לזיהוי רגשות הנהג
נוסף לסוגיות כמו בטיחות, ביצועים וצריכת דלק, עולם טכנולוגיות הרכב מתמודד עם האתגר של קריאת רגשות הנהג האנושי. בסופו של דבר, מאחורי כל פעולה שמבצע הנהג ברכב עומד רגש, כמו זעם שגורם לעתים להחלטות שגויות. לפי יצרנית הרכב הקוריאנית קיה, בעתיד יותקנו בדגמי החברה מערכות מבוססות בינה מלאכותית שהחברה מפתחת בשיתוף MIT, ויוכלו לקרוא את מצב רוחו של הנהג הודות לחיישנים שינטרו את מערכותיו הפיזיולוגיות.
לפי קיה, קריאת מצב רוח הנהג תשתמש בתחילה ליצירת "אווירה אישית" בתא הנוסעים של מכוניות אוטונומיות שיוצגו בעתיד. בהמשך, המכוניות יוכלו "לתקשר" עם מכוניות שנוסעיהן חולקים מצב רוח דומה. בנוסף מבטיחה היצרנית לחשוף טכנולוגיות בידור וקישוריות שישולבו במכוניותיה בזמן הקרוב יותר.
מרצדס
אמצעי שליטה לרכבי יוקרה שפותחו בישראל
מרצדס־בנץ נמנית עם היצרניות הספורות שכן ינצלו את CES כדי להציג דגם חדש, אך לא לחלוטין. היצרנית שבבעלות תאגיד דיימלר תציג גרסת סדאן ל־CLA, שהיא למעשה גרסה אמריקאית לדגם מוכר. הפוקוס בגרסה החדשה אינו הביצועים, החיסכון או הבטיחות אלא מערכת ה־MBUX שמותקנת בדגמי בסיס של רכבי יוקרה ונועדה להניק להם יכולות ואיכויות של דגמים יקרים יותר כשימוש בפונקציות זיהוי קולי. מערכת ה־MBUX שתשולב ב־CLA החדשה היא פיתוח משותף של מרצדס ומרכז הפיתוח הישראלי של הרמן שבבעלות סמסונג.
המערכת החדשה היא מערכת שלומדת ומתפתחת על בסיס האינטרקציה שלה עם המשתמש, ועשויה ללמוד פונקציות מועדפות לפי מצב רוחו. מעבר לכך, המידע שתאסוף MBUX על הנהג האנושי צפויה להוות בסיס לחלק מפיתוח הרכב האוטונומי של מרצדס, הודות ליכולתה לשתף מידע והקישוריות שיש לה עם חיישני הרכב.
קונטיננטל
סייען חניה שלומד את הנהג וחונה בשבילו
בעוד שבתערוכות הרכב הוותיקות יצרניות הרכב הגדולות תופסות את הבמות המרכזיות, עולם האוטוטק מבוסס יותר על פנייה לספקים חיצוניים שאחראים על המחקר והפיתוח. יצרנית הצמיגים וציוד הרכב הגרמנית קונטיננטל מיצבה את עצמה כספקית מרכזית בעולם האוטוטק, ומביאה ל־CES טכנולוגיה משלימה שפיתחה עבור הרכב האוטונומי. החברה פעילה גם בתחום טכנולוגיות הרכב האוטונומי עצמה, אך החלטתן של חלק מהיצרניות לדחות את מועדי הבאת הדגמים שלהן לכביש דחף גם את קונטיננטל לשים את התוכניות בתחום זה בינתיים על אש קטנה.
קונטיננטל צפויה להציג ב־CES מערכות משיקות רכב אוטונומי שאפשר לשלב במכוניות קיימות כבר היום. כך, החברה צפויה להציג מערכת המכונה מאמן חניה, שמתעדת את תמרוני החניה שביצע נהג הרכב במצבים מורכבים במיוחד. המערכת שומרת את מיקום החניה ואת התמרונים שהנהג נדרש לבצע, ובפעם הבאה שהוא יגיע לאותה חניה הוא יוכל להפעיל את הסייען, שיחקה את תמרוני העבר ויחנה את הרכב בעצמו.
מערכת אחרת שתציג קונטיננטל היא דלת אוטונומית שמאפשרת לדלתות הרכב לחזות מצב שבו הן עלולות לפגוע ביושבי הרכב או בחפצים ולהזהיר מראש. גם את המערכת הזו אפשר יהיה להתקין במכוניות כבר היום, אך הן צפויות להיות מבוססות יותר כשהרכב האוטונומי יגיע לכביש.
מיצובישי
האוטו יתקשר עם רחפנים לחיפוש חניה
יצרנית הרכב היפנית מיצובישי פועלת בשוק הרכב האמריקאי בהיקף מצומצם בלבד. עם זאת, תאגיד האב ינצל את הידע הנרחב שנצבר בחטיבת האלקטרוניקה מיצובישי אלקטריק כדי להציג ב־CES את מה שבחברה מכנים "ממשק נהג־מכונה" (Human Machine Interface). הממשק יוצג ברכב תערוכה של מיצובישי וידגים טכנולוגיה בשם Realistic Texture Expression — שם מנופח למה שהוא בסופו של דבר לוח מחוונים שאפשר לראות מכל זווית ישיבה ברכב.
כיום אין ממיש צורך בלוח מחוונים שאינו ממוקם מול הנהג, אך ברכב האוטונומי של העתיד יושבי הרכב בכל נקודה במכונית יוכלו לקבל תמונה מלאה של המתרחש מחוץ לתחומיה הודות ללוח המחוונים. בנוסף, מיצובישי טוענת שרכב התצוגה שלה יכלול מערכת המסוגלת לתקשר עם רחפנים שיופקדו על מציאת חניות פנויות.