ועדת אדירי לבחינת צרכי הגז של המשק: מכסת הייצוא לא תשתנה מהותית, עד 2030 לא יימכרו מכוניות בנזין וסולר
שר האנרגיה יובל שטייניץ הציג את עיקרי המלצות צוות בין משרדי לבחינת משק הגז לשנים הקרובות. המלצה נוספת היא פטור מחיבור מאגרי גז חדשים וקטנים למשק בהולכה עצמאית
- משרד האנרגיה ימליץ לא לשנות את מכסת יצוא הגז לחו"ל
- עתירה נגד מתווה פיתוח מאגר הגז לווייתן: בהליך התכנון נפלו פגמים רבים
- מפעל הצמיגים אליאנס חובר למערכת אספקת הגז הטבעי
עיקרי ההמלצות, שפורסמו הבוקר בכלכליסט הביאו את שר האנרגיה יובל שטייניץ להצהיר ש"הצוות התבקש לבחון שתי סוגיות עיקריות שאמורות להתוות את מדיניות הגז שלנו ל-20 שנה קדימה. הראשון הוא צרכי המשק המקומי והשני הוא אפשרויות הייצוא. צרכי המשק המקומי קודמים בשל התועלות הפיננסיות והבריאותיות. חלק מהמסקנות רלוונטיות למאגרים חדשים, וזאת כיוון שהביקוש המקומי מוגבל ויש למצוא את האיזון המושכל בין מכירה ללקוחות זרים לבין צרכי המשק. כך למשל בכוונת משרד האנרגיה להעביר החלטת ממשלה שמשנת 2030 לא ימכרו בישראל מכוניות שינועו על בנזין או סולר, ולכן החשיבות בשימוש של גז טבעי או לייצור חשמל עבור צי הרכב החדש או עבור כלי רכב כבדים שישתמשו בגז טבעי", אמר שטייניץ, וחידד שההמלצות החדשות תקפות רק למאגרים חדשים והם אינם חלים על המאגרים הקיימים, לרבות לווייתן ותמר.
המידע שעמד כעת בפני הצוות של אדירי שונה מהותית מזה שעמד בפני צמח. נפח הגז במאגרים המוכחים שהיו ידועים אז עמד על 800 מיליארד מ"ק, כאשר כיום מספר זה עלה לכ-900 לפי משרד האנרגיה, או לכ-1,000 מיליארד מ"ק לפי דיווחי שותפויות הגז לבורסה, כולל מאגרי כריש ותנין. כמות המכירה למשק עלתה מ-5 עד 10 מיליארד מ"ק לשנה (2012, כולל מצוף הגז של חברת החשמל) לעד כ-30 מיליארד מ"ק ב-4 חיבורים שונים ועצמאיים. השימוש בתחבורה ובתעשיה נושא בחובו הבטחות גדולות, ועל כל אלה יש להוסיף את תחנות הכוח הגדולות שהמדינה מתכננת להקים כולל 2 בחברת החשמל עצמה. "דו"ח הביניים של הוועדה יצא לשימוע ציבורי לתקופה של שבועיים ואז יחזור לוועדה להמלצות סופיות לשק האנרגיה. הדילמה היתה למצוא את נקודת האופטימום בין מה שצריך למה שאפשר למכור החוצה. הוועדה ישבה כ-4 חודשים, כאשר חברי הצוות היו מבנק ישראל, משרדי אוצר, הגנ"ס, משפטים, רה"מ ורשות ההגבלים", מסביר אדירי.