מנכ"לית משרד התחבורה: "לא חזינו כמו שצריך את הגידול במספר נוסעי הרכבת"
בריאיון לאולפן ynet הודפת מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, את הטענות על התקלות בקו לירושלים: "הצ'ופצ'יק לא מוכן אז נחכה כמה חודשים? ככה לא עושים מהפכת תשתיות". על המחסור בקרונות: "תאונה ברמלה השביתה חלק מהמערכים". את האופניים החשמליים הגדירה "כלי מבורך"
- החשש: שאר פרויקטי הרכבת ייתקעו
- כבל: "אבקש ממבקר המדינה לחקור את נושא קו הרכבת לירושלים"
- התקלות לא נגמרות - רכבת ישראל שוב ביטלה הבוקר נסיעות בקו ירושלים
לדבריה, איש לא האמין שהקו ייפתח ב-2018: "ההנחיה הייתה שזה יהיה ב-2018, וכולם עשו כמעט את הבלתי ייאמן. אין שאלה לגבי בטיחות הקו. ההנחיה הזו הייתה הנחיה חד-משמעית של השר. הדבר היחיד שיכול לדחות זה בטיחות, וזה גם דחה את הפתיחה מאפריל. הקו בטיחותי, וגם היו יועצים בינלאומיים שראו שהקו בטיחותי".
על שרשרת התקלות בקו המהיר לירושלים אמרה: "עצוב לנו מאוד על התקלות, ובמיוחד על תקלות של אנשים שנתקעים במנהרה, אבל התקלות ילכו וישתפרו. הרכבת פועלת רק 16-15 יום. אנחנו נלך ונשתפר. הקו בהרצה והוא בטיחותי. אני חושבת שזה הישג אדיר שלנו שהצלחנו סוף-סוף להוציא פרויקט שהחליטו עליו ב-2001".
היא הודתה שיש מחסור בקרונות, "לצערי יש צפיפות שאני רחוקה מלהיות מרוצה ממנה. הקו נפתח והיינו צריכים לראות מאיפה אפשר לקחת קרונות. לקחנו בשעות השיא את הרכבת השלישית, כלומר צמצמנו תדירויות והצלחנו להחזיר שתיים מבין שלוש הרכבות שלקחנו, אז צמצמנו את הפגיעה. גם מודיעין קצת נפגעת, גם הצפון נפגע, גם המרכז והדרום. לצערי, אין כיום מספיק קרונות ויש לזה כמה סיבות".
למה לא הזמנתם קרונות? ידעתם ש-2018 זו השנה שאתם מייעדים לה את הפתיחה של ירושלים-תל אביב.
"זה לא היה עניין שלא ידענו מתי נפתח הקו, ואפילו חשבנו שהקו ייפתח לפני. יש כמה סיבות שאין כיום מספיק ציוד נייד, מספיק קרונות. ההזמנה הייתה בסוף 2017. הסיבה המרכזית היא שאף אחד לא חזה שיהיו 36 אחוזי גידול בתנועת הנוסעים. כל התחזיות היו אחרות, וכולן אמרו שבקווים החדשים של הפריפריה בנגב ושל בית שאן ושל כרמיאל אף אחד לא ייסע".
אבל זה לא בדיוק התפקיד שלכם לחזות את הנתונים שלכם? כי יש גידול באוכלוסייה, אנחנו יודעים שיש יותר קווי רכבת, תחנות רכבת.
"חזינו גידול ואנחנו מברכים על הגידול, אבל 36% מ-2016 - את זה אף אחד לא חזה".