אל על והטייסים מרגיעים: יש מחלוקות, אבל אין סכסוך
לדברי גורמים משני הצדדים - ביטולי הטיסות בתקופה האחרונה הן לא תוצאה של שביתה או עיצומים, אלא בשל מחסור בעובדים. "הצדדים במגעים ואי אפשר להגדיר אותם כסכסוך"
מגעים אחרונים או פוטנציאל לפיצוץ? שבועות ספורים בטרם חתימה על הסכם גישור בין טייסי אל על לבין החברה, עדיין קיימות בין הצדדים מחלוקות. כזכור, הנהלת אל על קנתה "שקט תעשייתי" מול טייסי החברה עד לחודש נובמבר הקרוב, אז ייכנסו לתוקף תקנות ה-FTL (קיצור של Flight Time Limitations) - תקנות בינלאומיות חדשות הקובעות בין היתר את היקף שעות המנוחה והפעילות של הטייסים ואת משך שעות הטיסה המותר.
- צוותי האוויר של אל על יצטרכו לשלם מס על האש"ל
- אל על עלולה לאבד הבלעדיות לרכישת ישראייר
- אל על מחליפה את הארוחה בחמגשית לכריך
לדברי גורמים בקרב הטייסים, דווקא בסיבוב הנוכחי גישתם של שני הצדדים מתונה בהרבה, בין היתר לנוכח העובדה שההסכם הנוכחי צפוי להיחתם מול גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על הנוכחי שהחליף את דוד מימון. אוסישקין כיהן בעבר כסמנכ"ל מסחר בחברה, לאחר שבשעתו היה בעצמו טייס באל על. גם בראש הטייסים עומד כעת גורם הנחשב יחסית מתון: רן אלקבץ, שהחליף את הקברניט ניר צוק. צוק ומימון נודעו בעבר בהתנגשויותיהם ומתוארים על ידי גורמים בחברה כ"שניים שלא ייפגשו לעולם".
במהלך השבועות האחרונים בוטלו עד כה ארבע טיסות, ואילו טיסה אחת שהיתה אמורה להמריא הבוקר (ד') לבוסטון התעכבה. עם זאת, הן גורמים בקרב הטייסים והן גורמים באל על מדגישים שלא מדובר בשביתות, השבתות או ניסיון לפגוע בנוסעים, אלא במחסור הנובע ממספר מצומצם של אנשי צוות.
במכתב ששלחה הנהלת אל על לטייסים, מודגש כי על הטייסים להתייעל בכל הקשור בהוצאות וכי מתווה השכר החדש מיועד לאפשר לטייסים לשהות פחות באוויר, בהתאם לדרישות חוקי ה-FTL ועדיין לא לסבול מפגיעה בשכר. מעבר לכך מתייחסת הנהלת החברה גם לנושא שכר הברוטו וקובעת כי שכר הברוטו ישופר, על חשבון פיצויים.
בתגובה התייחסו טייסי אל על לחשיפת "כלכליסט", שלפיה יידרשו צוותי האוויר לשאת בשווי מס הוצאות האש"ל המשולמות לאנשי צוותי האוויר ומחו על הירידה בתנאי העסקתם.
עם זאת, במפתיע, לדברי גורמים בחברה: "מדובר בנושא שאינו מהווה אבן נגף משמעותית. אנחנו כבר לא בימי צוק ומימון. כרגע הצדדים במגעים ואי אפשר להגדיר אותם כסכסוך. יש נקודות שעדיין טרם נפתרו ושני הצדדים שואפים לפתור אותן בהקדם ולשים את פרשת הטייסים שפגעה בשעתו בחברה מאחורינו".
מאל על נמסר: "החברה מנהלת את יחסי העבודה בדיאלוג עם אנשי החברה ולא מעל דפי העיתון".