ועדת הכספים לרשות המיסים: "שנו את שווי השימוש ברכב או שנשנה באמצעות חקיקה"
כל עובד המחזיק ברכב צמוד משלם שווי שימוש בגובה 2.48%, הנקבע לפי מחיר הרכב כשהוא חדש. חברי הוועדה דרשו הפחתה ל-1.8% כנהוג במדינות ה-OECD והקלות נוספות. גפני: "שיטה שנועדה להעשיר את קופת האוצר"
חברי ועדת הכספים דרשו מרשות המסים להפחית את גובה המס המשולם על השימוש ברכב. זאת במסגרת דיון שנערך היום (ד') בוועדת הכספים בעניין שיטת חישוב שווי השימוש לרכבים המשמשים לצרכי עבודה.
- משרד התחבורה מרענן נהלים לניסויים ברכב אוטונומי
- הפוך מהעולם: 69% מהישראלים משתמשים ברכב פרטי להגיע לעבודה
- עולים כיתה: הנהגים הישראלים משקיעים ברכבי פרימיום
כיום משלם כל עובד המחזיק ברכב צמוד שווי שימוש בגובה 2.48% מערך הרכב. שווי שימוש זה, אשר תקף במשך כל שנות החזקת הרכב, נקבע לפי מחירו של הרכב כאשר הוא חדש. בשנה שעברה התכנסה ועדת הכספים - ודרשה מרשות המיסים הצגת פתרונות לנושא חישוב שווי השימוש, אך עד כה טרם קיבלה תשובות. במסגרת הדיון, דרשו חברי הכנסת שהשתתפו בוועדה הורדה של גובה שווי השימוש החודשי לרכב צמוד ל-1.8% כנהוג במדינות ה OECD - תוך הדגשת גובה הכנסות המדינה נכון לשנת 2016 מכספי שווי שימוש: 2 מיליארד שקל.
עוד דרשו כי רשות המסים תקח בחשבון בעת חישוב שווי השימוש גם את שנת הייצור של הרכב, בניגוד למצב היום בו גם ברכבים ישנים שווי המס מחושב כרכבים חדשים, וכן לבצע הפרדה בין רכבים שכל שימושם הוא לצרכי עבודה כמו רכבים של חשמלאים "שמלאים בכבלים באופן קבוע ולא ניתן כלל לעשות בהם שימוש אישי". לגביהם טענו הח"כים כי אין כלל מדובר בהטבה המצריכה חיוב במס. הוועדה קבעה דיון נוסף בשבוע הבא במטרה לבחון התקדמות של הדיונים בין רשות המסים לנציגי המגזר העסקי.
לדברי משה גפני, יו"ר הוועדה: "יש תחושה ששווי השימוש ברכבים הוא מסחטה לכסף, שיטה שנועדה להעשיר את קופת האוצר ללא הצדקה. יש רכבים ישנים שמשלמים כמו רכבים חדשים, יש רכבים כמו רכב של חשמלאי ואינסטלטור שברור שמשמשים לצורך עבודה ולא לצרכי פנאי. לא התקדמנו עם האוצר בנושא והם מתעקשים שזה ימשיך באותה צורה. במידה שלא תחול התקדמות, נקדם את הורדת שווי השימוש בחקיקה".
בדיון ציין רובי גינל, מנכ"ל התאחדות התעשיינים: "שווי השימוש הריאלי קפץ בחצי אחוז יותר ממה שצריך לשלם, השני מיליארד מתחלקים בין המגזר העסקי ובין מגזר השכירים. הפתרון הפשוט ביותר הוא טכנולוגי, שמבדיל בין נסיעת עבודה לנסיעה פרטית, פתרון אחר הוא להפחית את שווי השימוש ל-1.8% כמו במדינת המפותחות, אבל ברשות המיסים לא מקבלים את הפתרונות".
ח"כ עודד פורר שהגיש הצעת חוק בנושא אמר כי: "יש פה נושא שהמדינה מכניסה את היד לכיס וגובה 2 מיליארד שקל מאנשים שלא כדין, מדובר בגניבה. כשאדם משלם מס על רכב עבודה כאילו הוא רכב פרטי זה לא מס אמת, כשמישהו משלם על רכב בן 10 שנים מס כאילו הוא חדש, זה כאילו המדינה לוקחת ממנו כסף סתם, יש פה עוול מתמשך, מדינת ישראל התמכרה למיסוי על רכבים. יש שלושה נושאים שיש לתקן, ועליהם הצעת החוק שהגשנו מדברת: יצירת פחת על רכבים ישנים, לא יכול להיות שעובד שאני נותן לו רכב בן 10 שנים ישלם שווי שימוש יותר מעלות הרכב, דבר שני לא יכול להיות שרכב שמשמש כל כולו לעבודה ישלם עליו כמו על רכב פרטי. השלישי - שהממוצע שקבעו לשווי השימוש גבוה משמעותית לעומת מה שאנחנו מכירים במדינות אחרות".
לשאלתו של גפני, האם ניתן להגדיר עבודות בהם הרכב משמש לעבודה בלבד (כמו חשמלאי או אינסטילטור), השיב גינל "הצענו הצעה כזו שמגדירה בעלי תפקידים, אבל רשות המיסים דחתה זאת כי נוח לה לקבל מיסים מכולם. אני מציע להפחית ל-1.8% כמו שנהוג במערב ואת הסקטור המקצועי להוריד לגמרי, אז זה ייתן מענה לכולם".
יו"ר ארגוני העצמאים בישראל, רועי כהן אמר בדיון : "הפכנו להיות הפרה הנחלבת של מדינת ישראל. לפני עשור הובטח מצד האוצר שיהיה נוהל לעניין בעלי התפקידים, פה בוועדה ביקשו מרשות המיסים נתונים, ביקשו מתווה ואין כלום. מה זה הזלזול זה? מרשות המיסים אמרו לי ללכת לבג"ץ, אני פונה אליכם הנבחרים, לא רוצה ללכת לבג"ץ – אדם עם רכב מלא חומרי הדברה יסע עם המשפחה בצהריים ברכב הזה? אדם עם צינורות חשמל? זה מאבק אמת של העם".
יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר בתום הדיון כי "הלחץ מהציבור וגם מנבחרי הציבור מאוד גדול, יכול להיות שכמו שרשות המיסים אומרת השינוי לא יהיה גדול אבל אני חושב שהוא כן יהיה, אבל בשורה התחתונה הצדק ייראה, אנשים לא ירגישו שגובים מה מס סתם. יש אי צדק מובנה אבל זה ייגמר, עוד ישיבה ועוד חוק, לא נוכל להישאר עם זה ולא נרפה מהעניין למרות שאני מרגיש שרשות המיסים לא רוצה לעשות בשום פנים ואופן תיקון אמיתי. ביום שלישי הבא נמשיך את הדיון, אני מבקש שיבוא ערן יעקב, שיגיעו אגף תקציבים, הממונה על השכר. אני הולך להגיע למסקנות".