$
בארץ

תל אביב רוצה אירופה: לקחת רכבת בלי להזיע

קשה להגיע לתחנות הרכבת? משרד התחבורה, עיריית ת"א, נתיבי איילון ורכבת ישראל שותפים לתוכנית אסטרטגית “אגן איילון 2025", המיועדת להנגיש את התחנות לציבור המשתמשים. בין הפתרונות המוצעים: דרגנועים, שבילי גישה וחניוני אופניים

ענת דניאלי 07:0623.08.18

משרד התחבורה, עיריית תל אביב, חברת נתיבי איילון ורכבת ישראל חברו יחד למאמץ משותף לייצר תחבורה “בת קיימא” בתוכנית אסטרטגית המכונה “אגן איילון 2025”, שכשמה מתוכננת לשנה שבה יתחילו לפעול קווי הרכבת הקלה בתל אביב, הסגול, הירוק והאדום.

 

 

 

ב”בת קיימא” הכוונה להנגשת תחנות הרכבת להולכי רגל, רוכבי אופניים ולמשתמשים באוטובוסים. בשלב ראשון יונגשו תחנות הרכבת ההגנה והשלום בתל אביב, ובשלב מאוחר יותר גם התחנות בצומת חולון ומשה דיין. גם תחנות האוניברסיטה ומרכז סבידור בתל אביב מתוכננות להיות מונגשות, אך בתוכנית נפרדת.

 

"מדובר במהלך רחב היקף ומשמעותי לקדם תכנון בראייה כוללת של תחנות הרכבת בתל אביב־יפו בכלל ובאגן איילון בפרט, לטובת שדרוג השירות לתושבים והגדלת היקף הנוסעים ברכבת", אומרת מיטל להבי סגנית ראש עיריית תל אביב, יו"ר מרצ, המתמודדת לראשות העיר ומחזיקה בתיק התחבורה בינוי ותשתיות.

 

 

 

הפרויקטים המתוכננים באגן איילון מחולקים לשני טווחי זמן: עד 2025 ועד 2045. לדברי הרמינה דוד, ראשת אגף תשתיות ותיאום רשויות בחברת נתיבי איילון, “עד 2025 יקודמו פרויקטים שלא דורשים טיפול סטטוטורי, ואילו לטווח הארוך מתוכננים פרויקטים שלוקחים בחשבון את המהפכה התחבורתית (מסילות רכבת נוספות וקווי רכבת קלה) שתהיה במרחב עד 2045 וידרשו גם טיפול סטטוטורי".

 

דוד הוסיפה כי הפרויקטים קצרי הטווח בתחנות הרכבת באגן איילון כוללים הקמת שבילי אופניים, מדרכות רחבות, הצללה להולכי רגל, נתיבי תחבורה ציבורית מופרדים, חניות אופניים ואופנועים, עמדות המתנה למוניות ועמדות הורדת נוסעים לרכב פרטי. “בחינת הפתרונות למרחב השלום נמצאת בשלב מתקדם. חלופות התכנון ל־2025 שומרות על גמישות תכנונית שתאפשר בעתיד מתן פתרונות לטווח הארוך. הצלחת הפרויקט תדרוש שינוי הרגלי הנוסעים, אכיפה ושיתוף פעולה של הציבור".

 

בתחנת האוניברסיטה, שאינה נכללת בתוכנית אגן איילון, יוספו דרגנועים שייקחו את הנוסעים ישירות לקמפוס, במקום שייאלצו לטפס טיפוס מפרך במעלה המדרגות. ואילו בתחנת הרכבת מרכז סבידור צפוי שדרוג למסוף 2000, מתחם ענק של תחבורה ציבורית. 

 

לדברי להבי, שיתוף הפעולה בין הגורמים השונים התבקש לאור העובדה שרכבת ישראל יכולה לבנות תחנות רכבת על זכויות דרך כמו איילון, ללא תיאום עם העירייה ועם הסביבה, כלומר התאפשר לבצע פרויקטים כאלה רק באמצעות תיאום הנדסי, ללא כל ראייה הוליסטית שתביא בחשבון את צורכי הנוסעים: "דבר זה יצר תחנות שמנותקות מסביבתן וכשלים בהגעה וביציאה מהתחנות. באמצעות שיתוף הפעולה והחיבור בין בעלי העניין, ובהם רכבת ישראל, משרד התחבורה והעירייה, הצלחנו ליצור שינוי תפיסתי שמעמיד את תחנות הרכבת כמוקד שסביבו יש לתכנן את המרחב באופן שמשרת את המטרה של הנעת נוסעים וגם את ההנעה של הנוסעים מהרכבת ומההגעה ליעד".

