מרכז טאוב: שיעור הלומדים אנגלית 5 יחידות במגזר הערבי – 17%, שליש ממהיהודים
הדבר צפוי להקשות על הערבים להשתלב במקצועות בעלי שכר גבוה; העלייה הגדולה ביותר בשיעור הלומדים במסלול הטכנולוגי הגבוה הייתה בחינוך הערבי, במיוחד בקרב דרוזים ובדואים
שיעור הלומדים אנגלית ברמה מוגברת של חמש יחידות במגזר הערבי נמוך מאוד ועומד על כ-17% בלבד. הוא מהוה כשליש בלבד משעור הלומדים אנגלית 5 יחידות במגזר יהודי -51%. נתון קשה זה עולה מהפרק על חינוך טכנולוגי בדו"ח מצב המדינה 2018 של מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, המתפרסם היום.
את הפרק כתבו החוקרים הדס פוקס, גיא ינאי ונחום בלס. החוקרים קובעים כי הפער העצום בלימודי האנגלית המוגברת "משמעותי ליכולתם של התלמידים הערבים להשתלב בעתיד במקצועות שהשכר בהם גבוה, כמו ענף ההיי-טק".
לגילוי על הפערים העצומים בין החינוך היהודי והערבי בתחום האנגלית חשיבות רבה דווקא בשל ההתקדמות הגדולה שעשו התלמידים הערבים בתחומים כמו זכאות לבגרות והשתלבות בלימודים אקדמיים. ממילא אנגלית ברמה בלתי מספקת עלולה להיות חסם גדול להתקדמות שלהם.
שיעור הלומדים בחינוך הטכנולוגי בחינוך התיכוני בישראל עלה בין השנים 2006 ו-2017 מ-33% ל-40%. בתקופה זו עלה חלקם של התלמידים הלומדים במסלול הטכנולוגי הגבוה (שההישגים בו בתחום הזכאות לבגרות וטיב הבגרות הם הטובים ביותר) ב-40%. עלייה זו נבעה בעיקר ממשיכת תלמידים מצטיינים מהמסלול העיוני למסלול הטכנולוגי הגבוה. זאת, כפי שמעידה הירידה בחלקו של החינוך העיוני בקרב תלמידי התיכון מ-67% ל-60% בשנים אלו.
העלייה הגדולה ביותר בשיעור הלומדים במסלול הטכנולוגי הגבוה הייתה בחינוך הערבי, במיוחד בקרב דרוזים (מ-8% מתלמידי התיכון הדרוזים ל-28%) והבדואים (מ-6% ל-17%). בנתון זה טמונה הזדמנות להשתלבות עתידית טובה יותר של האוכלוסייה דוברת הערבית במסלולים מכניסים בשוק העבודה.
אף שהרקע החברתי-כלכלי של התלמידים הערבים במסלול הטכנולוגי הגבוה חלש בהרבה מזה של היהודים, שיעורי הזכאות לבגרות בקרבם דומים לאלה של עמיתיהם היהודים. גם בקרב התלמידים הבדואים במסלול זה, שהרקע החברתי-כלכלי שלהם נמוך במיוחד, שיעור ההצלחה בבגרות עומד על כ-774%.