וורן באפט: זו הדרך הקלה להגדיל את השווי שלכם ב-50%
העצה של המשקיע האגדי לצעירים היא "אם אתם לא יודעים לתקשר זה כמו לקרוץ לבחורה בחושך - כלום לא קורה. אתם יכולים להיות הכי חכמים בעולם, אבל עליכם להיות מסוגלים להעביר זאת"; כך תשפרו את התקשורת שלכם
- כמה זמן כדאי להישאר באותו מקום עבודה
- באיזה גיל הכי כדאי להקים סטארט-אפ?
- פחות כסף יותר השפעה - מה מעניין את דור ה-Z בעבודה
הסרטון פורסם על ידי מייקל הוד, ממייסדי חברת הסטארט אפ Voiceflow, שמאפשרת למשתמשים לעצב, לבנות ולהשיק כישורים באלכסה – העוזרת האישית של אמזון, מבלי לדעת לתכנת. הוד הוא יזם בן 22.
"אם אתן לא יודעים לתקשר, זה כמו לקרוץ לבחורה בחושך – כלום לא קורה. אתם יכולים להיות הכי חכמים בעולם, אבל עליכם להיות מסוגלים להעביר זאת", המשיך להסביר באפט, שהונו מוערך ב-86 מיליארד דולר לפי מגזין פורבס. "ההעברה הזו היא תקשורת".
באפט הודה בעבר כי בצעירותו הוא סבל מפחד קהל. "כשהייתי בתיכון ובאוניברסיטה פחדתי לדבר בציבור", סיפר ל-BBC ב-2016. "לא יכולתי לעשות את זה, הייתי ממש מקיא מזה". לכן הוא השתתף בקורס לדיבור מול קהל במכללה שהקים דייל קרנגי. "התעודה משם תלויה אצלי במשרד, ולא תלויה שם שום תעודה מאף אוניברסיטה או התיכון, רק התעודה שלי מדייל קרנגי כי היא שינתה את חיי", הסביר. לכן הוא אמר להוד שהעצה הטובה ביותר היא "להשקיע בעצמך".
היזם המיליארדר ריצ'רד ברנסון מאמין גם כן שהיכולת לתקשר ביעילות היא קריטית להצלחה. "היום, אם רוצים להצליח כיזמים, חייבים להיות מספרי סיפורים", כתב בפוסט שפורסם ב-2016. "כמובן שלא עוזר להיות מספר סיפורים טוב אם המוצר או הרעיון שלך גרוע, אך זה גם לא מספיק רק ליצור מוצר מעולה, חייבים לגלות כיצד לחשוף אותו לאנשים".
אם אתם רוצים ליישם את העצה של המיליארדרים, באתר lifehacker פרסמו 10 טיפים לשיפור התקשורת:
10. שימו לב לשפת הגוף
אתם טוענים שאתם פתוחים לדיון אך משלבים זרועות, אומרים שאתם מקשיבים אבל לא מרימים את המבט מהטלפון הנייד. ההתנהגות הלא ורבלית ולא כתובה שלנו חושפת לעיתים יותר משאנחנו חושבים. בין אם מדובר ביצירת קשר עין או בצורת הישיבה שלנו בזמן שיחת וידיאו, אל תשכחו שאתם כל הזמן בתקשורת גם כשאתם לא אומרים מילה. דרך אחת לשלוט בשפת הגוף היא למרבה ההפתעה לחשוב על בהונות הרגליים. אפשרות נוספת היא ללמוד לקרוא את שפת הגוף של אחרים כדי לדעת כיצד להגיב בהתאם.
9. היפטרו מדרכים לא נחוצות למלא שיחות
צלילים כמו אממ ואהה לא משפרים את הדיבור או השיחות שאתם מקיימים. תפטרו מהם לגמרי וכך תהפכו למשכנעים יותר ותרגישו בטוחים יותר. נסו לעקוב אחרי כל הפעמים בהם אתם אומרים אהמ או כאילו כדי להצליח להימנע מהם. נסו גם להוציא את הידיים מהכיסים או פשוט להירגע ולקחת הפסקה לפני שאתם מדברים. השתיקות הללו נראות לכם מביכות יותר מכפי שהן נתפסות אצל אחרים.
