ישראל כץ: "עובדי הנמלים רוצים כסף בלי לעבוד, אבל לא נגדיל במילימטר את רשת הביטחון"
לדברי שר התחבורה, האינטרס של משרד התחבורה הוא לשדרג את הנמלים הקיימים ולא להחליש אותם". יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, אורנה הוזמן-בכור: "אנו בוחנים השקעה משמעותית בנמל כדי להכינו לתחרות"
המשא ומתן התקוע לגיבוש רפורמה בנמלי הים מביאה את שר התחבורה ישראל כץ להציב "קווים אדומים" בכל מה שקשור לדרישות עובדי הנמלים.
בכנס PORT 2 PORT שנערך היום (ד') הזכיר כץ את ה"סוכריה" שהמדינה העניקה לנמלים בזכות רשת ביטחון מפיטורי התייעלות ל-10 שנים, דרישה שהפכה לאחרונה בחסות דיוני הרפורמה לרשת ביטחון לתקופה של 15 שנה, בקשה שנפסלה מצד המדינה על הסף.
- ההסתדרות לביה"ד לעבודה: "המו"מ על רפורמה בנמלים תקוע, אשרו לעובדים לשבות"
- פריצת דרך? כץ הוציא מהמגרה תוכנית להכנסת משקיע לנמלים
- מקשיחים עמדות: בנמלים דורשים חסינות ל־15 שנה
"המדינה קבעה רשת ביטחון שלא עתידה להתממש, זו רשת ביטחון נכונה. מאחר והזמן חולף, ברור שנגיע לזה. העובדים רוצים להגביה את רשת הביטחון (מ-10 ל-15 שנה - ל"ג) כדי שלא נגיע ליעד והם יוכלו לקבל כסף חינם בלי לעבוד - התשובה היא לא. לא נגדיל במילימטר את רשת הביטחון. זה בדיוק המקום שמוכיח שצדקנו בתחזיות", אמר כץ.
בהתייחסו לתוכנית להכנסת משקיע אסטרטגי לכל נמל העריך שר התחבורה כי אם וכאשר יסוכם על הליך שכזה "חברות יעמדו בתור להשתלב בפעילות הנמלית במדינת ישראל. האינטרס של משרד התחבורה הוא לשדרג את הנמלים הקיימים ולא להחליש אותם, וחברת נמלי ישראל (חנ"י) מונתה לקדם את הפיתוח והעמקת הרציף בנמל אשדוד, כדי שיוכלו להתחרות בצורה הוגנת בנמלים החדשים המוקמים כיום בחיפה ובאשדוד. יש שמועות כי המדינה ויתרה על העמקת הרציפים הקיימים – לא דובים ולא יער. המטרה היא לאפשר ללקוחות לבחור בין הנמלים ולקבל את השירות הטוב ביותר", אמר.
יצוין שההצהרות של כץ מגיעות בתזמון רגיש משום שהמו"מ על הרפורמה בנמלים תקוע, ובשבוע הבא אמורה להתקיים ישיבה בביה"ד הארצי לעבודה שם יבקשו נציגי ההסתדרות להשבית שנית את העבודה ברציפים.
יו״ר נמל אשדוד: בוחנים השקעה משמעותית בנמל כדי להכינו לתחרות
יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, אורנה הוזמן-בכור, התייחסה לפתיחה המיועדת של שני נמלים פרטיים כבר בתחילת העשור הבא. היא סקרה בכנס את אתגרי הנמל בעידן התחרות ואמרה: "אנו מתמודדים כעת בשלוש זירות מרכזיות וצריכים להרכיב את הקוביה ההונגרית כדי שתתאים לנמל. יש את אתגר המוכנות לתחרות, שמחייב השקעות חשובות בהיקף של כ- 1.5 מיליארד שקל בטווח המיידי, אתגר משא ומתן עם העובדים המתקיים בימים אלו, ואתגר שיפור השירות".
בתחום ההשקעות אמרה הוזמן-בכור שהדירקטוריון דן בימים אלה בהשקעה משמעותית ביותר ברציף 21 באשדוד כדי שהנמל יהיה ערוך לתחרות ב-2021. רציף זה מועמד לקלוט השקעות של כחצי מיליארד שקל עם הקמת מנופים חדשים ומסוע גרעינים. הבעיה היא שרכש ובניית הרציף מחדש ידרשו 24 חודשי עבודה בהם הרציף יהיה מושבת, ולכן הדילמה של הוזמן-בכור היא האם להקריב את ההכנסות השוטפות שם כדי להתכונן לעתיד, או להכין את הרציף בשיטת הסלאמי - השקעה אחרת כל פעם - ולאורך שלוש שנים ויותר, אבל עם פגיעה נמוכה יותר ביכולת העבודה שם. ההחלטה תתקבל בשבועות הקרובים.