בלעדי לכלכליסט
התעשייה האווירית מעבירה לארה"ב ייצור מרכיב מרכזי של החץ
העתקת הייצור היא חלק מתוכנית של התעשייה האווירית להגדלת היקף הפעילות בארה"ב והיא גם תאפשר לחברה להתמודד עם ההסכם הביטחוני החדש עם ארה"ב, שקובע שב־2029 אפשר יהיה לרכוש בכספי הסיוע הצבאי רק נשק אמריקאי
התעשייה האווירית השיקה לראשונה קו לייצור רכיב מרכזי של מערכת החץ 3 במפעל השוכן בארה"ב. קו הייצור הוקם בחודשים האחרונים בידי חברת Stark Aerospace השוכנת בסטארקוויל, מיסיסיפי שבארה"ב ונחנך בשבוע שעבר בטקס שבו השתתפו מושל מדינת מיסיסיפי פיל בריאנט, חברי קונגרס אמריקאים, ובכירים ממשרד הביטחון הישראלי. סטארק היא חברה־נכדה של התעשייה האווירית, והיא בבעלות חברת הבת של התעשייה האווירית בארה"ב ‑ IAII. היא נוסדה על ידי התעשייה האווירית ב־2007 כדי לייצר מל"טים שסופקו לחברת נורת'רופ האמריקאית.
- באיחור של 3 שנים: הנפקת התעשייה האווירית תצא לדרך ב-2019
- עסקת ענק לתע"א: תחכיר 5 כלי טייס בלתי מאויישים לגרמניה תמורת 2.1 מיליארד שקל
- התעשייה האווירית תמכור לפינלנד טיל ים-ים ב-162 מיליון יורו
ההחלטה על הקמת קו הייצור לחץ 3 בארה"ב התקבלה משום שישראל מחוייבת לכך במסגרת הסכמים עם הממשל האמריקאי לפיתוח מערכות הגנה מפני טילים. מנהלת חומה של משרד הביטחון והסוכנות להגנה מפני טילים של ארצות הברית (MDA) פועלות בשיתוף פעולה לפיתוח מערכות הגנה אלה, כאשר המימון משותף. על פי ההסכמות בין הצדדים חלק מתהליך הייצור צריך להתבצע בארה"ב, ומערכת החץ היא נדבך מרכזי במערך ההגנה מפני טילים.
בשל מגבלות ביטחוניות לא ניתן לציין מה שיעור ההשתתפות של האמריקאים במימון הפרויקט ומה שיעור פעילות הייצור שחייבת לעבור לשם, אך בעבר פורסם בכלי תקשורת זרים כי הם ישקיעו מאות מיליוני דולרים בפרויקט החץ 3. כמו כן, היקף ההתקשרות של התעשייה האווירית עם החברה־הנכדה נאמד בעשרות מיליוני שקלים.
הרכיב שייוצר במפעל האמריקאי הוא הזביל ‑ מעין צינור העוטף את הטיל כאשר הוא מונח במשגר. זוהי מערכת הכוללת רכיבים אלקטרוניים מתוחכמים שמאפשרים להעביר פקודות לטיל. ייצורו של הזביל מורכב ומדויק משום שהוא חייב להיות עמיד בפני החום העז בעת שיגור הטיל.
תוך עשור רכישות יבוצעו רק מהתעשייה האמריקאית
העתקת הפעילות לארה"ב היא חלק מתוכנית של התעשייה האווירית להגדלת היקף הפעילות שלה בה. אחת הסיבות המרכזיות לכך הוא הסכם הסיוע עם האמריקאים שבמסגרתו ישראל התחייבה כי תוך עשור הרכישות יבוצעו רק מתעשייה אמריקאית. זאת בעוד שכיום כ־26% מכספי הסיוע (800 מיליון דולר) מופנים לתעשייה בארץ.
דברים אלה סוכמו במזכר ההבנות שנחתם בספטמבר 2016 ומפרט את הסכומים והתנאים של הסיוע הצבאי שתקבל ישראל מארה"ב החל מ־2019 ולעשר השנים הבאות. בתקופת ההסכם ישראל תידרש לחתוך בהדרגה את השקעה בתעשייה המקומית באמצעות כספי הסיוע עד למצב שבו בעוד עשור כל הכסף יופנה לתעשייה אמריקאית.
