בלעדי לכלכליסט
לא רק לרכב אוטונומי: תדרים חדשים יאפשרו למכוניות לשוחח
מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה מקדת טכנולוגיה שמאפשרת לכלי רכב לתקשר ביניהם ועם מתקני תשתית. תדר ראשון הוקצה כפיילוט, ושניים יוקצו בשנה הבאה
משרדי התחבורה ומנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, החלו להקצות החודש תדרי קישוריות לרכב, שעל גבם יוכלו מכוניות "לשוחח" בינן לבין עצמן ועם תמרורים ורמזורים בצד הדרך ‑ כך נודע ל"כלכליסט". תקשורת כזו היא חיונית לפעולת כלי רכב אוטונומיים, אבל צפויה לשמש בקרוב גם במכוניות מאוישות.
תדר ראשון שכבר הוקצה ישמש לפיילוטים ולבדיקות קישוריות של יצרני רכב וחברות טכנולוגיה. התדר הוא ברוחב 10 MHZ ופעיל בתחום של 5.9 GHZ. עם התקדמות הניסויים ברכב אוטונומי שעורכות בישראל חברות טכנולוגיה ורכב, מתכנן משרד התקשורת להוסיף בשנה הקרובה עוד שני תדרים.
- מכונית מירוץ אוטונומית: פריצת דרך מגניבה או מסמר בארון של הספורט המוטורי?
- התאונה האוטונומית: אובר מאשימה את הש"ג, מפטרת 100 נהגי בקרה
- הניסוי של דיימלר ובוש: מוניות אוטונומיות בעמק הסיליקון
טכנולוגיית התקשורת בין כלי רכב שמפתחים היום יצרנים כמו ג'נרל מוטורס ופולקסווגן כוללת שני נדבכים. הראשון הוא טכנולוגיית V2V, כלומר vehicle to vehicle. זו מאפשרת לכלי הרכב להחליף מידע בשעת נסיעה, למשל על מיקומם. במקרה של קרבה מופרזת, הם יכולים לבלום אוטומטית ולהימנע מתאונה.
השני הוא טכנולוגיית V2I, כלומר vehicle to infrastructure. זו מאפשרת לכלי רכב לתקשר עם מרכזי שליטה נייחים כמו רמזורים, ולקבל למשל התראה לפני שהאור מתחלף לאדום.
שתי צורות התקשורת יוכלו להגביר את הבטיחות הפסיבית של מכוניות רגילות ואוטונומיות, אך יש להם פוטנציאל רחב לשימושים נוספים.
קישוריות רכב כבר משמשת בכמה מדינות אירופה ונמצאת בתהליכי אישור בארצות הברית. היא עדיין משמשת רק בניסויים, אך כמה יצרנים מתכוונים להטמיע אותה במכוניות כבר ב־2019.
לדברי ד"ר ענת בונשטיין, ראש מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד רה"מ, "הקצאת התדר היא שלב נחוץ בקידום התחבורה החכמה. היכולת של רכבים לתקשר אחד עם השני ועם התשתית היא קריטית להשגת פתרונות תחבורה מתקדמים. לצד הקצאת התדר אנו ושותפינו במשרדים השונים ממשיכים בקידום צעדים נוספים על מנת למצב את ישראל בחזית הטמעת פתרונות תחבורה חכמה".
שר התחבורה ישראל כץ מסר: "משרד התחבורה בראשותי ימשיך להוביל את מדינת ישראל ולהפוך אותה לראש חץ לתחבורה עתידנית ולשימוש בטכנולוגיות חכמות. הטכנולוגיה מתקדמת בצעדי ענק, והחובה שלנו כממשלה היא ללוות אותה מהבחינה הרגולטורית כדי שניתן יהיה ליישם אותה בהקדם. ישראל תמשיך לקדם את המחקר והפיתוח בתחום התחבורה החכמה, והיא תימנה בין המדינות המובילות בעולם בתחום זה".