 

ועדת היגוי עליונה של אגן איילון תתכנס באוקטובר בעיריית תל אביב, ואז כלל הגורמים המעורבים יבחרו חלופות סופיות לביצוע הפרויקטים. ה’פרוגרמה’, השלב הראשון בתכנון, שכולל בעיקר צרכים והגדרות כלליות, כבר מוכנה בחלק מן הפרויקטים, כך שכבר אפשר להבין מה פחות או יותר הולך להתבצע ברמה העקרונית במספר תחנות.

 

"הליך העבודה הזה מבטיח את האפשרות לפיתוח מיטבי של תחנות רכבת ישראל מתוך ראייה תכנונית אסטרטגית וארוכת טווח, שצופה את העלייה בביקושים העתידיים לנסיעות עד לכדי 25% מהיקף הנסועה, וזאת כדי להבטיח חיבוריות וקישוריות של התחנות לסביבתן”.

 

 

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב צילום: עדי אדר

 

בתחנת ההגנה עוברים כ־20 אלף נוסעים מדי יום. מהפרוגרמה עולה כי בתחנה זו יש צורך להרחיב את גשר ההגנה מצפון ומדרום, להרחיב את המדרכה ולייצר מעבר לקו הסגול מצפון. כמו כן יש צורך ליצור רחבה להורדת נוסעים מרכב פרטי (“נשק וסע”), ולבנות חניוני אופניים, ייתכן אוטומטיים. חברת נתיבי תחבורה עירוניים מופקדת על הפרויקטים על הגשר, וחברת נתיבי איילון אחראית על המבנים שמתחת לגשר. התוכנית כפופה לתכתיבי הקו הסגול, המצוי בתכנון מפורט. להבי הוסיפה כי בהגנה גם מתוכננת "הסדרה של חניון מתחת לגשר ההגנה והעלאת רמת הניקיון והשירות בסביבה".

 

בתחנת רכבת השלום עוברים 40 אלף נוסעים ביום. התחנה עמוסה מאוד והנוסעים סובלים מקושי להגיע לאמצעי תחבורה שונים ממנה ואליה. על פי הפרוגרמה שמגדירה את הצרכים במקום, יוספו ארבע תחנות בכל צד של גשר השלום, וייתכן כי יוסף להם קירוי שיקל על הממתינים בשמש. עוד מוצע שיוקצה מקום לכ־550 חניות אופניים, אולי בחניון אוטומטי שיורד מן הגשר.

 

בגשר השלום צפויים להוסיף שבילי אופניים משני הצדדים ברוחב 3 מטר, המדרכה גם כן תהיה ברוחב 3.5-4 מטרים מכל צד של הגשר ויהיה נתיב תחבורה ציבורית

מופרד לשני הכיוונים. עוד מתוכננים פתרונות להעלאה והורדת נוסעים ממוניות וחניה מוסדרת לרכב שיתופי.

 

בתחנת רכבת מרכז סבידור עוברים 40 אלף נוסעים מדי יום. בימים אלה עמלים שם על יצירת שדרה מוצלת שתחבר בין טרמינל הרכבת למסוף 2000, שהוא מקום תחנתם של אוטובוסים ומוניות רבים מאוד. כמו כן יתווסף שם שילוט אלקטרוני כדי להימנע מהגעה לעמדת המודיעין וממעבר דרך המסופים. כמו כן יהיה מסוף מרכזי אחד לחניית האוטובוסים, ולא כמה מפוזרים. בנתיבי איילון מסבירים שהולכי הרגל ינותבו לדרך נמיר ולפרשת דרכים. שיפוץ החלק המערבי במתחם צפוי לסיום באוקטובר הקרוב, ושיפוץ החלק המזרחי ומול הרכבת הכולל את השדרה צפוי להסתיים ביולי 2019. גם בו יהיו מסופי עצירה להורדת נוסעים.

 

בתחנת רכבת האוניברסיטה עוברים כ־20 אלף נוסעים ביום. בתחנה זו מתוכנן דרגנוע שיוביל לטיילת המדע בקמפוס האוניברסיטה, 17 מטר גובה של מקטעים מקורים, וכן תוספת של מעלית ושבילי גישה. הפרויקט הוא בשיתוף משרד התחבורה, רכבת ישראל אוניברסיטת ת"א והעירייה. עלות הפרויקט כ־16 מיליון שקל, בחלוקה שווה בין הצדדים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x