ישראל כץ מציג: גרסאות סותרות על אופניים חשמליים
ב-2009 הודיע שר התחבורה דאז והיום כי בני 14 יוכלו לרכב על אופניים חשמליים. אתמול שינה את דעתו וקבע שמי שעדיין לא מלאו לו 16 ירכוב ייקנס ב-10,000 שקל. מה קרה לו בעשור? וגם לגבי הבטחות החדשות לא ברור כיצד ייאכפו
לכל רוכבי האופניים החשמליים, לשר התחבורה יש בשורות מצוינות עבורכם: אם גילכם הוא מעל 14, אתם יכולים לרכב על אופניים חשמליים. לכו לקרוע את הכביש. אופניים חשמליים נחשבו עד כה לרכב לכל דבר, כזה שדורש טסט ורישיון נהיגה, אבל עכשיו הכול בסדר, קחו את החברים מהכיתה ולכו לקרוע את הכביש. הצהרה זו, על ההיתר לרכב מגיל 14 והצורך להפוך את האופניים החשמליים לכלי תחבורה נטול רישוי שוחררה בידי לא אחר משר התחבורה ישראל כץ, זה היה בשנת 2009.
- האופניים החשמליים: רוכבים אל הלא נודע
- שר התחבורה יצא בתוכנית למלחמה באופניים החשמליים: עיכוב רישיון, קנס של 10,000 שקל למשדרגים
- תחזית מדאיגה: השנה ייהרגו 22 איש בתאונות אופניים חשמליים
לפי הודעתו הרשמית של משרד התחבורה אז: "שר התחבורה ישראל כץ הגיש לאישור וועדת הכלכלה של הכנסת את התקנות המתירות שימוש באופניים חשמליים. עד כה נחשבו אופניים חשמליים לכלי-רכב דו-גלגלי לכל דבר והשימוש בהם חייב רשיון נהיגה. אולם, אלה לא עמדו בתקינות משרד התחבורה ועל כן יבואם לישראל לא התאפשר. השימוש באופניים חשמליים שכן הגיעו לישראל היה בניגוד לחוק.משרד התחבורה מציינים כי דרישות הציבור להתיר השימוש באופניים חשמליים ככלי שאינו מזהם, הביאו להקמת צוות מקצועי שדנו בעניין. מסקנות הצוות גיבשו תקנות לפיהן השימוש יותר ללא כל צורך ברשיון נהיגה כאשר ההספק המקסימלי לא יעלה על 250 וואט (כשליש כ"ס), המהירות המרבית תעמוד על 25 קמ"ש וגיל הרוכב המינמלי יהיה 14".
מי יאכוף את האיסור ל"שניוי מבנה"?
אתמול, 9 שנה אחרי ההודעה הזו, אותו שר תחבורה הודיע כי הרכיבה לבני 14 כבר אסורה. מוזר, רק לפני פחות מעשור היא היתה מותרת ואפילו עודדו אותה. מי בעצם קבע שנער בן 14 הוא רוכב בטוח בכביש? לפי הודעתו של משרד התחבורה מ-2009, מי שקבע זאת הוא "צוות מקצועי של משרד התחבורה". לפי ההודעה החדשה, משרד התחבורה מחלק את הרוכבים לשניים – בני 16 שלומדים תאוריה ומבוגרים שיש להם כבר רישיון. ומה עם בני ה-14? כעת הם לא חוקיים. אם יתפסו אותם רוכבים הם יצטרכו לשלם קנס של 10,000 שקל וגם רישיון הנהיגה שלהם יעוכב בשנה כשירצו ללמוד. מי בדיוק יתפוס אותם? זה לא ברור.
בנוסף קובע משרד התחבורה שמי שיבצע "שינוי מבנה" באופניים החשמליים, ייקנס גם כן ב-10,000 שקל. מהו שינוי מבנה? זה לא ממש ברור. במכוניות למשל יש רשימה שמגיעה עם כל מכונית חדשה לישראל וגם באופנועים – שמפרטת איזו שלדה ואיזה מנוע, ומה אסור לשנות.
מי יצרן האופניים הסיני שיגיש למשרד התחבורה מסמכים מפורטים ומדויקים על אורך השלדה, רוחב הכידון, כל מה שצריך כדי לקבוע מהו שינוי מבנה? גם זה אינו ברור. אולי הכוונה היא למי שקימבן את אופניו כך שיסעו 40 קמ"ש במקום 25? ייתכן, אך כיצד נמדוד? מי יקבע את מהירות הנסיעה של האופניים ואיך? לנהגים שטסים בכביש יש את אקדחי הלייזר של משטרת ישראל לאכיפה. האם שוטרים יעמדו בכבישי הערים עם אקדח לייזר וימדדו בני נוער, או יסעו בכבישים וימנעו תאונות של מכוניות? למשרד התחבורה הפתרונים. אגב, משרד התחבורה לא מפרט כיצד יפעל לגבי כל אותם רוכבי אופניים שמשום מה החליטו לצפצף על החוק במודע: לא לעצור באדום, לזגזג, לחתוך, לפגוע. היכן האכיפה? לא ברור.
שידרוג האופניים ביוטיוב
משרד התחבורה מבטיח גם שיפעל נגד עסקים שמסירים את מגבלת המהירות על האופניים. גם זו העיה, כי העסקים הללו אינם מסירי המגבלה. היכנסו ליוטיוב וצפו בסרטוני הדרכה שבהם ילדים בני 12, שהם גם אשפי טכנולוגיה, מסבירים כיצד ניתן להפוך את האופניים החשמליים התמימים לטיל שיוט שנוסע 70 קמ"ש.
ואם לא די בכך, שר התחבורה הודיע אתמול שיפעל כדי לבחון הצמדה של לוחית רישוי לאופניים חשמליים. אלא שגם זה עומד בניגוד גמור להצהרותיו של אותו שר ב-2009 לפיהן לא נדרש רישוי.
במהלך העשור נקטלו בדרכים עשרות רוכבי אופניים חשמליים שנסעו ללא רישוי, ללא קסדה, ללא הכשרה – וזאת בחסות משרד התחבורה. כעת משרד התחבורה מבטיח לנו שהנושא מטופל על ידי צוות של מקצוענים. גם בשנת 2009 הבטיחו לנו צוות של מקצוענים והודיעו לנו שחור על גבי לבן שלא צריך תאוריה, שבני 14 יכולים לרכב על אופניים חשמליים ושהכל יהיה בסדר. מדוע שנסמוך על הצוות המקצועי החדש? בינתיים כל מה שניתן לעשות הוא לא לסמוך - לא לסמוך על משרד התחבורה ולא על הבטחות שר התחבורה והמשטרה. אם רוכבים על אופניים חשמליים, אז רק עם קסדה וכחוק. ואם אין ביטחון מלא ביכולת הרוכב להיות בטוח – פשוט להימנע.