בלעדי לכלכליסט
דירקטוריון נמל אשדוד שוב תוקף את המנכ"ל: הנמל בכאוס
ארבעה חודשים אחרי שהדירקטוריון תקף את יצחק בלומנטל, הוא משגר אליו מכתב נוסף ומאשים אותו שהעבודה ברציף מרכזי בנמל סובלת מעיכובים קשים
המתח בין ראשי הנהלת נמל אשדוד מגיע לשיאים חדשים: ל"כלכליסט" נודע שדירקטוריון הנמל שלח לפני מספר ימים מכתב תלונה חריף למנכ"ל יצחק בלומנטל, בו הוא קובל על ניהול לקוי של העבודה השוטפת ברציפים. המכתב כולל טענות על תקלות מרובות ובלתי מוסברות בציוד הנמל ועל אי־היכולת של החברה לעמוד ביעדיה. זהו מכתב האזהרה השני ששולח הדירקטוריון לבלומנטל.
- יו"ר נמל אשדוד: "בשנתיים הקרובות הנמל ישקיע למעלה ממיליארד ש'"
- מכה לפרקליטות: תשלם למנכ"ל נמל אשדוד לשעבר שוקי סגיס פיצוי של 128 אלף שקל
- ביה"ד לעבודה אסר על עובדי נמל אשדוד להשבית את הנמל החל ממחר
לטענת הדירקטוריון, העבודה בנמל מתנהלת בכאוס. לאחר שבחודש יולי הדירקטוריון טען שבלומנטל לא מקדם היטב את פרויקט שיפוץ רציף 21, כעת טענות הדירקטוריון הן נגד ניהול העבודה השוטפת ברציף 23, שם נרשמו תקלות בארבעה מתוך שישה מנופים.
רציף 23 הוא אחד הרציפים העיקריים בנמל, והשבתת שני־שליש מהמנופים הפועלים בו מעכבת את העבודה באופן חריג. לטענת הדירקטוריון, לקוחות הנמל נפגעים מהשבתת המנופים, ולנמל נגרם הפסד כספי שהיקפו המלא טרם נאמד.
בדירקטוריון מגדירים את רצף התקלות מיולי ועד היום ככשל ניהולי, וכן כהיערכות לא טובה למוכנות הציוד. עוד נטען במכתב שהמנכ"ל בלומנטל עסוק בכיבוי שריפות ולא בפיתוח צורכי הנמל לטווח ארוך, מה שנתפס בחומרה רבה.
המכתב נשלח לכלל חברי הדירקטוריון ועל דעת נציגי רשות החברות הממשלתיות שמלווה את הניהול השוטף. כוונת הדירקטוריון אינה לעצור רק במתן האזהרה השנייה, אלא לקיים ישיבת דירקטוריון דחופה עוד השבוע על מנת לאפשר לבלומנטל להגיב על הטענות במכתב ולהציע תוכנית פעולה לפתרון המשבר בנמל.
רק ביולי האחרון נחשפה ב"כלכליסט" שליחתו של מכתב דומה, בו נכתב שהנמל "נמצא במצב של כאוס", על רקע מצבו הירוד של הציוד המשמש לפריקת אוניות. לפי המכתב, לקוחות הנמל התלוננו על פגיעה בשגרת הפריקה וההעמסה בעקבות התקלות בציוד.
אחת הדאגות המרכזיות של הדירקטוריון היא שהתקלות בנמל עלולות לפגוע במציאתו של משקיע אסטרטגי שייכנס לנמל כחלק מהרפורמה בנמלי ישראל. בנמל מחפשים השקעה של עד מיליארד שקל לרכישת ציוד ושדרוג המקום, רגע לפני פתיחת הנמל הפרטי ב־2020, שיופעל על ידי TIL ההולנדית.
חשש מרכזי נוסף קשור בכך שהנהלת הנמל אישרה לאחרונה תוכנית הצטיידות ארוכת טווח בהיקף של כ־600 מיליון שקל. אם הציוד הקיים לא מתפקד, התוכנית לא תוכל להיכנס לתוקף.
בסביבת המנכ"ל היו מי שטענו שיש דם רע בינו לבין יו"ר הדירקטוריון אורנה הוזמן בכור, מה שמוביל לניסיון להדיחו מהתפקיד. אולם המכתב האחרון נשלח על דעת ובשיתוף רשות החברות הממשלתיות, מה שמסמן שלא מדובר בתלונות על רקע אישי.
בכנס "כלכליסט" שנערך בספטמבר האחרון הביעה בכור אופטימיות לגבי האפשרות של נמל אשדוד להתחרות בנמלים אחרים. "יש לנו הזדמנות לעשות קפיצת מדרגה אזורית ולהתחרות עם נמלים באזור דוגמת לימסול ופיראוס", אמרה. אלא שעל מנת להתחרות בשאר הנמלים, נמל אשדוד צריך לתפקד באופן מיטבי, ובהיעדר ציוד תקין לא יכול הנמל להתמודד גם לא עם בעיותיו השוטפות.
ממנכ"ל הנמל נמסר בתגובה: "הנמל, מאז חודש מאי השנה, שובר שיאי תפוקות בתפעול. השיאים הם תוצאה של ניהול איכותי ברמה גבוהה".