$
רכב

אז אילו מכוניות הישראלים באמת מעדיפים?

טבלאות המכירות של יבואני הרכב כוללות את רכבי הליסינג שאנשים מקבלים מהעבודה; אבל כולם יודעים שרכב מהעבודה מוגבל לרשימה מצומצמת של סוגים ודגמים; כדי לבדוק אילו רכבים הישראלים באמת מעדיפים, בדקנו את טבלאות המכירות ללא רכבי הליסינג; התוצאה: קיה פיקנטו במקום הראשון, כשיונדאי איוניק, שמובילה את הרשימה הכללית, לא נכנסת כאן אפילו ל-20 הראשונות

אודי עציון 11:0514.12.18

אילו מכוניות הישראלים באמת מעדיפים? אחת לחודש מפרסם איגוד יבואני הרכב את נתוני מסירות הרכב בחודש החולף לפי מותגים. אחת לשלושה חודשים גם את רשימת הדגמים הכי נמסרים, כלומר רכבים שבאמת עלו על הכביש.

 

ברשימות של האיגוד מככבת יונדאי, גם כמותג הנמכר ביותר (38,285 מכוניות מתחילת השנה) וגם כדגם הנמסר ביותר ב־2018. יונדאי איוניק שמסרה 10,104 מכוניות בין ינואר לנובמבר, יותר מכל דגם אחר בארץ. אבל הוא לא הדגם שהכי הרבה ישראלים בחרו לקנות. וגם יונדאי לא.

 

ליסינג? לא רק למי שמקבל מהעבודה

 

נתוני מסירות הרכב ללקוחות פרטיים בלבד, לא כולל המכירות לחברות ליסינג ורשתות למכירת רכב שנכנסות יותר ויותר למכירות רכבי אפס ק"מ, מספרים סיפור שונה. לפי נתונים שנחשפים כעת לראשונה ־ שם מדורגת יונדאי רק במקום שלישי במסירות, עם 13,103 מכוניות ־ רק 34% ממסירות יונדאי השנה היו ישירות ללקוחות פרטיים, שיעור נמוך יחסית לענף. האיוניק, עם 1,205 מסירות בלבד לפרטיים, לא נמצאת אפילו בין 20 המכוניות הנמכרות ביותר לשוק הפרטי. רק 12% מדגמי המשפחתית ההיברידית נרכשו בידי ישראלים שהגיעו לאולם התצוגה, התמקחו והזמינו בעצמם את הרכב החדש שלהם.

 

כל מי שמקבל רכב מהעבודה יודע את זה: הוא מקבל רשימת דגמים לבחירה, מוגבלת בהיקפה. שיקולי השוק המוסדי ברכישת רכב שונים משל הצרכן הפרטי: קנייני חברות הליסינג פחות מתעניינים בעיצוב, במרווח, בביצועים או במוניטין האמינות של הרכב, אלא בעיקר בגובה ההנחה שמוכנים היבואנים להעניק להם. ההנחה היא תוצר לוואי של רכישה בכמויות גדולות, כך השוק המוסדי מתמקד בדגמים מסוימים, ולא תראו אצלו את מלוא המגוון שיש ליבואנים באולמות התצוגה.

 

 

כך גם כאשר השוק המוסדי פונה בעצמו למכור רכב חדש ללקוחות פרטיים, באמצעות מסלולי האפס ק"מ: רכבים חדשים לגמרי שחברות הליסינג רוכשות מהיבואנים מראש כדי למכור מיד ללקוחות פרטיים, ולא כדי להחכיר או להשכיר אותן. לתחום הזה נכנסו בשנים האחרונות גם רשתות למכירת רכב משומש, כמו אוטודיל וטרייד מוביל.

התוצאה: מבין 262,390 הרכבים החדשים שנמסרו ב־11 החודשים הראשונים של השנה, רק 51% נמסרו ישירות ללקוחות פרטיים. מדובר בירידה במכירות הישירות לפרטיים: ב־2017 נמכרו 54% מהמכוניות לפרטיים, ב־2016 עמד השיעור על 61% וב־2015 על 59%. מדובר גם בביטוי להתחזקות מסלולי הליסינג הפרטי שמציעות חברות הליסינג ופונים ללקוחות פרטיים, אך בעיקר עם אותו מגוון המכוניות שהן ממילא רוכשות עבור פעילות הליסינג העסקי שלהן.

 

אז אילו מכוניות הלקוחות הפרטיים מעדיפים? מבין המותגים מטפסת קיה למקום הראשון, עם 14,839 מכוניות. קיה, שבבעלות יונדאי, אך מיובאת לארץ בידי טלקאר של משפחת אונגר (בזמן שיונדאי מיובאת בידי כלמוביל של משפחת חרל"פ), מוכרת גם היא את רוב המכוניות שלה לציים, אך בשיעור נמוך יותר, 42%. קרובה אליה מאוד: טויוטה, עם 14,827 מכוניות, ושיעור גבוה משמעותית של מכירה לפרטיים, 56%.

