$
100 המשפיעים

מקום 10

איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל: ביצר את מעמד־העל של הרשת

אברכהן חיזק את המותג הפרטי והרחיב אותו לתחומים חדשים כמו תחליפי חלב לתינוקות ומשקאות קלים, ובמקביל החל בהעלאת מחירים זוחלת

נורית קדוש 00:4505.09.18
איציק אברכהן מצא את עצמו לאחרונה במאבק ענק עם דסק"ש של אדוארדו אלשטיין, בעלת המניות הגדולה בשופרסל (ולשעבר בעלת השליטה), בשאלה מי יאחז את המושכות ברשת המזון הגדולה בישראל. קשה לדעת איך יסתיים המשבר הזה ואם חוזהו של אברכהן, שפוקע בנובמבר, יחודש — אבל כך או כך, השפעתו של אברכהן על שוק קמעונאות המזון השנה רחוקה מלהתפוגג.

 

את 2018 פתח אברכהן עם קבלת אישור רשות ההגבלים העסקיים לרכישת ניו־פארם תמורת כ־130 מיליון שקל, ועל הדרך הצליח באמצעות הרכישה לעקוף את האיסור לקנות חנויות במרבית אזורי הארץ, שרשות ההגבלים הטילה בחוק המזון. עוד קודם לרכישת ניו־פארם תיעל אברכהן את מרצו לטובת הרחבת הפער בין שופרסל לשאר רשתות המזון בארץ. זה החל עם השקת המרכז הלוגיסטי במודיעין, שהוקם בהשקעה של כ־400 מיליון שקל. הקמת המרלו"ג שירתה את אברכהן בהעברת השליטה בחנויות מידי הספקים לידיו באופן מלא: במקום עשרות משאיות שהגיעו לכל חנות, היו אלה אנשי החברה שניהלו בעצמם את האופרציה, והוא אף חייב את הספקים בעלויות השינוע. השיפור ברווחיות ניכר בתוך זמן קצר.

 

לדירוג המלא של 100 המשפיעים לשנת 2018 לחצו כאן

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל צילום: נמרוד גליקמן

 

אברכהן חיזק את המותג הפרטי והרחיב אותו לתחומים חדשים כמו תחליפי חלב לתינוקות ומשקאות קלים, ובמקביל החל בהעלאת מחירים זוחלת, גם במקרים שבהם היצרנים עצמם לא שינו את מחירי המוצרים. לדבריו מדובר בהתייקרות של 1% בלבד בסל הקניות, אולם בפועל חלק מהמוצרים התייקרו בשיעור חד יותר ושיפרו את רווחיות הרשת. בשל גודלה של שופרסל, היתה למהלך זה השפעה על המגמה בשוק כולו.

 

ההחלטה שלא להאריך את ההסכם עם לאומי קארד להנפקת כרטיסי אשראי חוץ־בנקאיים ללקוחות הרשת, אמנם נכפתה על אברכהן על ידי אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה דאז, אבל היא אמורה לשרת את הרשת בשנים הקרובות. חודשים ספורים אחרי המעבר לכרטיס מועדון עם כאל, גייסה שופרסל יותר מ־400 אלף מחזיקי כרטיס אשראי, ועד סוף השנה תגייס להערכתה 500 אלף לקוחות, כפי שהיו לה לפני המעבר.

 

מה הלאה? אברכהן הכין תשתית של כניסה לתחום התיירות (עם גוליבר), התרחבות לתחום הביטוחים (עם AIG), והגדלת סל הקניות באמצעות שותפות עם חברה אמריקאית להקמת אתר שיאפשר להזמין מוצרים מחו"ל בזמן קצר ובעלויות שילוח נמוכות. ובעוד הרשתות המתחרות עוד עסוקות בקליטת הסניפים שקנו ממגה (שקרסה לפני שנתיים), בשופרסל כבר אישרו השקעת 600 מיליון שקל בשני מרלו"גים אוטומטיים שישרתו את זרוע האונליין המתעצמת של הרשת; הכוונה היא להכפיל את מכירות האונליין בתוך חמש שנים לכ־3.5 מיליארד שקל, ולצנן את התיאבון של אמזון המתקרבת לנגוס בשוק המזון המקומי. כעת נותר לראות אם את פירותיהם של מנועי הצמיחה האלה יקצור אברכהן עצמו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x