8. הכינו תסריט לשיחות חולין (סמול טוק) ואירועים אחרים
היכולת לנהל שיחת חולין היא אמנות שמעטים שולטים בה. לכן תבואו מוכנים עם תכנית לאותם מפגשים בלתי נמנעים עם אנשים שאתם בקושי מכירים. גישת FORD (ראשי תיבות של משפחה, מקצוע, וחלומות לשעות הפנאי) יכולה לעזור לכם למצוא נושאי שיחה, אפשר גם להפוך את הסמול טוק לשיחה קולחת בכך שתשתפו אתם מידע שיעזור לכם ולאדם השני למצוא מכנה משותף.
7. ספרו סיפור:
לסיפורים יש כוח רב, הם מפעילים את המוח שלנו, הופכים מצגות לפחות נוראיות, עוזרים לנו להיות משכנעים יותר ומסייעים לנו לצלוח ראיונות. נסו ללמוד את הסודות שיהפכו אתכם למספרי סיפורים מיומנים, ונסו להשתמש במילה 'אבל' כדי לבנות בצורה טובה יותר את הנרטיב שלהם. לכל אחד יש לפחות סיפור טוב אחד לספר.
6. שאלו שאלות וחזרו על הדברים של האדם השני:
בואו נודה בזה, לכולנו קרה שחלמנו בהקיץ בזמן שדיברו איתנו או שפשוט לא שמענו נכון מה שאמרו לנו. לשאול שאלה שבה חוזרים על המילים האחרונות של האדם איתו משוחחים, עוזרת לשמור על ערנות, מראה שאתם מתעניינים במה שהם אומרים ועוזרת להבהיר נקודות שאולי לא הובנו נכונה. זה גם עוזר למלא שתיקות מביכות. במקום לנסות להחיות את השיחה עם נושאים יומיומיים כמו מזג האוויר, שאלו שאלות ("לדוגמה: יש לכם תכניות לסוף השבוע?) והמשיכו את השיחה בהתאם לתשובות. חשוב יותר להתעניין מאשר להיות מעניינים.
5. הניחו להסחות הדעת:
זה לא מנומס להשתמש בטלפון בזמן שמדברים אלכים. אמנם לא תמיד אפשר להיפטר מכל הסחות הדעת או להניח בצד את המכשירים הטכנולוגיים, אך אפשר לוודא שאתם מרימים את המבט מפעם לפעם, ובכך לשפר את התקשורת עם הבן אדם שמולכם.
4. התאימו את המסר לקהל:
האנשים בעלי כישורי התקשורת הטובים ביותר יודעים להתאים את אופן הדיבור שלהם לקהל היעד. אתם קרוב לוודאי שמשתמשים בסגנון דיבור שונה עם חברים לעבודה או עם הבוס לעומת האופן שבו אתם מדברים עם בן או בת הזוג, עם הילדים ועם אנשים מבוגרים. נסו תמיד לחשוב על נקודת המבט של האדם השני כשאתם משתדלים להעביר את המסר שלכם.
3. תהיו תמציתיים אך ברורים:
שיטה טובה שעוזרת לוודא שאתם תמציתיים אך לא שוכחים דבר היא לוודא שאתם כוללים את הרקע, הסיבה, המידע הרלוונטי ודרכי התקשרות. בהירות ותמציתיות הם בין עקרונות היסוד של תקשורת טובה.
2. הגבירו את האמפתיה:
תקשורת היא כביש דו סטרי. אם תנסו לראות את הדברים מנקודת המבט המנוגדת, תוכלו להפחית את הקשיים והחרדה שלרוב מתלווים לניסיון לתקשר עם אחרים. אמפתיה עוזרת להבין בצורה טובה יותר גם את החלקים הלא ורבליים בתקשורת עם אחרים, ועוזרת לכם להגיב בצורה יעילה יותר.
1. להקשיב באמת:
הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות כדי לשפר את כישורי התקשורת שלכם הוא ללמוד להקשיב באמת. כלומר, להקדיש תשומת לב ולאפשר לאדם השני לדבר בלי לקטוע אותו. זו עבודה קשה, אין ספק, אבל ככה לפחות תוכלו להיות באותו הראש עם בן השיחה, גם אם סגנונות התקשורת שלכם לא מתואמים. ניתן רק לקוות שגם האדם השני יקדיש את המאמצים להקשיב לכם.