הכמוסה
תעלומת עמוד הפייסבוק של נתניהו: למה גולשים רבים כותבים תגובה אחת ונעלמים?
אחרי שניתחה מיליוני תגובות ולייקים לעשרות אלפי פוסטים של פוליטיקאים ישראלים, ד"ר ענת בן דוד מצאה שהכנסת של פייסבוק נוטה ימינה יותר מהכנסת בירושלים - אבל רק בגלל הפופולריות של נתניהו, וגם בה יש משהו מוזר
הרבה מאוד מהדיון הפוליטי מתקיים היום בפייסבוק, זו עובדה. ומה קורה בכנסת של הפייסבוק? מה אם לייקים היו קולות? התרגיל המחשבתי הזה הוביל את ד"ר ענת בן דוד, מהמחלקה לסוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת באוניברסיטה הפתוחה, לזהות תעמולה בפייסבוק.
היא התחילה את המחקר שלה עם ניתוח כל התגובות, הלייקים והשיתופים של משתמשים על דפי הפייסבוק של הפוליטיקאים בישראל. כבר בשלב הזה היא גילתה תופעה משונה: במציאות, הקואליציה היא 51% מחברי הכנסת, אבל בפייסבוק היא מזנקת ל-60%. "מה שמטה ומושך את הנתונים לטובת הקואליציה הוא הדף של נתניהו, שנהנה מפופולריות חסרת תקדים", היא מסבירה בראיון לפודקאסט "הכמוסה". אם הדף של נתניהו היה כמו דף של חבר כנסת רגיל מהליכוד, היא ממשיכה, "התמונה מתהפכת, ורואים שבכנסת של פייסבוק מפלגות האופוזיציה יותר פופולריות ממפלגות הקואליציה".
אז נתניהו הוא כוכב עם שדה כבידה שסוחב אחריו את הפייסבוק הישראלי.
"זו מטאפורה מאוד מדויקת".
במחקרים הבאים, בן דוד ועמיתיה השתמשו בנתונים שפייסבוק מספקת על העקבות הדיגיטליים שהמשתמשים משאירים אחריהם ברשת החברתית, כדי לנסות להבין איך מתנהגים המגיבים לעמודי הפייסבוק של פוליטיקאים. הם ניתחו כמויות עצומות של מידע משלוש שנים: 37 אלף פוסטים, שלהם הגיבו מעל 5 מיליון פעמים, וגם נתנו 43 מיליון לייקים.
"את ה-5 מיליון פלוס תגובות מייצרים רק 750 אלף משתמשים, וכשצללנו פנימה לנתונים ראינו ש-50% מבליחים פעם אחת, כותבים תגובה אחת ונעלמים. אולי הם מאופיינים בעניין נמוך בפייסבוק ואולי הם לא אנשים אלא בוטים - תוכנות אוטומטיות שכותבות תגובות. אני לא יכולה לדעת".
בראיון איתה, בן דוד מתמקדת במיוחד בהתנהגות של שני סוגי מגיבים: ה-one-timers, שמגיבים פעם אחת ונעלמים, וה-fans, המעריצים שמגיבים יותר מפעם אחת אבל תמיד לאותו פוליטיקאי. "בדפים של כל חברי הכנסת מצאנו דפוס דומה, למעט אצל כמה פוליטיקאים. למשל אצל איימן עודה (יו"ר הרשימה המשותפת) רואים שאחוז ה-one-timers וה-fans יחסית גבוה, וכך גם אצל חברי הכנסת של ישראל ביתנו. אני רומזת שיתכן שיש פוליטיקאים שמושכים קהלים מגזריים שמגיבים בדף מסוים אבל לא משתתפים בשיחה פוליטית בדפים אחרים, ושמייצגים מיעוט דובר שפה מסוימת".
ובעמוד של נתניהו?
"שם רואים את הריכוז הכי גבוה של one-timers ו-fans. למעשה 60% מה-one-timers הם של נתניהו. וכשעשינו ניתוח תוכן של השפה של התגובות, ראינו שרוב ה-one-timers וה-fans של נתניהו כותבים באנגלית ולא בעברית. זיהינו אצלם אהדה גורפת שלא ניתן להטיל בה ספק, וביטויים עם גוון נוצרי אוונגליסטי, נגזרות של God bless you, Mr. Prime minister, ציטוטים מהברית החדש ושיחה על פוליטיקה אמריקאית".
אז מה שאת אומרת הוא שאם לוקחים את כל הפוליטיקה הישראלית בפייסבוק כפי שהיא משתקפת בדפי הפוליטיקאים, מגלים שחלק ענק ממנה הוא הדף של נתניהו. וחלק ענק מהפעילות שם הוא של אנשים שכותבים באנגלית, "שאלוהים יברך אותך אדוני ראש הממשלה" ונעלמים.
"נכון".
בפרק מרתק של הכמוסה בן דוד מספקת קצות חוט אפשריים לפיתרון תעלומת המגיבים של נתניהו, חוזרת לרגע שבו נקבר חלום הביזוריות של האינטרנט, ומסבירה למה גלישה בפיד צריכה להתחיל עם קצת ספק בריא.
"הכמוסה" הוא פודקאסט שבועי שבו קרן צוריאל ואורי פסובסקי מציגים רעיונות ואנשים יוצאי דופן. פרק חדש מתפרסם מדי יום שישי באתר כלכליסט, בספוטיפיי, iTunes ובאפליקציית הפודקאסט האהובה עליכם (חפשו את "הכמוסה" או העתיקו את הקישור הזה).