בועז לוי, סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת טילים וחלל אומר בשיחה עם "כלכליסט" על קו הייצור שנחנך בארה"ב כי "זו פעם ראשונה שמערכת שלמה מקצה לקצה מיוצרת בארה"ב כשכל הידע מגיע מהתעשייה האווירית. זה תחילתו של תהליך שמתאים להגדרת מזכר ההבנות בין שני הממשלים. אנחנו נערכים למימוש מזכר ההבנות ולכן זה אירוע חשוב".
לוי מוסיף כי התוכנית היא להקים בארה"ב קווי ייצור של רכיבים נוספים בטיל כך שהתעשייה האווירית תעמוד בהסכמות עם האמריקאים. זה תחילתו של מהלך רחב, משום שמהרגע שמשקיעים ביכולות האלה בארה"ב בונים תשתית לעוד פרויקטים. בסופו של דבר אותם מעניין כמה עבודה אני מביא ובמפעל סטארק יש היום למעלה מ־100 עובדים".
בעתיד יהיו יותר ויותר לקוחות של החץ
פיתוחו של החץ 3 החל ב־2010 ובינואר 2017 נמסרה סוללה טילים ראשונה למערך ההגנה האווירית בחיל האוויר. כעת בתעשייה האווירית מניחים יסודות לקו ייצור סידרתי. הטיל מפותח בשיתוף פעולה עם חברת בואינג על בסיס הסכם אסטרטגי שנחתם בין החברות ב־2002, אז היה זה לצורך פיתוח חץ 2, ההסכם הורחב ב־2012 ולפיו בואינג מייצרת מכלולים של הטיל שמורכב בסופו של דבר במפעל מל"מ של התעשייה האווירית.
המערכת שמכונה חץ 1 היא גירסת ניסוי שלא עברה לייצור סדרתי, מערכת חץ 2 יוצרה ונמסרה למשרד הביטחון, תשמש את צה"ל עוד שנים ובתעשייה האווירית ממשיכים לתחזק אותה אך כבר אין ייצור סדרתי של מכלולים במערכת. מסיבות של בטחון מידע אי אפשר לדעת מהי כמות כוח האדם שעוסקת בייצור חץ 2. כעת התעשייה האווירית פועלת לייצור מערכת חץ 3 שתסופק למשרד הבטחון, ובשאיפה כי בעתיד יהיו למערכת לקוחות נוספים.
משה פתאל, ראש מנהלת חומה במשרד הביטחון אומר כי חניכת קו הייצור החדש היא "הישג, המייצג שיתוף פעולה ארוך טווח ופורה בין ארה"ב וישראל לבניית מערך ההגנה האווירית נגד טילים של מדינת ישראל. השותפות של משרד הביטחון, באמצעות מנהלת 'חומה' שבמפא"ת (המנהל המחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית) עם הסוכנות האמריקtית להגנה מפני טילים (MDA) הובילו לפיתוח מיירט, שיחד עם חץ 2, מרחיב את מעטפת ההגנה האווירית על מדינת ישראל. חברת סטארק מצטרפת ליצרנים רבים נוספים בארה"ב העושים עבודה יוצאת דופן ביצור רכיבים מתקדמים במערכות הנשק חץ, קלע דוד וכיפת ברזל".
הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית, אמר ל"כלכליסט" כי "שיתוף הפעולה הבטחוני בין ארצות הברית לישראל הוא הדוק והתעשייה האווירית גאה לקחת בו חלק. מערכת החץ היא הישג טכנולוגי מהמעלה הראשונה של עובדי התעשייה האווירית וגאווה כחול לבן. התעשייה האווירית תמשיך לבצע מהלכים להעמקה וחיזוק פעילותה המשותפת עם השוק האמריקאי, זאת הן כחלק מההיערכות לשינויים בהסכם כספי הסיוע שבין הממשלות, והן לאור ראייתנו את השוק האמריקאי כאסטרטגי ומרכזי לצמיחתה של החברה".