בלעדי לכלכליסט
מכירות ג'יפ ביבוא מקביל: 15% ממכירות היבואן הרשמי
נתוני משרד התחבורה חושפים מי המותגים המובילים ביבוא מקביל של מכוניות לישראל
רכבי טויוטה היו הנפוצים ביותר שהובאו לישראל ביבוא מקביל במחצית הראשונה של 2018, כך לפי נתונים של משרד התחבורה שהגיעו לידי "כלכליסט". בששת החודשים הראשונים של השנה יובאו לארץ ביבוא מקביל 513 רכבי טויוטה מתוך 655 מכוניות ביבוא מקביל (78%). באותה תקופה ייבאה לישראל יבואנית טויוטה הוותיקה יוניון מוטורוס כ־17.53 אלף רכבי טויטה, כך שמספר המכוניות שיובאו ביבוא מקביל הגיע רק ל־3% ממכירותיה.
המותג השני בהיקף היבוא המקביל הוא דווקא ג'יפ של היצרנית האמריקאית קרייזלר. בחצי השנה הראשונה הובאו לארץ ביבוא מקביל 78 רכבי שטח של ג'יפ, שהיוו 15% מהיקף הפעילות של יבואנית ג'יפ הוותיקה סוכנות מכוניות לים התיכון, שהסתכמה ב־513 ג'יפים. במקום השלישי בטבלת היבוא המקביל נמצאת מרצדס, עם 33 מכוניות ביבוא מקביל — פחות מאחוז ביחס ל־2,693 המכוניות שהביא באותה תקופה יבואנית מרצדס כלמוביל.
מותגי הרכב שמובאים לארץ ביבוא מקביל תלויים פחות בביקוש מצד הצרכנים הישראלים ויותר בשאלה איזה מכוניות יכולים היבואנים המקבילים לרכוש בזול. בחלק מהמותגים המיובאים לארץ, בעיקר הקוריאנים, מחירי הרכישה הנמוכים שמקבלים היבואנים הוותיקים מהיצרניות מחסלים את נסיונם של היבואנים המקבילים להתחרות בגזרת המחיר.
אך במותגים אחרים כטויוטה וג'יפ סוכני היבוא המקביל מצליחים למצוא עסקאות משתלמות. דוגמה בולטת לכך היא דגם הקומפאס של ג'יפ, שהיה זמין לרכישה בישראל ביבוא מקביל בגרסת השטח הקיצונית זמן רב לפני הבאתו לארץ בידי היבואן הוותיק.
במקביל להחלת רפורמת היבוא המקביל לפני כשנתיים ציין שר התחבורה ישראל כץ כי מכוניות ביבוא מקביל יהיו זולות מאלו המובאות ביבוא סדיר, וצפה כי הדבר יוריד גם את מחירי המכוניות שמייבאים היבואנים הוותיקים. בפועל יבואני הרכב המקבילים הציעו את מרכולתם בהנחות מינוריות אם בכלל בהשוואה ליבואנים הוותיקים, וטרם נרשמו ירידות מחירים משמעותיות בשוק. עם זאת, היבואנים המקבילים מציעים זמני אספקה קצרים, תנאי תשלום נוחים יותר ומהדורות מוגבלות של מכוניות שמגבירים את אטרקטיביות הרכישה.