$
משפט

העליון לירוקים: "תלמדו לבחור את המלחמות שלכם"

ארגוני הסביבה עתרו נגד הגדלת חניון חנה וסע שתורם להפחתת הפקקים והזיהום בתל אביב, בנימוק ששר האוצר כחלון חרג מסמכותו. השופטים, באופן חריג, יצאו משלוותם: "אתם יורים בתותחים על זבובים"

משה גורלי 08:1323.12.18

"אתם לא בעלי הסמכות, בכל הכבוד, חלקתם גם על סלילת כביש 6, חלקתם על סלילת שער הגיא, זה עיכב את הפרויקט ב־12 שנים, אך למרבה המזל אתם לא מחליטים", כך הטיח שופט בית המשפט העליון מני מזוז בנציגי הירוקים שעתרו נגד הגדלת מספר החניות בחניון חנה וסע במחלף שפירים בנתיב המהיר מירושלים בכביש 1.

 

ולא רק מזוז, גם חבריו להרכב, השופטים ענת ברון ונעם סולברג, איבדו קצת משלוותם בדיון שהתקיים לאחרונה בעתירה שהגישו אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע. 

 

 

 

מאבקיהם של שוחרי איכות הסביבה נגד יזמי הנדל"ן והתיעוש ראויים לברכה ולהוקרה. אלא שהפעם האקטיביזם הירוק "נענש" ולקה לא רק בביקורת שיפוטית נוקבת, אלא גם בהוצאות חסרות תקדים בגובהן, בהיקף כולל של 8,000 שקל. וזאת אף שהארגונים חזרו בהם מעתירתם לנוכח הביקורת הקשה שנמתחה עליהם במהלך הדיון והעתירה נמחקה.

 

העתירה הוגשה נגד החלטת שר האוצר משה כחלון לעשות שימוש בסמכותו ולהוציא צו שפוטר את הרחבת החניון מההיתרים הנדרשים. הפטור ניתן מכוח סעיף 266ה לחוק התכנון והבנייה שנוסף ב־2014: "פטור לעבודות זמניות לשם ביצוע מיזם בעל חשיבות לאומית או מיזם בעל חשיבות לכלל המחוז".

 

השופט מני מזוז. "אתם צריכים להצביע על נזק. על מה מדובר פה?" השופט מני מזוז. "אתם צריכים להצביע על נזק. על מה מדובר פה?" צילום: שאול גולן

 

העותרים טענו שאין כאן כל סיבה, ובוודאי לא חשיבות לאומית, שמכוחה עקף השר את הליכי התכנון והבנייה. "לא כל פרויקט תעבורתי אתם צריכים לתקוף", אמר מזוז וסתר את עמדתם: "מיזם חנה וסע הוא בעל חשיבות לאומית כי תל אביב היא הלב הפועם של המדינה ובוודאי התעבורתי".

 

חוץ מ"החשיבות הלאומית", זכה הנתיב המהיר להצלחה מסחררת. מאז תחילת הפעלתו חלה עלייה ניכרת בכמות כלי הרכב החונים בחניון שבנדון. החניון הגיע לקצה גבול קיבולתו, וכעת מתכוונת המדינה להקים בו קומה נוספת, שתכלול 2,000 מקומות חניה נוספים, כלומר תכפיל את מספר מקומות החניה, ותפתור את המצוקה ותאפשר לנוסעים רבים נוספים להשתמש בנתיב המהיר ולהימנע מפקקים — וגם לשמור באותה הזדמנות על הסביבה בזכות הפחתה משמעותית של פליטת פחמן דו חמצני.

 

וזו הסיבה לכעסו של מזוז: "גם לבחור טסט קייס צריך לדעת, ואתם בוחרים מקרה שאין בו כלום. אתם צריכים להצביע על נזק. על מה מדובר פה? על שימוש זמני לחניה על קרקע חקלאית שתחזור להיות קרקע חקלאית? על זה משחיתים זמן? על זה אנחנו צריכים להתערב?".

 

העתירה הוגשה נגד עצם השימוש בסעיף הפטור, יותר עתירה עקרונית, נגד עקיפת הליכי התכנון הקבועים בחוק התכנון והבנייה, ופחות הגנה עקרונית על הסביבה. "השימוש במסלול העוקף שבסעיף הוא פגיעה בזכות ההתנגדות החשובה במשפט המנהלי", טענו העותרים ודרשו להשתמש ב'"דרך המלך" של הליכי התכנון ולא בדרך שעוקפת אותם. "אדוני יורה בתותחים על זבובים, הסעיף עצמו, אף שנועד למקרים חריגים יש בו איזונים פנימיים", הגנה השופטת ברון על השימוש בסעיף הפטור, ואילו מזוז, כרגיל, היה חריף יותר: "אם אתם רוצים להיאבק בעצם השימוש בסעיף תמצאו מקרה יותר מתאים, פה אתם מגרדים טענות שקופות שאי אפשר אפילו להחזיק אותם. אנו מכירים שכונות שלמות עם המון קטסטרופות תכנוניות. פה מדובר בסך הכל במשהו מצומצם, זמני ומוגבל שלוקחים קרקע חקלאית והופכים אותה לחניון לשלוש שנים והיא תחזור להיות קרקע חקלאית".

 

השופטים הכירו ביתרונות המיזם שנותן עדיפות לתחבורה ציבורית ולרכבים רבי תפוסה, הנהנים מפטור מאגרת נסיעה, המעודד נוסעים להשאיר את רכבם בחניון ללא תשלום והסעתם למרכזי העסקים בתל אביב ורמת גן באמצעות שירות חינם של שאטלים. מחיקת העתירה הסירה את המכשול האחרון בפני הרחבת החניון.

 

אדם טבע ודין יוצגה בידי עו"ד אלי בן־ארי, החברה להגנת הטבע בידי עו"ד טל צפריר. שר האוצר, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ושר התחבורה יוצגו על ידי עו"ד יונתן ברמן מפרקליטות המדינה. חברת שפיר נתיב מהיר יוצגה בידי עו"ד אמיר שקד. חברת כביש חוצה ישראל יוצגה בידי עורכי הדין תמר מגדל, ליאור לוי וליהי מרקמן ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x