נכשל ניסיון המדינה לבוננזה של 340 מיליון שקל מחובות אגרות רישיון רכב
המדינה ניסתה לגבות חובות עבר על אגרות. חברי הכנסת אישרו את העברת גביית החובות למרכז לגביית קנסות רק לאחר שמשרד התחבורה התחייב שיבטלו את החוב למי שהשבית את רכבו. מכיוון שמדובר ברוב המכריע של החייבים - מסתמן שהמדינה תפיק מהמהלך לא יותר מכמה עשרות מיליוני שקלים
נכשל ניסיונה של המדינה לגבות חובות של 340 מיליון שקל מאנשים שלא חידשו את רישיון הרכב שלהם. ועדת החוקה של הכנסת אישרה לפתוח בהליכי גביה נגד מי שלא שילמו אגרת רישיון רכב רק לאחר שמשרד התחבורה התחייב שיבטל את החוב למי שיצהיר שהשבית את הרכב. כיוון שמדובר ברוב המכריע של החייבים - הרי שנראה שהמדינה לא תפיק מהמהלך יותר מכמה עשרות מיליוני שקלים.
- אין תמורה בעד האגרה: משרד התחבורה נכשל בגביית חובות של 340 מיליון שקל
- מתווה פשרה בסוגיית התביעות הייצוגיות: האגרה תעמוד על 8,000 שקל
- השוחד במשרד התחבורה: ביהמ"ש הורה לשחרר את דרור גנון למעצר בית של 8 ימים
משרד התחבורה לא הצליח ב-3.5 השנים האחרונות לגבות חובת של 340 מיליון שקל שנוצרו מאי תשלום אגרת חידוש רישיון רכב על ידי 180 אלף איש. על רקע זה הגישה שרת המשפטים איילת שקד לוועדת החוקה של הכנסת בקשה להעביר את האחריות לגביית הכסף ממשרד התחבורה למרכז לגביית חובות של רשות האכיפה והגביה.
במשרד התחבורה מעריכים שבעלי רכב שלא שילמו את אגרת הרישיון מתחלקים לשתי קבוצות - אחת היא של מי שנוסעים ברכב לא תקין שלא יעבור טסט. השנייה של אנשים שהשביתו את הרכב בלי לבצע הליך חוקי של הפסקת השימוש בו.
בפנייה של שרת המשפטים איילת שקד לוועדת חוקה מוסבר כי למשרד התחבורה אין כלים לגביית האגרות ולכן מוצע להסמיך לכך את המרכז לגביית קנסות. במסמך שהפיץ היועץ המשפטי של הוועדה בין חבריה הוא מציע להגביל את גביית החובות לכאלה שלא עברו שלוש שנים מאז הפעם האחרונה שנעשה ניסיון לגבות אותם. זאת, כדי להימנע ממצב שבו חלה התיישנות גדולה מדי ובלתי הוגנת על החוב.
ההצעה נדונה היום בוועדת החוקה של הכנסת ונתקלה שם בביקורת קשה. יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי מהבית היהודי, טען שאם מדובר באמת בכמות גדולה של רכבים לא תקינים שנמצאים על הכביש, מדובר במחדל שיוצר פיקוח נפש וסכנת חיים. במצב כזה לא סביר שכל מה שהמדינה הייתה עושה זה לנקוט בהליך שישפר את גביית האגרה. על רקע זה הוא מסיק שמדובר בעיקר ברכבים משובתים ובניסיון של המדינה לקבל הכנסה נוספת.
ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה טען שמדובר בניסיון לעשות כסף על גבו של ציבור רחב שהפסיק להשתמש ברכב שלו. "איפה הייתם כל השנים?", שאל וטען: "מצאתם אפיק הכנסה. לא רק שאתם לא מתביישים במה שהיה, אתם עוד רוצים לבוא ולקחת מאנשים כסף על זה". הוא טען שאנשים לא מודיעים למשרד התחבורה על השבתת רכבם כיוון שזה מחייב להגיע למשרד אישית ולהפסיד יום עבודה. הוא דרש, בגיבוי סלומינסקי, להימנע מכל גביה רטרואקטיבית.
על רקע התנגדות חברי הכנסת התחייב חשב משרד התחבורה ישי בן אלי שחוב אגרת רישיון הרכב יבוטל לכל כל מי שיצהיר שהשבית את רכבו ולא תהיה גביה רטרואקטיבית. בעתיד יצרף משרד התחבורה להודעת תשלום אגרת רישיון הרכב הודעה כי יש להודיע על המשרד על השבתת רכב ולשלם אגרה כל זמן שלא נמסרה הודעה.
כדי למנוע יישום ההחלטה שלא בהתאם לעמדת הוועדה, הגיש סלומינסקי בקשה לרביזיה על ההצבעה שהוא עצמו הוביל. את הבקשה יסיר לאחר שמשרד התחבורה יגיש נוהל ליישום ההחלטה שיתאם את עמדת הועדה.