לאחר קרוב לעשור: משרד התחבורה יפרסם החודש את מכרז מוניות השירות
במסגרת הרפורמה של המשרד יפורסמו מכרזים להפעלת 20 אשכולות של קווי מוניות שירות ברחבי הארץ הכוללים 110 קווים חדשים
לאחר קרוב לעשור של השבתת מערך מוניות השירות, משרד התחבורה מודיע שיפרסם עוד החודש את המכרזים הראשונים לקווי מוניות השירות החדשים. נכון להיום המספר התיאורטי של קווי מוניות שירות נאמד בכ-2,500 מסלולים, אולם בפועל רק כשליש מהם קיים לרשות הציבור, כאשר שאר הקווים מושבתים מחוסר כדאיות כלכלית.
- ועדת הכלכלה אישרה: מוניות השירות יקבלו כרטיסי רב-קו
- משרד המשפטים נגד פיצוי בעלי מוניות שירות לא פעילים
- רוצים להשפיע על רפורמת מוניות השירות? עכשיו זה הזמן
לפני כארבעה חודשים אישרה וועדת הכלכלה את השימוש בכרטיסי רב קו במוניות השירות, מה שאפשר הוצאה של עשרות מכרזים לרענון הקווים החדשים או הפעלת קווים חדשים. במסגרת הרפורמה יפורסמו מכרזים להפעלת כ-20 אשכולות של קווי מוניות ברחבי הארץ, הכוללים כ-110 קווים.
לפי משרד התחבורה, המכרזים הראשונים כוללים הפעלת קווי שירות חדשים באזור תל אביב, רמת גן וגבעתיים. אשכול תל אביב כולל ארבעה קווים ובהם קו 4 (מהתחנה המרכזית החדשה לחניון רדינג, דרך רחוב אלנבי ובן יהודה) ; קו 5 (מהתחנה המרכזית החדשה לשכונת בבלי, דרך רחוב דיזנגוף); קו 2 שהוא קו חדש (משכונת אזורי חן לרכבת ת"א מרכז דרך רמת אביב ואוניברסיטת ת"א) וקו חדש נוסף שמספרו 15 (מפארק דרום לרכבת ת"א דרך שכונות דרום-מזרח ת"א, קניון עזריאלי, הקריה, ובי"ח איכילוב).
אשכול תל אביב מזרח, רמת גן וגבעתיים כולל ארבעה קווים נוספים, מתוכם שלושה קווים חדשים: קו 16 (מדרך הטייסים לחוף הים דרך שכונות דרום מזרח ת"א, תחנת רכבת ההגנה / תחנה מרכזית חדשה ורחוב אלנבי); קו חדש, שמספרו 12 (מאזור תעשיה עתידים לנמל יפו, דרך רמת גן, שכונת יד אליהו, תחנה מרכזית חדשה בת"א ודרך יפו-אילת) וקו חדש נוסף שמספרו 21 ( מגבעתיים לנמל יפו: מסלול סובב שכונות גבעתיים, דרך קניון עזריאלי/הקריה, רח' רוטשילד בת"א, דרך שלמה ; וקו חדש, שמספרו 20, מבית החולים תל השומר לחניון רידינג בת"א, דרך רמת גן, מרכז גבעתיים, רכבת מרכז ת"א, רח' ארלוזורוב).
עוד אומרים במשרד שכל קווי האשכול יפעלו בתדירות של 3-4 נסיעות לפחות בשעה, ברוב שעות היום. מציעי ההצעות שיתמודדו בהליך התחרותי יוכלו להפעיל מספר גבוה יותר של נסיעות. חלק מהקווים יפעלו מהשעה 05:00 בבוקר ועד השעה 01:00 בלילה, וחלקם האחר מ-06:00 בבוקר ועד 24:00 בלילה.
השר כץ ציין היום שהרפורמה בענף מוניות השירות מבוצעת כחלק ממהלך כולל שתכליתו לממש את יעודן של מוניות השירות, כאמצעי תחבורה משלים לאוטובוסים ולרכבות ולחזק את מערך החבורה הציבורית בישראל. לדבריו, הרפורמה תשפר באופן דרמטי את שירותי התחבורה הציבורית בישראל.
השר כץ ציין כי הנוסעים במוניות השירות ייהנו מההנחה הניתנת כיום למחזיקי כרטיס "רב קו" באוטובוסים וברכבת. הנחה זאת כוללת את כל קבוצות האוכלוסיה הזכאיות בהם תלמידים, סטודנטים, אזרחים ותיקים ונכים. הנוסעים במוניות יזכו גם בהסדרי מעבר של "90 דקות" במטרופולינים.
קווי המוניות גובשו לאחר עבודת תכנון נרחבת שבוצעה במשרד התחבורה, שכללה, בין השאר, פרסום קול קורא שביקש מהציבור להציע קווים חדשים או שינויים של מסלולים קיימים. חלק מההצעות שהתקבלו מהציבור הוטמעו במתכונת הקווים החדשה, היוצאת לדרך בימים אלה.
קווי המוניות החדשים מחולקים לאשכולות קווים שיופעלו על ידי מפעיל אחד בכל אשכול. תכנון מערך הקווים מבוסס על הרחבת השירות למוקדי ביקוש כמו מוסדות רפואיים, נמלי תעופה, תחנות רכבת, מוסדות אקדמיים ואזורי תעשיה. הרפורמה תביא להרחבת פריסת הקווים בארץ, שיפור האמינות לנוסע בקווים קיימים, ויצירת רובד שירות נוסף בשילוב מוניות שירות, בצירים עתירי ביקוש לתחבורה הציבורית.
ההליך המכרזי יתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון יתבצע מיון מוקדם (PQ) של חברות העומדות בתנאי הסף שקבע משרד התחבורה בהליך התחרותי. חברות שעברו את השלב המוקדם, יוכלו להמשיך ולהתמודד על הפעלת כל אחד מאשכולות קווי המוניות שיצאו בהדרגה לתחרות.
כל אשכול כולל מספר קווים, חלקם קווים במסלולים הפועלים כיום וחלקם קווים חדשים. במטרה לאפשר תחרות הוגנת, למפעיל תחבורה ציבורית לא תתאפשר הפעלת אשכולות קווי מוניות, באזורים בהם מופעל על ידו אשכול קווי אוטובוסים.