החל מהבוקר: כביש החוף ונתיבי איילון התחברו לכביש 531, רפורמת מוניות השירות יוצאת לדרך
נפתחו שני מקטעי הכביש האחרונים של כביש 531 - יאפשרו נסיעה רציפה מאזור חיפה ועד לרעננה ומכביש החוף אל נתיבי איילון ולכביש 6; במקביל, משרד התחבורה הכריז על הזוכים במכרזים להפעלת קווי מוניות שירות חדשים ברחבי הארץ
חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) פתחה הבוקר (שישי) רשמית את שני מקטעי הכביש האחרונים של כביש 531. כעת ניתן יהיה לנסוע מכביש 6 שבמזרח, מערבה עד לחיבור עם כביש 2 ועד לחיפה או דרומה משם לנתיבי איילון (כביש מס 20). המקטעים החדשים יאפשרו נסיעה רציפה מאזור חיפה ועד לרעננה ומכביש החוף אל נתיבי איילון ולכביש 6.
שר התחבורה ישראל כץ אמר: "הכביש יחסוך למשק מאות מיליוני שקלים, יתאים את תשתיות תחבורה לבנייתן של מאות יחידות דיור באזור ויפתח מגוון ערוצי נגישות לכל משתמשי הדרך".
בכך למעשה מסתיימות העבודות על כביש 531, אחד מפרויקטי התחבורה הגדולים שנעשו במדינה. במקור הכביש היה אמור לחבר בין אזור כפר שמריהו לאזור כביש 6.
המכרז יצא לדרכו ב-2009 עם תאריך יעד לפתיחה לסוף 2012. בפברואר 2010 המדינה הסתכסכה עם הזכיין המקורי (שפיר הנדסה), הלאימה את הפרויקט וחילקה אותו לשבעה מקטעי עבודות עם שינוי תכנון לטובת הרכבת.
השורה התחתונה: קרוב לשמונה שנים לאחר פרסום המכרז, הפרויקט הושלם בעלות של כ-4.7 מיליארד שקל, כמעו כפול מהתקציב המקורי (2.4 מיליארד שקל) ובאיחור של כשש שנים. החלק הראשון של הכביש נפתח רק ב-2016, ארבע שנים לאחר המועד המקורי של סיום העבודות.
מכרז מוניות השירות יוצא לדרך
בתוך כך, משרד התחבורה הכריז על הזוכים במכרזים להפעלת קווי מוניות שירות חדשים ברחבי הארץ. מדובר ברפורמה בענף שחיכתה כעשור, זאת לאחר שמתוך 2,500 קווי מוניות שירות רק 700 נשארו פעילים והשאר הושבתו בשל חוסר כדאיות כלכלית. במסגרת המכרז, החברות יפעילו כ-120 מוניות כאשר תכנון מערך הקווים מבוסס על הרחבת השירות למוקדי ביקוש עם דגש על עבודה בשבת בצירים המרכזיים.
לפי ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי התחבורה והאוצר, ארגון מוניות תל אביב (שמפעיל את קווי 4 ו-5) הוא הזוכה במכרז להפעלת ארבעה קווי שירות באשכול תל אביב. מדובר בקו 4, מהתחנה המרכזית החדשה לחניון רדינג, דרך רח' אלנבי ובן יהודה; קו 5 מהתחנה המרכזית החדשה לשכונת בבלי, דרך רח' דיזנגוף; קווים אלה יפעלו במשך 24 שעות כולל בשבתות וחגים, כאשר כאן מבטיחים תדירות של 3-4 דקות בשעות השיא, וכל 8 דקות בשעות השפל. בנוסף יופעלו שני קווים חדשים: קו 2 משכונת אזורי חן לרכבת ת"א מרכז דרך רמת אביב ואוניברסיטת ת"א; וקו 15 מפארק דרום (בגין) לרכבת ת"א דרך שכונות דרום-מזרח ת"א, קניון עזריאלי, הקריה, ובי"ח איכילוב. הקווים החדשים 2 ו-15 יפעלו בין השעות 06:30 בבוקר ועד חצות, בתדירות של 15 דקות בשעות השיא ו-20 דקות בשעות השפל.
בנוסף, חברת מוניות "הדר-לוד" זכתה במכרז להפעלת ארבעה קווי שירות באשכול תל אביב מזרח לרבות הערים רמת גן וגבעתיים. במסגרת המכרז, יופעל קו 16 מדרך הטייסים לחוף הים דרך שכונות דרום מזרח תל אביב, תחנת רכבת ההגנה, התחנה המרכזית החדשה ורחוב אלנבי. הקו יפעל מהשעה 05:00 בבוקר ועד ל-01:00 בלילה, בתדירות של 15 דקות בשעות השיא ו-20 דקות בשעות השפל.
כמו כן, חברת מוניות הדר לוד תפעיל שלושה קווים חדשים: קו 12 מאזור תעשיה עתידים לנמל יפו, דרך רמת גן, שכונת יד אליהו, תחנה מרכזית חדשה בת"א ודרך יפו-אילת ; קו 21 מגבעתיים לנמל יפו, מסלול סובב שכונות גבעתיים, דרך קניון עזריאלי-הקריה, רח' רוטשילד בתל אביב ודרך שלמה; וקו 20 מבית החולים תל השומר לחניון רידינג בתל אביב, דרך רמת גן, מרכז גבעתיים, רכבת מרכז תל אביב ורח' ארלוזורוב. קווים אלה יפעלו בין השעות 06:00 בבוקר ועד חצות. הקווים 12 ו-20 יפעלו בתדירות של 15 דקות בשעות השיא ו-20 דקות בשעות השפל. קו 21 יפעל אחת ל-30 דקות.
השר כץ ציין כי שהנוסעים במוניות השירות ייהנו לראשונה בישראל מההנחה הניתנת כיום למחזיקי כרטיס "רב קו" באוטובוסים וברכבת עם סבסוד ממשלתי בימים א-ה'. לדבריו, "האפשרות לשלב מעבר חופשי בין כלי תחבורה שונים, רכבת, אוטובוס ומוניות שירות, ללא תוספת תשלום לנוסע תשדרג באופן דרמטי את שירותי התחבורה הציבורית בישראל".