$
רכב

מבחן רכב

הג’יפ החדש רנגלר JL, עושה כבוד לסבא: לכבוש משלט עם מזגן ושלט

רנגלר JL הוא ג’יפ קשוח שלא מבייש את הפירמה, ובטיפוס על סלעי דרך בורמה הוא משאיר אבק לכל רכב שטח בישראל. החידוש: גם על הכביש הוא מפגין התנהגות תרבותית מכל קודמיו

תומר הדר 08:0117.09.18

 

 

בראשית היה ג'יפ. JEEP. אין ג'יפ מיצובישי, אין ג'יפ טויוטה. כפי שאין רולקס קסיו. כפי שאין וויסקי פפסי.

 

ג'יפ אינו שם גנרי, ג'יפ היא יצרנית רכב אמריקאית. כמעט האחרונה שמייצרת רכבי שטח אמיתיים. ג'יפ היא הקטר של FCA, חברת האם של פיאט וקרייזלר. ג'יפ אחראית לעיקר ההכנסות שלה, למורשת, ליצירתיות. אל תעליבו את ג'יפ ותגידו שמשהו קוריאני בלי הילוך כוח הוא ג'יפ. זה פוגע.

 

בראשית היה וויליס MB, הג’יפ שבו הכל התחיל, הג'יפ של החיילים האמריקאים במלחמת העולם השנייה. אחריו בא ג'יפ CJ, ראשי תיבות של “ג'יפ אזרחי”, שג'יפ המשיכה לייצר אחרי המלחמה עבור מי שחזר מאוהב ברכב השטח הפשוט. אחר כך קראו לו "רנגלר". דורות של רנגלר באו ודורות של רנגלר הלכו, אבל הבסיס לא השתנה מאז וויליס: שלדת סולם, כלומר שתי קורות מתכת גדולות שאליהן מוברגים מנוע, תמסורת וכל היתר; שני סרנים חיים; תיבת העברה עם הילוך כוח; מתכון לחיים ארוכים בשטח ולבעיות גב.

 

עוקר הרים וטוחנם

 

יש לנו רנגלר JL, הרנגלר החדש. ואת משלט 21 לטפס עליו. משלט 21 בהרי ירושלים הוא עלייה קשה, בוגדנית. לפעמים משלט 21 טוב לג'יפאים: יורד גשם, באה שמש, הזרמים מגרשים את הסלעים, אפשר לעבור בקלות ולספר שהיה ממש פשוט. לפעמים הגשם והרוח מביאים איתם דרדרת. חושפים סלעים מרושעים. מעטים מאוד רכבי השטח בישראל שיכולים באמת לטפס כאן. פעם היו הרבה יותר. היום רנגלר הוא רכב השטח האמיתי האחרון, לפחות עד שיגיע סוזוקי ג'ימני החדש.

 

 

ג'יפ רנגלר JL ג'יפ רנגלר JL צילום: עמית שעל

 

רנגלר שלנו הוא רוביקון, הגרסה הכי קיצונית של הרנגלר. שני סרנים מחוזקים, תיבת העברה עם הילוך כוח מקוצר, מוכן לקרב. הדגם החדש של רנגלר נראה שונה מקודמו, בעיקר לטובה. יותר מודרני, יותר מדליק. יש לו פנסי לד, מכסה מנוע מנופח עם פתחי אוורור. הוא דומה לדור הקודם, אבל גם שונה: הרבה תכונות בעייתיות של הדור הקודם תוקנו. תא המטען גדול מאוד. את מכסה המנוע אפשר לפתוח עם אבזמים מיוחדים.

 

רנגלר החדש נראה יותר קרבי מרנגלר הקודם. יותר מעניין. יותר מוכן לטפס. הילוך ראשון קצר. לרנגלר החדש יש אותו מנוע בעל שש בוכנות כמו לקודמו, מנוע חזק. אך לרנגלר החדש יש תיבה אוטומטית עם שמונה מהירויות. לקודמו היו רק חמש. לכן הוא חסכוני יותר. גם יותר נמרץ. יותר כיף.

 

עבור רוביקון החדש, משלט 21 הוא בדיחה. הוא מצויד בתיבת העברה משודרגת ומחוזקת, לשטח קשה. ניתוק מוט מייצב משחרר את המתלה הקדמי כדי שיעבוד ללא הפרעות. נעילת דיפרנציאל אחורית, נעילת דיפרנציאל קדמית. ארבעת הגלגלים מסתובבים בתיאום מושלם בלחיצת כפתור, מוחצים סלעים בקלות. רק לכוון את ההגה ולנסוע, גם אם מלפנים יש קיר שקשה לעבור אפילו ברגל.

