קנס של 5.2 מיליון שקל לחברת טלמרקטינג שהטעתה קשישים
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להטיל עיצום כספי על חברת ביג סייל חברה לשיווק ישיר יהונתן בע"מ. הסיבה לטענתה: החברה נקטה בתהליך השיווק והמכירה בפעולות של הטעיה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים, וביניהם קשישים. "מדובר בכוונת חיוב גבוהה, המדגישה את חומרת ההפרות"
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה היום (ד') לחברת ביג סייל חברה לשיווק ישיר יהונתן בע"מ, על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בסך 5,261,600 שקל.
ברשות מסבירים, כי הטלת העיצום היא חלק מהמאבק הכולל שמנהלת הרשות נגד חברות הטלמרקטינג המטעות בעיקר את אוכלוסיית הקשישים. לדברי הרשות, מדובר בכוונת חיוב גבוהה, המדגישה את חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה.
עם זאת, לחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב-20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן. בנוסף, לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו, בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
ברשות ציינו, כי בעקבות עבודת מודיעין ותלונות שהתקבלו מצרכנים החלה חקירה ממנה עלה, כי חברת ביג סייל פנתה למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות (טלמרקטינג) על מנת לבצע עסקאות מכר מרחוק. במהלך השיחות הציעה לצרכנים הצעות לקניית מוצרים שונים, כגון: תכשיטי זהב ויהלומים, בשמים, כלי איפור, מכשירי חשמל קטנים וכלי מיטה.
"מצגי שווא מטעים במטרה להיקשר בעסקה"
"שיחות המכירה התבססו על הצגת מצגי שווא מטעים שונים ומגוונים, במטרה להיקשר עמם בעסקה", נכתב בהודעה. "במקרים רבים טענו נציגי החברה כי לצרכן קיים חוב כאשר רכש בעבר מהחברה וטרם פרע את חובו, בפועל צרכנים אלו כלל לא היו בעלי חוב לחברה, וברוב המקרים לא רכשו מהחברה בעבר".
בנוסף נכתב, כי "במקרים אחרים, טענו נציגי החברה כי מזה שנה או שנתיים הוא נהנה ללא תשלום ממעמד של 'חבר מועדון', ועל פי כללי המועדון לכאורה, עליו לשלם עתה דמי חבר למשך זמן נוסף (המגולם בקניית מוצר). בפועל, כל לקוחות החברה היו שייכים למועדון חברות זה והחברה לא גבתה תשלום בעבור שיוך למועדון".
בנוסף, לטענת הרשות, "החברה ביצעה השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים על מנת להיקשר איתם בעסקה. כאשר נאמר לצרכנים כי צברו נקודות זכות בחברה או בחברת האשראי, ויש באפשרותם לממש נקודות אלו בקבלת מתנה ללא תשלום, או בעלות משלוח בלבד. כחלק משיטות ההשפעה הפסולות בהן נקטה החברה, נהגו נציגיה לבצע פניות חוזרות ונשנות לצרכנים, ובקשות הצרכנים לחדול מההתקשרויות לא נענו".
"הילכו אימים על צרכנים"
ברשות ציינו, כי "החברה לא נשמעה להבהרות הצרכנים לפיהם אינם בעלי חוב לחברה וכי מעולם לא היו חברי מועדון אצלה, ואף הגדילה לעשות ונציגיה הילכו אימים על הצרכנים, רבים מהם קשישים, באמרם כי החברה תפעל בכל כוחה על מנת לגבות מהם את החוב לכאורה, אשר כלל לא היה קיים.
"כאשר מסרו הצרכנים את פרטי האשראי על מנת לסלק את חובם לכאורה, או לקבל מתנות כהבטחת החברה בעלות משלוח בלבד, או לצורך זיהוי למימוש הנקודות שצברו לכאורה, נטלה החברה חירות לעצמה לעשות בכרטיס האשראי ככל שעולה על רוחה וחייבה את הצרכנים ללא קבלת הסכמתם המפורשת, וסיפקה את המוצרים לביתם ללא הסכמתם המפורשת, וכך צרכנים רבים ידעו על עצם הרכישה רק לאחר שקיבלו את המוצרים לביתם".
ענת בן עזרא דוקן, סמנכ"ל אסדרה ומנהל ומ"מ ראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי "הטלת העיצום היא עוד צעד במלחמה של הרשות בתופעה של חברות הטלמרקטיג הפוגעות בעיקר בצרכנים קשישים. הרשות פועלת במישורים רבים בתחום ובכלל זה ענישה ביד קשה, חקיקת חוקים שיגבילו את יכולת הפעולה של החברות ועוד. מדובר בחברה המשתמשת בשיטות נבזיות על מנת להטעות את הצרכנים תוך ניצול תמימותם וחולשתם".