בלעדי לכלכליסט
כישלון למשרד התחבורה: תוכנית המתאר לשיפור התנועה תעבור למינהל התכנון
לפי האוצר גרירת הרגליים של משרד התחבורה בטיפול בתמ"א 42, התוכנית לשיפור רשת הדרכים במדינה, התחבורה הציבורית והמסילות גררה הפסד של 35 מיליארד שקל בשנה ולכן בכוונתו להעבירה לטיפול מינהל התכנון. במשרד התחבורה הביעו תמיהה על הדברים: "התוכנית תואמת את התוכנית האסטרטגית של הרכבת ב-2040"
מינהל התכנון מתכוון לקחת מידי משרד התחבורה את ההובלה בטיפול בתמ"א 42 - תוכנית המתאר שאמורה ליצור רשת דרכים, תחבורה ציבורית ומסילות שתשרת את האוכלוסייה והמועסקים. המהלך יבוצע בעקבות גרירת הרגליים של משרד התחבורה בטיפול בתוכנית. האוצר פרסם השנה שהנזק מפקקי התנועה והיעדר הסעת המונים גורר הפסד של 35 מיליארד שקל בשנה.
- התוכנית של משרד התחבורה בנושא האופניים החשמליים - לאישור הממשלה
- אין תמורה בעד האגרה: משרד התחבורה נכשל בגביית חובות של 340 מיליון שקל
- לתשומת לב הנוסעים לחו"ל: ניתן להפקיד את רישיון הרכב ולחסוך אגרת רישוי
לפי גורמים שמעורבים בקידום התמ"א, התוכנית הארצית הופקדה ב־2008 ומשרד התחבורה היה אמור לסיים את העבודה בכמה שנים בודדות. בפועל משרד התחבורה עיכב את התכנון עד לכך שבישיבת חירום שנערכה לאחרונה התחוור שהתמ"א אינה תואמת את השינויים שנערכו עד היום במדינה, כך שמינהל התכנון יאלץ בעל כורכו להתערב בה כדי להוציא אותה מהבוץ.
בפגישה שהתקיימה באמצע השבוע שעבר במינהל השתתפו בכירי משרדי התחבורה, האנרגיה, הפנים, רשות מקרקעי ישראל, הביטחון, הגנת הסביבה והחקלאות. מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר רמזה בסיום שבעקבות משבר התחבורה ההולך ומחריף במדינה, והוואקום התכנוני שיוצר משרד התחבורה בתחום זה, מינהל התכנון ייכנס לנעלי מחלקת התכנון במשרד התחבורה במטרה להוביל מתווה לתוכנית אסטרטגית לתחבורה ותשתיות, כדי לעמוד ביעדי ישראל לשנת 2040. עם זאת אין בכוונת מינהל התכנון לפעול לבדו בנושא שכן הוא אינו אחראי לקבוע כמה רכבות ואוטובוסים הציבור יצטרך בעשורים הקרובים.
הבעיות בתמ"א 42 עלו ביולי האחרון, בשעה שוועדת הכלכלה קיימה שורת דיונים על מצב התחבורה הציבורית בישראל. תמ"א 42 אמורה גם לטפל בהכנת תוכניות לשכונות, הסכמי הגג, אזורי התעשיה השונים וקביעת צירים מרכזיים לתנועה ברחבי דן עד אילת. התוכנית אמורה להחליף ולחבר בין שתי תוכניות ישנות יותר (תמ"א 3 של דרכים ותמ"א 23 של מסילות ברזל).
בדיון אצל זילבר נקבע שבשלב הראשון של התוכנית יתבצע מיפוי תשתיות התחבורה במטרופולין תל אביב – מרכז, ובהמשך בנוגע לשאר המחוזות. המתווה של התוכנית האסטרטגית המחודשת אמור לכלול התייחסות לתכנון מערכי תחבורה ציבורית מסילתית, נתיבי תחבורה ציבוריים, שבילי אופניים, חניוני חנה וסע, מסופי אוטובוסים ומרכזי תחבורה משולבים ברחבי הארץ.
ממשרד התחבורה נמסר ש"גורמי המקצוע במשרד התחבורה הביעו תמיהה על דבריה של זילבר, שכן תמ"א 42 עוסקת במערכת הארצית ותואמת את התכנית האסטרטגית של הרכבת ל־2040. המערכות שבתוך המטרופולינים מטופלות בתוכניות האסטרטגיות של שלושת המטרופולינים הגדולים".