פרשנות
מיקרוסופט דוהרת קדימה: מסמנת את אמזון, אפל וסוני כמטרות
המספרים המצוינים בדוחות החברה מעידים שההימורים של המנכ"ל סאטיה נאדלה בתחומי הענן, הגיימינג והחומרה התממשו בהתאם לציפיות. המתחרות שלה בהחלט צריכות להתחיל לדאוג
המספרים המצוינים של דוחות הרבעון הפיסקאלי הרביעי ביחד עם הכנסות של 110 מיליארד דולר לכל שנת 2018 (פיסקאלית) מעידים שכל ההימורים של מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, התממשו בהתאם לציפיות. עסקי הענן, הגיימינג, החומרה, לינקדאין ואפילו עסקי הפרסום הראו גידול דו-ספרתי. אפילו מכירות ווינדוס 10 זינקו בסיוע ביקוש נרחב למחשבים ארגוניים שגם התבטאו בדוחות משלוחי המחשבים של גרטנר ו-IDC לפני כשבוע.
- מיקרוסופט עקפה את תחזיות הרווח וההכנסות לרבעון
- סחר מקוון: וולמארט מגייסת את מיקרוסופט למלחמה באמזון
- בכיר במיקרוסופט: אנחנו לא מפתחים "סרפס פון"
נכון שמכירות ווינדוס למגזר הפרטי לא הרשימו ואפילו אכזבו, אך אלה לא הפריעו לדהירה המהירה של החברה לכיוון ראש רשימת חברות הטכנולוגיה. עסקי הענן היו אלה שרשמו את הגידול המרשים ביותר עם כ-89% בסך הכול. יש לציין שמיקרוסופט כוללת במספר הזה גם את עסקי התשתיות שמתחרים ב-AWS של אמזון, את עסקי אופיס 365 - גרסת ענן של חבילת התוכנות המשרדיות וכן את עסקי הענן החכם שכוללים את שירותי הבינה המלאכותית. אם פורטים את התחום הזה מתברר שאמזון עדיין מהווה יריב שייקח למיקרוסופט עוד זמן מה לפני שתסגור את הפער מולו.
אבל אמזון אכן יכולה להתחיל לדאוג. מעבר לענן, מיקרוסופט הודיעה לפני מספר ימים שהיא תשתף פעולה עם וולמארט בתחום הקמעונאות המקוונת. החברה תספק את כל התשתיות הנדרשות כדי שענקית הקמעונאות תוכל לאיים ביעילות על הדומיננטיות של אמזון בתחום. המהלך הרגיש כמו פתיחת חזית פרונטלית והעיתוי של ההודעה נפל באמצע הפריים דיי, חגיגת הקניות של אמזון. במקביל זכתה השותפות החדשה לסוג של גושפנקה לאחר שאתר אמזון קרס תחת העומס, הפעם השנייה בתוך שנתיים, מה שיצר אכזבה עבור אנשיו של בזוס מכיוון שמדובר בכישלון ישיר של AWS להחזיק את האתר באוויר.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
עסקי הגיימינג צמחו גם הם ומיקרוסופט הציגה השנה מספר תוכניות וקונסולה חדשה - ה-XBOX S - שסייעו למצב אותה כמובילת השוק. סוני, המתחרה העיקרית בשוק הזה וכן נינטנדו שנהנית מהצלחתה של קונסולת הסוויץ', ייאלצו להיאבק כדי לשמר את מעמדן מול רדמונד. בנוסף, השליטה של מיקרוסופט בענן תתבטא גם בתחום הזה עם השקת שירות הסטרימינג החדש שלה שצפוי להציב אתגר לא פשוט ל-Steam ונווידיה. מיקרוסופט ככל הנראה עשויה למנף בהמשך את היכולת הזו ולנסות להפוך את הקונסולה שלה כנקודת כניסה עבור שירותי תוכן נוספים - דרך שותפויות או אולי גם על ידי רכישות.
מה שמביא אותנו לרכישת שירות גיטהאב עבור 7.5 מיליארד דולר שמצטרפת לרכישת לינקדאין עבור כ-25 מיליארד דולר בשנה שעברה. מהלך זה מחזק את מעמדה של מיקרוסופט בעולם הפיתוח וחיפוש העבודה. אם לינקדאין היא המקום שבו מפתחים מחפשים את המשרה או הפרויקט הבא, גיטהאב היא המקום שבו הם מציגים את יכולותיהם. השילוב של שתיהן מספק למיקרוסופט עמדה מעולה כדי לקבל לידיה את הכשרונות הטובים ביותר בתחום לפני שהמתחרות יחטפו אותם. בהתחשב בכך שהמחסור בטאלנטים מהווה את אחת הבעיות העיקריות עבור חברות הטכנולוגיה, מדובר במהלך אסטרטגי שמיקרוסופט תיהנה ממנו עוד שנים רבות בעתיד. זאת בתנאי שהיא לא תפחיד את ציבור המהנדסים שכבר החלו להראות סימני אי-נוחות תוך שחלק מהם נוטשים בהתרסה את גיטהאב ועוברים להשתמש בשירותים מתחרים.
ההתפרסות של מיקרוסופט לתחומים משיקים כמו פרסום - שגם בהם הציגה החברה גידול יפה - עשויה לגרום לדאגה שמה היא מנסה לבלוע יותר מדי ומהר מדי. היא מנסה להתחרות בשווקים פרטיים, ארגוניים ומוסדיים במקביל וזה עשוי להדאיג את המשקיעים השמרנים יותר. כל מתחרותיה למעט אולי אמזון ובמידה מסוימת גם גוגל, ממוקדות יותר בעסקיהן. פייסבוק בתחום המדיה החברתית, IBM, אורקל וסיילספורס בעולם הארגוני, סוני בתחום האלקטרוניקה הבידורית ואפל בתחום המובייל. אבל כמעט כל החברות האלה ספגו משברים שונים ומשונים כגון: שערוריית הפרטיות של פייסבוק, הקריסות של אתר אמזון באמצע הפריים דיי, הקנסות המסיביים של האיחוד האירופי על גוגל או הקושי של אורקל להרים את עסקי הענן שלה. כך יש לנאדלה הזדמנות להעמיד את מוצריה של מיקרוסופט בשקט ובבטחה כאלטרנטיבה ראויה.