 

שיפור באיכות חיים

 

נא לקרוא היטב: ג'יפ רנגלר רוביקון החדש הוא רכב השטח הטוב ביותר שניתן לרכוש כיום בישראל. יש רכבי שטח שיצליחו לעבור את רוב מסלולי השטח הקשים בארץ. הם ייאבקו קצת. אולי יפעילו את בקרת המשיכה האלקטרונית. רוביקון מסוגל לצחוק על כל מסלולי השטח הקשים בישראל. ואם תצוץ בעיה, לרוביקון יש קטלוג עבה של תוספות ושדרוגים.

 

בכל הקשור לתא הנוסעים, רנגלר JL הוא הרנגלר הטוב ביותר שהוצג עד כה. בלי להעליב, הוא עושה צחוק מקודמו. רנגלר הקודם היה צפוף יחסית. איכות החומרים של לוח המחוונים שלו היתה מחווה יפה לרכבים קוריאניים של תחילת המאה הנוכחית. רנגלר JL הוא עולם אחר. קודם כל, לוח המחוונים בנוי היטב. מחובר היטב. אין כאן רצועות חשופות או חוטים גלויים, שבמפתיע הופיעו ברנגלר הקודם. יש לוח מחוונים נאה בצבעי הגוף, פתחים אחוריים למזגן, מערכת שמע מעולה. בקרת אקלים נעימה, כיסאות מפנקים. נגן מוזיקה מקורי, ידית ההילוכים מדליקה, עם סמל גדול של ג'יפ משנות הארבעים, כבוד לסבא רבא.

 

ג'יפ רנגלר JL מבפנים ג'יפ רנגלר JL מבפנים צילום: עמית שעל

 

רנגלר שלנו עמוס תוספות, ולא בכדי. בשנים האחרונות ג'יפ הפכה ללהיט יבוא אישי ויבוא מקביל, כלומר יבוא שלא דרך היבואן הוותיק, שאליו יגיע JL רק בעוד כמה חודשים. משוגעים לדבר מייבאים לבד רכבים עמוסים בכל טוב. גם רנגלר שלנו הגיע כך לארץ, באמצעות חברת "סופר ג'יפ".

 

הנדסת האנוש טובה. לא מושלמת, כי עדיין יש רעשי רוח ניכרים מכיוון הגג בזמן הנסיעה. וההתנעה עם הכפתור לא נוחה במיוחד. קשה לדעת איך היא תתנהג בשטח. הגג כמובן פריק, אפשר להסיר ולהשאיר במחסן.

 

התנועה נגד עינויים

 

רבע שעה על השעון. קפה שחור, ביסקוויטים עבשים. ג'יפ רנגלר JL נמצא בראש משלט 21. יש חבורות של ג'יפאים שמשלימות את אתגר המשלט תוך חמש או שש שעות. חלקם שוברים מוטות הגה, אחרים מעקמים גלי הינע, כמה מתהפכים. רנגלר JL צוחק על כולם מלמעלה, משקיף על דרך בורמה, שם אבות אבותיו פרצו דרך לירושלים.

 

ועכשיו בכביש. נסיעה לגוש דן, נקודת תורפה מסורתית של רנגלרים. רכב עם שני סרנים חיים, שלדת סולם וגג פריק לא מבטיח לנוסעים חיים קלים. מתכנני ג'יפ המקורי לא חשבו על מבנה אווירודינאמי, שיחתוך את האוויר וימזער רעשים. מתכנני רנגלרים צריכים לעשות כבוד לסבא־רבא ולענות את הנוסעים בכביש. אבל רנגלר JL שונה. זה הרנגלר הכי מתורבת שנהגנו בו אי־פעם.

 

ראשית, בידוד הרעשים מצוין. הרבה יותר טוב מקודמיו. שנית, הנסיעה נוחה. ג'יפ טוענת שהשלדה שודרגה, שחלקי גומי הוחלפו בחלקים שימנעו רעשים. שבידוד הקול שודרג. ג'יפ צודקת. ברנגלר JL אפשר לנסוע שעות בלי להתעייף, ליהנות

מבקרת אקלים מוצלחת, ממנוע חזק, ממושבים טובים ועמוקים, אפילו מאחיזת כביש סבירה בהחלט.

 

לסיכום, קשה שלא להתרשם מרנגלר JL. במיוחד בגרסת הרוביקון הקרבית. כיום לא משווקים בישראל כלל רכבי שטח אמיתיים, עם שני סרנים חיים, מה שדוחף מעלה את הביקוש לרכבים כאלה בשוק המשומשות. תשאלו את כל מי שמנסה לקנות ג'יפ רנגלר בן שנתיים, במיוחד כזה שעבר שדרוגים נוספים. אך רנגלר JL הוא בפירוש משהו אחר. ההבדלים בינו ובין הרנגלר היוצא גדולים ‑ אבל לא ביכולות המרשימות בשטח, אלא באיכות החיים שהוא מעניק ליושביו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x