 

קיה פיקנטו קיה פיקנטו צילום: עמית שעל

 

בטופ 20: 14 ג'יפונים

 

למקום הרביעי עולה סוזוקי, עם 10,619 ו־83% מכירות לפרטיים, השיעור הגבוה ביותר מבין המותגים העממיים הגדולים. בטבלת המכירת הכללית נמצאת סוזוקי במקום השביעי בלבד. הנתונים האלה מבטאים גם החלטה עסקית של צבי נטע, בעלי היבואנית מכשירי תנועה, שלא להעניק הנחות נדיבות לליסינג ולהתמקד במכירה לפרטיים, תוך שמירה על מחיר נמוך יותר לצרכן.

במותגים שמוכרים בעיקר לחברת הליסינג יש פערים גדולים בין מחיר המכירה לצרכן הפרטי ולציים, בשיעור שנע בדרך כלל בין 10% ל־20%. רוצים לדעת כמה בדיוק? כנסו לאתרי מכירת רכבי האפס ק"מ בידי חברות הליסינג, וחשבו את שיעור ההנחה שהם מציעים לעומת מחירי המחירון של היבואנים.

 

במקום החמישי נמצאת סקודה, ירידה של מקום אחד ממיקומה בטבלת המכירות הכללית, עם 8,811 מסירות לפרטיים, שיעור של 42%. מהעבר השני, בתחתית הטבלה, נמצאת רנו: רק 21% מכירה ישירה לפרטיים.

 

ואילו דגמים הישראלים באמת אוהבים? קיה פיקנטו מסרה השנה 4,888 מכוניות ישירות לפרטיים, 55% מכלל המסירות. לעומת רבי מכר אחרים, רוב המכירות הפיקנטו לשוק המוסדי מגיעות לערוצי האפס ק"מ, ורק מיעוטן מגיע להחכרה וההשכרה.

 

במקום השני נמצא יונדאי טוסון, עם 4,470 ו־52% מסירות לפרטיים, שיעור גבוה יחסית למותג. אחריו נמצא טויוטה C־HR, ג'יפון נוסף, עם 4,230 מסירות ו־76% לקוחות פרטיים. קיה ספורטאז', שמתמודד מול האיוניק על תואר הרכב הנמכר ביותר בארץ (9,967 מסירות כלליות), מסר רק 3,939 רכבים ללקוחות פרטיים, 40% מהמסירות. יונדאי i10 סוגרת את החמישייה הראשונה, עם 3,302 מסירות לפרטיים, שיעור של 42%.

 

יונדאי איוניק יונדאי איוניק

לא סתם שלושה מחמשת הדגמים שהלקוחות הפרטיים הכי מעדיפים הם ג'יפונים. כך גם חמישה מעשרת הדגמים הנמכרים ביותר לפרטיים, ותשעה מעשרת הדגמים שבעשירייה השנייה. דוח המסירות לפרטיים מבטא בצורה הברורה ביותר את השינוי בהעדפות הישראלים, ובנטייה הברורה שלהם לבחור ברכבים הגבוהים והאופנתיים, שרובם רק מתחזים לרכבי שטח.

המכוניות המשפחתיות נמכרות כיום בעיקר בהנחות גדולות לחברות הליסינג: טויוטה קורולה מסרה 5,773 מכוניות השנה, אך רק 35% מהן היו לפרטיים, לעומת כאמור C-HR שמסר בכללי 5,371 רכבים ועמד על שיעור יותר מכפול במכירות לפרטיים. סקודה אוקטביה, המשפחתית הנמכרת ביותר השנה בכללי (7,396), מסרה רק 2,410, או 33% בלבד, ללקוחות פרטיים.

השיא שמור ליונדאי אלנטרה: רק 84 מבין 2,378 המכוניות שנמסרו השנה הגיעו ישירות ללקוחות פרטיים ־ 3.5% בלבד. מכונית הציים הכי מובהקת בשוק הישראלי השנה, לפני סקודה ראפיד (4.7%), קיה פורטה (4.9%) וקיה קארנס (7.1%). מיצובישי אטראז', שהייתה מלכת הציים בשנים שעברו, טיפסה ל־56% מכירות לפרטיים אחרי שהסתיימה האספקה לצה"ל.

 

הדגמים שהולכים כמעט רק לפרטיים

 

מהעבר השני רשימת הדגמים העממיים שנמכרים בעיקר לפרטיים, נראית כך: סוזוקי איגניס, ג'יפון עירוני קטן, מסר 99% לפרטיים. סוזוקי סוויפט מסרה 97%, בדיוק כמו סיטרואן C3. שני דגמים של יונדאי בלטו כאן: קונה עם 96% ו־i30 עם 93%, כמו סיאט לאון, המשפחתיות עם השיעור הגבוה ביותר של מכירה לפרטיים, יותר אפילו מפולקסווגן גולף (76%).

גם מותגי היוקרה הגדולים ירדו השנה בשיעור המסירות שלהם לפרטיים: רק 76% ממסירות אאודי ומרצדס היו ישירות לפרטיים, לעומת 71% בקאדילק ו־69% בלבד בב־מ־וו. הסיבה לכך: כחלק מהמאבק לשמור על נתח שוק, וכדרך להעניק הנחות בדלת האחורית, מוכרים מותגי היוקרה יותר ויותר מכוניות במסלולי האפס ק"מ.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x